Stoffskiftet sunket ?
Vel - strengt tatt er det antallet hormoner som blir målt.
Man legger til grunn at et høyt antall stoffskiftehormoner fører til et høyt stoffskfte og motsatt.
Det finnes kjente medisinske tilstander hvor dette ikke stemmer.
Kan en også tenke seg at noen av de opptalte stoffskiftehormonene ikke kommer til å gjøre jobben sin ?
Og at de syntetiske ikke virker like bra som våre egene ?

Blodet er jo bare en transportvei fra produsent til forbruker. Stoffskiftet foregår jo ikke i blodet, men ute - for ikke å si inne i - cellene.
Og der kan man ikke måle.

Men man kan måle om celleforbrenningen avgir nok effekt med det enkleste måleinstrumentet som finnes - termometeret.
Det måler kroppsvarmen, og det er et direkte resultat av celleforbrenningen. Stoffskiftet er eneansvarlig for kroppstemp når man sover og kan måles med det samme en våkner.

Blodprøvene som vi kaller stoffskifteprøver, er snarere et mål på om vi har forutsettning for et stoffskifte.
Selve stoffskiftet blir normalt innen svært vide grenser på disse mengdeprøvene. Hos normalt fungerende jenker det seg til nesten uansett hva disse prøvene er.
Ikke slik med meg iallfall - kroppstemperaturen faller umiddelbart når dosen senkes.

Jeg har skrevet mye om hva jeg synes om blodprøver og jeg syns man legger litt for mye i hva de betyr og hva de kan brukes til.
Min mening er at de overtolkes og legene har ofte en svært forenklet måte å fortelle om dem på. Ofte har de ikke utarbeidet en pasient-tilpasset mening, men gjengir ordrett hva labben har skrevet.

Legene har undersøkt hvilke grenser disse mengdeprøvene svinger innfor hos normalt fungerende mennesker - og mener at vi som mottar en syntetisk hormonhermer - eller et grisehormon - også skal holde seg innenfor de samme grensene.
Vi er da syke ?

Jeg mener jo at det ikke er så klart at det skal være samme mengde tilstede.
For det første så erstattes ikke alle hormonene kjertelen en gang gav oss, og de er jo heller ikke like de vi en gang produserte selv.

Så er det vel også klart at symptomer også kommer fra andre kroppsfunksjoner som lider under et mangelfullt stoffskifte, og ikke bare fra selve stoffskiftet.

Jeg synes det er mange grunner til at vi selv skal prøve å styre dosen selv, men vi må lære det først.
Og bør vel være en legeoppgave ?