Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
Threaded View
-
15-08-08, 11:02 #7
Re: Stofskiftemedicin - farligt hvis du ikke har brug for det?
Tenkte bare at jeg ville legge inn noen linker som belyser hva andre sier om begrepet subklinisk hypothyreose.
Jeg må minne om at utrykket faglig sett betyr at behandleren ikke kan se tydelige tegn til sykdom ved bruk av den klassiske undersøkelsesmetode.
Metoden utelukker som kjent bruk av all laboratorieundersøkelser.
Likevel er det på dette grunnlag man idag stiller denne diagnose, i det men definerer en laboratorieundersøkelse : Er TSH forhøyet uten at fT3 og fT4 er det, definerer man dette som en subklinisk situasjon.
Man fjærner seg altså totalt fra den nærhet til pasienten som den kliniske undersøkelsen forutsetter ved å omdefinere begrepet totalt.
Audhild Løhre har skrevet bok om sin sykdom og møtet med det Norake helsevesen.
http://www.leet.no/index.php?page=hypo& ... e&lang=nor
Syns også jeg må legge inn Nora sin side. Hennes situasjon ble vurdert til å være en subklinisk situasjon og hun hadde vansker med å bli behandlet. https://www.nora.heime.net/thyroidpage.html
Under Vårmøtet, et symposium for fastleger i østfold fylke 01.03.08, holdt overlege Bjarne Mella et foredrag med overskriften "Subklinisk Hypothyreose - finnes den lenger?"
Og bør vel minne oss om at behandlere har godt av å stille seg selv spørsmålet.
Det betyr også : Er vi dyktige nok til å behandle hypothyreose ?
Vi tar imot alle initiativ - det mangler !
Hjerteforskningen trekker de fleste penger - og de forskere med støst "personlige ambisjoner". Her er pengene.
Men det kan være vi får litt nytte av hjerteforskningen - man har fått signifikante data for at tilstanden subklinisk hypothyreose fører til økt cadrdiovaskulær sykdom !
Og så kan det kanskje skje noe ?
Jeg mener : hjertet er jo involvert og så er det jo til å begripe. De andre vanskeligheter man daglig skal kjempe med er det jo ikke ..........
Det er også SVÆRT forskjellig TSHnivå man definerer den subkliniske situasjon med. Danske pasienter skal altså finne seg i at de får en subklinisk diagnose når deres TSH er mellom 6 og 12 - mens "resten av verden" definerer dette området som manifest.
Så vi skal opp på barrikadene og sloss og velte marionettene som gir seg ut for å tale våres sak - det skal vi selv gjøre !Sist endret av Admin; 18-01-20 kl 15:38 Begrunnelse: 'Dødt' link erstattet
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat
Bokmerker