Snill og snill fru blom.....
Blodprøver man bør ha ?
Det er ingen det vel ?
Blodprøver er noe leger bruker for å finne ut av ting og tang. Det er så mye som henger sammen med andre ting og tang at det er nesten umulig å lære å tolke disse. Om man begynner selv er det stor risiko for at man overvurderer betydingne av dem og hva de egentlig kan si.
Ett eksempel :
T4 er kroppens lager av forhormoner til til stoffskiftet. Måleinstrumentene er konstruert og beregnet på kroippens egne biologiske hormoner.
Levaxin er syntetisk produert T4. Viser instrumentene det samme når blodet er fullt av slike istedenfor våre egene ?
Og selv om instrumentene gjør det : Kan vi i det heletatt bruke tallet å sammenlikne med når vi vet at Levaxin virker anderledes i kroppen ?
Og jeg mener nei på begge.......

Jeg synes man (legene) gjør en stor feil når de prøver å utvide bruksområdet til å omfatte et "dosefinningsverktøy".

Hvis du mener at det er nødvenig å ta blodprøver for å finne din nøyaktige thyroxindose, så er min bestemte mening at det kan de aldri brukes som.

Du blir nødt til å lære deg selv å kjenne.
Lære deg å lytte til dine egene signaler og prøve deg fram med små doseendringer hver 3mnd - og lytte.
Var det bedre eller verre enn på forrige dose ?

Men det er vel greitt å forstå litt av legespråket også ?
Vi må nesten utdanne oss i vår egen sykdom så vi kan få noe ut av et legebesøk.
Analyselaboratoriet www.furst.no er blandt de som har en utmerket side, men noe rotete til å begynne med.
Ã…pne opp analyselista http://www.furst.no/bb/index6.html og klikk på analysen du lurer på i venstre kolonne og eller alt som er klikkabelt der.
Listen er analfabetisk - det står en bokstav først som kan forvirre litt. Det er forkortelsen for i hvilket medium prøven er tatt. S=serum P=plasma U=urin osv.