Viser søkeresultater 1 til 10 av 10

Tråd: Blodprøver

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    bergen
    Meldinger
    221

Standard Blodprøver

hEI,,jeg hadde disse resultatene i mars tsh0.08 t3 1.8 er det veldig høyt eller? tror prøvene er tatt på haukeland
    s-thyrorgl.antistof 3000. s-ths: 2,55 knutestruma 2006 39 ml... betennelsestruma. Jeg har struma, knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: bLODPRØVER

Det er viktig at du speifiserer hva du spør om, ellers kan du få svar på noe helt annet.
    Det er også viktig å få med referansegrensene som står til høyre på prøvearket. De er forskjellige fra lab til lab.
    T3 analyseres på to måter. (T4 også)
    T3 -TT3 - total T3 - er lite brukt og har referansegrenser i området 1-4
    fT3 fritt T3 - er mest brukt og har referansegrenser i området 3-7.

Du kommer nok inn i det etterhvert.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    bergen
    Meldinger
    221

heisanndet jeg lurte på var tsh, den var på o.o8 lurte på hvor høyt dette var,, har hatt lavt stoffskifte i ca 10 årps,, ft4 mener jeg var 17
    s-thyrorgl.antistof 3000. s-ths: 2,55 knutestruma 2006 39 ml... betennelsestruma. Jeg har struma, knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hei ulveøye.
    Har du lavt stoffskifte ?
    Spiser du medisiner for det ?

TSH et hormon som lages i hjernen og regulerer kjertelens produksjon. Når den er så lav som din blir ikke kjertelen stimulert til å lage noe.
    Verdien TSH har sier ingenting om hvor høyt stoffskiftet er.

Stoffskiftehormonet er T3 og det lages både av kjertelen og jo høyere T4 er jo mer T4 omdannes det til T3.
    fT4 på 17 skulle lage nok T3 til et normalt stoffskifte.

Hvis du er under behandling for lavt stoffskifte har verdien av TSH ingen betydning for stoffskiftet.
    Da virker jo ikke kjertelen, og TSH virker ikke andre steder i kroppen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    bergen
    Meldinger
    221

Hei finn okay ,, leser å leser..jeg har lavt stoffskifte og er under behandling,nå når jeg tok prøver sist sa legen at det var litt høyt,så vi skulle ta prøver om 3 måneder ,om jeg hadde mye hjertebank og natte svette så kunne det vere derfor at det var høyt.. nå har jeg tatt nye prøver og det er faktisk et halvt år siden sist jeg tok,,,,jeg har altid sett på ths ,.kansje prøvene har justert seg nå

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Mange leger går slavisk etter TSH når de vurderer om dosen er passe.
    Systemet som regulerer kjertelproduksjonen fortsetter å produsere TSH også etter at kjertelen er blitt uvirksom, så TSH vil variere med dosen du tar.
    Men en skal huske på at den nå reagerer på kunstige hormoner og ikke dine egene lenger.

Det systemet er så følsomt at bare ørlite nikotin i blodet på en som ellers har systemet iorden, vil få TSH til å gi en for høy verdi.
    Noe som fører til at en frisk person får høyere stoffskifte når denne røker eller snuser.
    Det er følsomhetsorganet hypotalamus som er så følsomt, og det er lite trolig at TSH kan brukes "som før".

Mange følger likevel med på TSH-verdien og vet feks at "jeg har det best når min TSH=0,2" (feks)
    Det er likevel T3 og T4 som er de som gjør noe i kroppen din, og det er eventuellt disse som det er best å relatere til dosen.
    fT3 og fT4 har sine grenseverdier, og mange sier at de har det best når de er nær den øvre grensen.

Jeg bruker ikke blodprøver.
    De forvirret meg i mange år og det gjorde at jeg styrte med etter tallverdier på et papir, enn på det som var viktig - nemlig hvordan jeg hadde det.
    Som legen din er inne på, er det symptomene man kjenner fra hjertet som er øvre dosegrense, og har man fått hjertebank og høy hvilepuls er dosen for høy.
    Det er ikke noe dramatisk i det - et friskt hjerte tåler mer juling enn det.

Så er det å lære seg hvordan systemet funker, og det er fort gjort. Det funker TREGT.......
    Det fører til at en må være tolmodig - regulere sjelden og med små endringer.

Det er også viktig at en passer på B12, Ferritin og Dvitamin. Vi må ha mer av dette enn andre.

Medlem siden
    Jul 2008
    Meldinger
    37

Hvor mye mener du at "vi" trenger av de tre du har nevnt over Finn?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Etter som jeg har sett hva andre her på forumet som er flinke til å orientere seg mener, bør B12 være over 350, ferritinet over 70 og D-vitaminet over 100.
    Kan jo nevne at mitt var 98, men at jeg opplevner en betydelig forbedring med store doser D3.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    bergen
    Meldinger
    221

veldig bra skrevet finn nå var det ordnet seg ths var på 0.38 nå og det var fint .. sykehuset hadde skrevet at detvar forenelig med doseringen,,,men jeg er volsom varm for tiden.svetter mye om natten og dagen svetter og fryser jeg ,,,men jeg tenkte at det kansje kunne vere litt bra og ha litt høyt stoffskifte.så kansje jeg tar av noen kilo (trenger det veldig)kunne trengt å bli litt aktiv ogsåjeg har fått leddgikt og skal videre til rematalog snart,, endelig .. har ventet på det lenge:

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Bra og bra
    Hvis du spør en som har høyt stoffskifte er nok svaret nei.
    Men jeg forstår tankegangen og tror ikke den er helt på jordet. Funksjoner som har vært i dvale skal vekkes, og det kan jo kreve litt innsats.
    Temperatur er jo ikke det verste symptomet egentlig. Har gått i bare t-skjorta mittvintes jeg.

Jeg vil jo tolke din situasjon anderledes enn den du har fått, men la ikke den forvirre deg.
    Det er DIN tolking som er den rette !

TSH er 0,38 og du er for varm og har andre symptomer på høyt stoffskifte.
    Det tyder jo ikke på at TSH på 0,38 er det rette for deg det da.
    Det er jo slik at når du har det bra er TSH verdien du har den rette.
    DU - er faciten, og det har de så lett for å overse.......

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn