Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
-
19-08-08, 10:17 #11
Re: Stofskiftemedicin - farligt hvis du ikke har brug for det?
Hej
Så har jeg fået svar fra lægen med de seneste blodprøvesvar.
Jeg er på 125 mg. Eltroxin og TSH er 1.08 (0.3-4.5)
T3 (totalt ) 1.48 (1.1-2.5)
T4 (totalt) 99 (60-140)
t4-uptake (hvad mon det er?) 1.07 (0.8-1.3)
Jeg synes at jeg har det bedst med en THS under 0.5, så måske det er forklaringen på hvorfor jeg har det skidt.
Men det tyder da ihvertfald ikke på at jeg er overdoseret.
Er der iøvrigt nogen der ved hvad det betyder hvis man har forhøjt natrium? mit var å 148 (137-145). Min lægen mener at jeg var dehydreret, men det mener jeg nu ikke at jeg var på det tidspunkt.
Hvad betyder det når Bilirubiner er lavt? Er det ikke noget med leverfunktion og blodprocent? Mit er på 6 (5-25) - ja lægerne reagerer jo kun når værdierne er udenfor referenceområdet.
Hej fra Gitte
-
19-08-08, 19:15 #12
Bilubrin er rødfargen i de røde blodlegmene. Det kommer ut i blodet når disse har gjort sin tjeneste og skla destrueres av leveren. Høy verdi kan jo bety at man bør undersøke leverfunkjsonen (hvorfor den ikke gjør det)
En analyselab skriver : Tolkning: Høye verdier ved intra- og ekstrahepatisk galleveisobstruksjon, økt erytrocyttdestruksjon, forsinket bilirubineliminasjon fra plasma. Bilirubin viser døgnvariasjoner med ettermiddagsverdier ned til halvparten av morgennivået. Faste gir økning. Ved hyperbilirubinemier spiller døgn-variasjoner mindre rolle. Non-hemolytiske anemier tenderer til å senke bilirubin-nivået pga nedsatt hemoglobinomsetning. Se Leverdiagnostikk.
Det skal visst også bli høyt av piller som belaster leveren og av alkohol, men det er umulig å si noe før det foreligger en masse prøver - og det skal det hvis det forblir høyt.
Lavt kan det også bli, men det tolkes visst ikke til annet en lav hemostatus.
Ellers er jeg jo enig i at du bør følge din fornemmelse nor det gjelder dosen.
Den invirker på kompliserte forhold i binyrebarken og det reguleres jo saltbalansen via aldosteron.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-08-08, 13:29 #13
t4-uptake - eller T4 bindingskapasitet, er en invitroreaksjon. Altså en prøve av hvor godt dine T4 binder seg til bindingsproteinene (mest TBG)
Det samme kan gjøres for T3, som jo også binder seg til proteiner, dog i kort tid.
Jeg har ikke sett at disse prøver er brukt i Norge.
Umiddelbart kan jeg ikke tenke meg at denne kan ha allmenn verdi ? ( korriger meg gjerne )
Jeg ser verdien der man mistenker slike tilstander, men statistisk representerer de under 1% av tilfellene.
Den kan jo tenkes å øke på grunn av økt testing ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-09-08, 10:32 #14
Totalt t4 og totalt t3 er veldig foreldete prøver, og t4-uptake eller t3-uptake er bare en baklengs ft4-test. Har ikke noe med ft3 eller t3 å gjøre. Høyt tall betyr mange ledige bindesteder og at ft4 er noe lavt.
alle nettforums om stoffskifte er enige at de fleste pasienter ser tydelig korrelasjon mellom ft4 og ft3 og ofte antostiffr, og formen, og noenkan gå bare etter TSH.
Helt generelt så skal vanligvis ft4 og ft3 være i øvre halvdel av referanseområdet til laboratoriet (derfor må man alltid finne ut referansområdet) , og hvert menneske har et individuelt "sweet spot", alstå hvor en må ha ft4 og ft3. Velidg ofte er det sånn rundt to tredeler opp, men man ser også at noen skal ha dem på ca. 90-100% og noenfå må ha litt over. Per definisjon så ligger jo 2,5% av normlbefolkningen over referanseområdet, og når man vet at tlført thyroxin ikkke er like virksom som egen thyroxin, så er det ikke overrraskende at noen må ha ft4 over referansområdet uten å være overdosert.
Om TSH, lavt TSH uten å være overdosert er veldig vanlig, og kommer oftest av at hypothalamus og hypofysen også har antistoffer (som er funnet hos en tredel av hashimotos-pasienter) , og /eller av at man også har blokkerende TRAS som jo falskt senker TSH.
nora
-
15-09-08, 09:38 #15
Hej Gitteh
Har læst det du skriver om at du føler du er overdoseret - og selvom det er et stykke tid siden, og du nu har fået svar på dine blodprøver og de viser du ikke er overdoseret, vil jeg bare fortælle dig at jeg ofte, og jeg mener virkelig ofte, har prøvet at fryse som en lille hund, og haft halvlav puls, og det er et tydeligt tegn for mig på at jeg ikke får nok Eltroxin. Mine problemer forsvandt først da jeg begyndte at tage efedrin (i form af Therma Power) sammen med min Eltroxin. Jeg kan se du også får T3, men i den kunstige form. Har du nogensinde prøvet at tage bare lidt efedrin sammen med T4?
For mig var det løsningen - i al fald indtil videre, indtil jeg får mit Armour Thyroid
Når du skriver problemer med hjertet, er det så at det banker hårdt, eller er det som om det svider i hele brystregionen??
Tænkte også på at kombinationen med høj morgentemp - frysen - lav puls, tyder på, som før skrevet, underdosering, men måske har du samtidig pådraget dig en infektion, eller er du omkring det tidspunkt på måneden hvor temp stiger pga mens cyklus??
Venlig hilsen
Karina
-
15-09-08, 16:18 #16
Hej Karina
Tusind tak for dine forslag!
Therma Power hvad er det? Det lyder som om at det er værd at forsøge..
Jeg har ligesom en i brystet - men lægen mener nu at jeg er stresset, så måske det er forklaringen.. Det er som om at jeg har dobbeltslag og uro i hjertet. Det har hjulpet med en uges sygemelding.
Jo du har ret - cyklus spiller i høj grad ind. Ugerne op til menstruationen er ihvertfald rigtig slem....
Dejligt at høre at du har fået det bedre med Therma - måske jeg også vil forsøge det....
Tak og held og lykke fremover til dig..
mvh. *Gitte
-
15-09-08, 18:48 #17
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-09-08, 21:05 #18
Hej igen
Ja Finn har jo sendt et link! Tak for det Finn
Kort fortalt er Therma Power ikke lovligt i Danmark. Det er et blandings-produkt, bl.a er der efedrin i, og det er dét vi kan bruge.
Normalt er efedrin ikke sundt for nogen, og det skal jeg heller ikke kunne sige om det er for sådan nogle som os! Men det som vi har problemer med, eller ok, som jeg i al fald har problemer med, er at jeg har meget svært ved at konvertere T4 til T3. Raske mennesker kan åbenbart gøre det hele tiden uden problemer, men for nogle er det en næsten umulig opgave. Jeg har læst en del om det, og selvfølgelig burde jeg nu smide et dusin links, men jeg har glemt hvor det var jeg læste det, for tak skal du have hvor jeg har læst meget her den sidste tid
, men vi mangler altså et enzym som kan fjerne et iod-atom fra T4 så det bliver til T3. T3 er det kroppen kan bruge, og T4 er det vi får i Eltroxin. Efedrin virker som om det speeder processen op mht at omdanne T4 til T3.
I det lange løb kunne jeg da godt forestille mig det er sundere ikke at tage Therma Power, der har jo været skrevet om dødsfald og mange grimme bivirkninger,men der har folk vist også taget betydeligt mere end hvad der bliver foreskrevet. Jeg kan fortælle dig at jeg tager det der svarer til 1/3 eller 1/2 kapsel pr. dag. Jeg åbner simpelthen kapslen og hælder den mængde ud jeg skal bruge på en lille teske, og sluger det sammen med en masse vand. Det smager virkelig dårligt, men det virker.
Jeg køber mit på det link som Finn sendte, http://www.thermapower.com, og du kan faktisk nøjes med at købe en pose med, tror der er 6 stk i, ellers er der 60 kapsler i en bøtte. Håber du finder ud af noget!
Jeg talte forresten i dag med det apotek i Flensburg som jeg skal købe min Armour Thyroid fra. Vældig flinke mennesker, og jeg kan sagtens sende min recept derned, men når jeg nu alligevel skal derned i nærheden på ferie, aftalte vi at jeg besøger dem. Er nemlig så glad for min recept, at jeg helst ikke lader den ude af syne
Sov godt til alle
venlig hilsen
Karina
-
17-09-08, 13:09 #19
Hej Finn
Ved du hvor meget D-vitamin man skal tage og hvor længe? Jeg var på apoteket forleden dag, og der sagde apotekeren til mig at jeg kun behøver 15 minutter sol om dagen, også selvom det kun er i ansigtet, for at få alt det D-vitamin jeg behøver. Jeg spurgte så om det virkelig er rigtigt, og hun sagde til mig at man skal passe meget på med at få for meget fordi det oplagres i kroppen.
Nu har jeg brugt et helt glas D-vitamin, der er 180 stk i, og jeg kan mærke jeg ikke behøver så meget Eltroxin, eller rettere, jeg synes min Eltroxin og efedrin virker stærkere, så det må vel være D-vitaminets skyld?
Men altså - hvor meget og hvor længe?
Har prøvet at finde noget om det, men jeg synes svarene varierer meget!
Venlig hilsen
Karina
-
17-09-08, 18:04 #20
Vi mangler D-vitamin
Opprinnelig skrevet av Karina
AF: VITALRÃ…DET / 27-12-2006 10:00
Atter er der publiceret et nyt studie, der påviser D-vitaminets forebyggende virkning. Alligevel vil myndighederne ikke nævne, at det er ganske let for den enkelte at øge sin indtagelse af dette vitamin.
Inden for de sidste 2 år har Vitalrådet omtalt de positive forebyggende egenskaber ved D-vitamin i hele 8 af vore nyhedsbreve, og dette er så det niende.
Den forebyggende virkning går lige fra influenza og hjertesygdomme over knogleskørhed og til specielt kræftsygdomme, hvor sammenhængen er mere og mere tydelig.
Sidste skud på stammen kom så i sidste uge, hvor den amerikanske lægeforenings tidsskrift JAMA blandt andet offentliggjorde en videnskabelig artikel fra Harvard, som bekræftede tidligere studier, der har sandsynliggjort, at D-vitamin kan mindske risikoen for Dissemineret Sclerose.
Der er tale om en meget stor undersøgelse baseret på blodprøver fra amerikansk militærpersonel. Der forekom 257 tilfælde af dissemineret sclerose blandt 7 millioner soldater og andet militært personel.
Undersøgelsen afslørede en jævnt faldende risiko for dissemineret sclerose med stigende D-vitamin-indhold i blodet i form af 25-hydroxy vitamin-D.
De 20%, som lå højest i D-vitamin-indhold, havde 62% lavere risiko, end de der lå i de laveste 20%. Dette galdt hvide. Samme kunne ikke genfindes hos sorte eller spanske, hvor sygdommen forekom sjældnere.
Forfatterne påberåber sig naturligvis de sædvanlige forsigtighedsprincipper, og kræver yderligere undersøgelser, før man kan tilråde indtagelse af mere D-vitamin, men hvis disse resultater kan bekræftes, udtaler en af forfatterne Dr.Alberto Ascherio, at mange tilfælde af dissemineret sclerose kan forebygges i fremtiden, hvis man øger D-vitamin-indholdet i blodet.
Blot er det ikke helt enkelt at få D-vitamin nok gennem kosten, så den største bidragyder er solen. Men som bekendt har vi jo ikke meget sol her i Danmark. Specielt ikke på denne tid af året.
Så vi har et problem.
Omtrent samtidigt med denne nyhed, råber Fødevarestyrelsen endelig vagt i gevær over, at vi mangler D-vitamin her i landet, bl.a. fordi vi ikke får sol nok, og tilføjer, at dette øger risikoen for knogleskørhed, sukkersyge, kræft og meget andet. Men ikke blot det. Fødevarestyrelsen har også en genial løsning på problemet. Den vil gerne have, at D-vitamin tilsættes til fedtstof og brød.
Det er så dejligt enkelt. Hvis befolkningen mangler noget, så kan det blot tilsættes føden.
Eller måske vi burde skrive "foderet".
Denne metode er nemlig velkendt i landbruget, som for eksempel længe har tilsat selen til svinefoderet, fordi selen er nødvendigt for svinenes reproduktionsevne.
Men befolkningen er ikke en svinebesætning.
Befolkningen består af levende individer med vidt forskellige kostvaner, og det bør vi vel bevare retten til.
I befolkningen er der tilmed en meget bred variation af behov for de forskellige næringsmidler, og sammenholdt med vore (stadigvæk) individuelle kostvaner, så har Fødevarestyrelsen ikke styr på noget som helst, når det gælder individets sikkerhed for af få tilstrækkeligt med de nødvendige næringsmidler som f.eks. D-vitamin.
Jamen der var jo succes med tilsætning af jod til køkkensalt, kan man hævde.
Javist. Man kan med simple statistikker se, at tilsætningen af jod til salt har betydet fald i visse stofskiftesygdomme i Danmark. Et fald i forekomsten i hele befolkningen. Men hvordan kan den enkelte forbruger vide, om han får tilstrækkeligt. -Eller for meget.
Og hvad med den forbruger, som vælger natursalt og fravælger køkkensalt, fordi det indeholder aluminium som antiklumpningsmiddel? Denne forbruger er ganske uvidende om, at naboen får nok jod med sit industrisalt, men han/hun, der bruger natursalt som middelhavssalt eller Læsøsalt måske? -måske ikke? -får nok jod i sin kost.
Myndighederne har villigt sekunderet det kor, som i årevis har forsøgt at bilde den danske befolkning ind, at der var en risiko ved at tage blot lidt mere end det strengt nødvendige. Man har endog antydet, at kosttilskud og vitaminer var farlige, til trods for at der i de sidste 30 år er flere der er døde af at spise hindbær end vitaminer og kosttilskud. Hvordan kan man så fremme en udvikling, der betyder, at nogen forbrugere får for meget og nogen får for lidt, når vi tager individuelle kostvaner i betragtning?
Fødevareindustrien slår sig forståeligt nok også i tøjret ved tanken om at skulle tilsætte et vitamin til deres produkter. Det er besværligt og dyrt, der et holdbarhedsproblem, og de fleste vitaminer smager ikke særligt godt.
Derfor er det pudsigt og bemærkelsesværdigt at se, hvordan Fødevarestyrelsen benytter alle mulige krumspring for at undgå at fortælle befolkningen, at man ganske enkelt og billigt kan få mere D-vitamin om vinteren, ved at tage en D-vitaminpille dagligt fra august til april.
Hvor svært kan det være.
Claus Hancke
Referencer:
* Kassandra L. et al. Serum 25-Hydroxyvitamin D Levels and Risk of Multiple Sclerosis JAMA. 2006;296:2832-2838.
* Fødevarestyrelsen i DR 20.december 2006.
Yderligere oplysninger:
Speciallæge Claus Hancke
Speciallæge Niels Hertz
Vitalrådet
Lyngby Hovedgade 37
2800 Kgs. Lyngby
Kilde inkl. links: http://www.vitalraadet.dk/304+M578595508d6.0.html
Vitamin D3 = 1000 IU dagligt, fra/med august og til/med april.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Svar med sitat
Bokmerker