Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 14 av 14
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    83

Standard Re: Liothyronin-historier

Etter ca 4 uker på Lio må jeg tilstå at jeg er noe usikker på effekten. Normalt tar jeg 5 mcg til frokost og 5 mcg til middag. Men - den siste uken har jeg rett og slett glemt av middagsdosen enkelte dager, og når jeg tenker meg om tror jeg faktisk ikke jeg har merket noen forskjell . Pussig...

Noen forandringer har det likevel vært; jeg har gått ned et par-tre kilo uten de store anstrengelsene (HURRA ), jeg har så og si ingen søthunger (HURRA ), jeg sover som en stein om natten, jeg er ikke så trøtt om ettermiddagen etter jobb og middagslaging og hele det styret der.

På den annen side: Jeg er noe overrasket over at jeg har kjent blaff av slutte-å-røyke-irritasjonen etter at jeg begynte på Lio. Dere som har prøvd å slutte å røyke vet hva jeg snakker om...det er som en trykkoker innvendig som er i ferd med å boble over, og som overrasker meg selv like mye som omgivelsene. Noe uventet må jeg si, da jeg hadde en forventning om "forbedret stemningsleie". Ikke det at jeg går rundt og depper, men normalt kan jeg fort veksle mellom å se lyst og mørkt på ting

Jeg har en ansvarsfylt og til tider stressende jobb som ofte tar meg helt ut, og det er jo ingen tvil om at jeg takler dette bedre nå enn jeg gjorde for ett år siden. Men hadde kanskje ventet at jeg skulle få litt ekstra å gå på med Lio'en. Ser at flere her inne tar atskillig høyere dose enn det jeg gjør i løpet av dagen. Er det for heftig å øke til 20 mcg daglig fordelt på to doser?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

en noe uventet ting er at ft4 vanligvis går ned når man tar liothyronin, og de fleste trenger sin ft4 godt i øvre halvdel av referanseområdet. Men vi er aller forskjellige, og et mindretall trenger ft4 litt lavt , bare ft3 er høyt.
    Man må nesten prøve seg frem.
    Jeg leste i Dr. Ridna Arems bok at liothyronin fpr beste effekt skal deles opp til maks 4.5 timer imellom, alstå frokost og nærmere lunch, og at effekten blir mye dårligere hvis man tar det om morgene og om kvelden, altså 12 timer imellom.

Hvis brain fog-en , tåkedotten i hue, ikke går vekk på liothyronin, da er det noe annet i tillegg, slik som ME, kronisk tretthetssyndrom, eller cøliaki, eller noe annet, borreliose, fibromyalgi, eller neo annet, alle disse ting er kjent for å gi tåke i hue.

(ja, det er ekkelt å lete etter nøklene opp til fler ganger om dagen. Lommeboka også.)

Uansett så tror jeg det er lurt å ta flere prøver og se hvor en har havnet ang. ft4 og ft3.
    Alle har nemlig et bestemt sted hvor de trenger sin ft4 og ft3.
    Ganske vanlig er for eksempel begge i øvre tredel av referanseområdet.
    Og så er det dem som trenger høy ft3 men lav ft4, noe mer uvanlig.

Jeg kjørte dine resultater gjennom kalkulatoren (i nyttige-linker-folderen) og din første ft4 var på
    45% oppe i referanseområdet, ft3 var 29%.
    andre måling:
    ft4 36% ft3 0%

og når du nå har begynt med liothyronin, er vel ft4 gått enda lenger ned.
    Så kanskje det er nok for deg, og at du trenger høy ft3, sånn fra 66% opp, (må ta ny prøve)
    eller du trenger begge opp og da må dosen justeres til det skjer. Man må prøve seg frem.
    Og noen har det helt greit bare ft4 og ft3 er rundt midten eller litt over.

nora

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    83

Takk for svar, Nora.

Det var nettopp det at jeg ikke fikk Ft4 og Ft3 lengre opp - til tross for doseøkning av levaxin - som gjorde at legen satte meg på Lio. Du skriver at Ft4 vanligvis går ned når man begynner på Lio. Men jeg har jo ikke redusert på Lev-dosen når jeg startet på Lio, så da vil vel forhåpentligvis Ft4 holde seg omtrent der den var? Eller?

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    rogaland
    Meldinger
    25

Standard Sv: Liothyronin-historier

Legen jeg går til nå hadde aldri hørt om kombinasjonsbehandling. Da jeg etter mye mas skulle få lov å prøve så ga han meg beskjed om at jeg måtte ta 20 mcg lio 3 ganger daglig og den vanlige dosen 100 mcg tyroxin 1 gang pr dag. Tok 20 mcg to ganger 1. dag og trodde hjertet skulle hoppe ut av brystet på meg. Heldigvis gikk jeg inn på disse sidene og fant ut den rette dosen...

Side 2 av 2 Først 12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn