Side 2 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 45
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    32

Standard

Mitt innlegg her blir en kommentarer til flere av postene overfor;

Jeg fikk en kjempe nedtur da jeg startet med Levaxin (ca 4 år siden) - gikk opp 7-8 kg på 3-4 måneder. Ã…ret før stoffskiftet virkelig tuppet (og jeg fikk medisin) - hadde jeg gått opp 4-5 kg - til tross for et sundt kosthold og aktivitiet (må bare nevne at fastlegen legen min hadde mistanke stoffskifteprobl. lå latent lenge før det (begynte å ta prøver for 10 år siden). Da hadde vekten vært stabil i mange år og mengde mosjon/aktivitet var konstant. Selvføgelig kan det (i min alder) ha vært andre hjormonelle forandringer, vel ..... Men nok om det.

Omkvedet fra legen lød at når man startet med tyroksin så ville jeg begynne å ta av ganske raskt. - Så - forventningene til dette var ganske høye da jeg startet medisineringen. Det motsatt skjedde imidlertid - og jeg la på meg..........

Det tok meg ganske lang tid å ta av dette ved egen maskin. Jeg hadde store problemer med vann i kroppen og fikk vanndrivende - vekten kunne svinge 2-3 kg i løpet av et døgn. Vanndrivende hjelper meg fortsatt en god del i perioder.

Jeg gjorde en del endringer i kostholdet - jeg tok en del "basic" fra Blodtypedietten (jeg har blodtype O), men følger den ikke slavisk. Unngår i størst mulig grad alt lyst bakverk (har gjort underverk for magen). Unngår gjærbakst - spiser grovt, mørkt "surdeigsbrød". Jeg rister alltid brødet i brødrister. Vet ikke hvorfor, men magen fungerer bedre på ristet brød enn "u"-ristet. Jeg spiser mer grønnsaker. Unngår stivelsesrike matvarer - eks. poteter (spiser nesten ikke poteter lengre...). Jeg "tror på" at fett må til for å forbrenne fett - så jeg har ikke et fanatisk forhold til fett i mat. Smør på brødskiven har jeg imidlertid kuttet ut.

Jeg unngår bestemt mat som inneholder soya - ungnår fluor, Bruker salt, men mineralsalt.

Jeg spiser regelmessig - og prøver å holde meg til å ikke spise etter kl 18:00-19:00 om kvelden. Jeg tror heller ikke at jeg klarer en ren lavkarbodiett.

Jeg drikker masse kaffe (!!) dessverre - for den må jeg ha. Jeg har et lite inntak av melk- og osteprodukter, men (lett)melk i kaffen eller teen tar jeg meg råd til. MEN - og kanskje like viktig for mitt velvære og medisininntak er at jeg putter i meg Levaxinen med en gang jeg våkner om morgenen - varierer mellom 05:00 og 06:00 - drikker ikke kaffe før det har gått MINST en time . Så tar jeg øvrige medisiner/vitaminer med maten ca. halvannen time etterpå. Jeg tar Omega-3 (når jeg husker det) og tar ellers et tilskudd med antioksidanter.

Ellers så "kjenner" jeg på kroppen - den aktuelle dag - hva jeg "kan" spise samme dag. Men med disse enkle reglene har magen blitt mye bedre, jeg kjenner med "lettere" i kroppen, leddvondt og muskel-problemer er redusert. Hudproblematikk kommer og går - og noen ganger vet jeg hvorfra det kommer. Andre ganger ikke.

Enten man er ung eller gammel ønsker man å ha en vekt man trives med, jeg er langt fra tilbake til der jeg var (og noe alderstillegg er det nok). Jeg forstår og føler med alle som virkelig sliter. Når det er sagt - kanskje handler det om å gjøre noen innrømmelser overfor seg selv, senke kravene og forsøke å ha det godt i livet sitt på tross av.........

Nedstemthet er heller ikke noe sjakktrekk for kropp og system. I følge noen teorier legger man på seg av "å være deppa" også (enkelt formulert). Dog - jeg kan bli "deppa" jeg også når jeg ser at vekten går opp. Da strammer jeg inn litt - går i meg selv og spør - har jeg forholdt meg til "mine regler" - svaret er nesten alltid nei - så da er det tilbake til regelverket. - Når det er sagt vet jeg at mange sliter tungt - til tross for "strengt regelverk", bare så det er sagt.

TIl sist jeg har sluttet å sammenligne meg med andre jeg kjenner - eller la noen få lov til å ture fram med slike utsagn som "jamen, hun/han har lavt stoffskifte og fungerer normalt, la aldri på seg etc.etc" - Se hva n'Finn har skrevet under en annen tråd.

Vi er så forskjellige (mentalt som fysiologisk) inntak av medisiner, aktivitet, hva vi tåler og makter over...... MEN jeg synes fortsatt at det er veldig bra med et slikt forum. Man kan kanskje få noen ideer som i neste omgang kan være til hjelp.

Neei, nå må jeg på jobb (dette ble langt....)

Med en varm tanke til alle som har vært der, er der og sliter .....

Beste hilsen
    -barazinga-
    Jeg har brukt Levaxin i snart 4 år - livet kjennes fortsatt som en berg- og dalbane
    "Vår framtid vil avhenge av i hvilken retning våre kunnskaper fører oss" (Platon)

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    79

Standard

lagt på meg jevnt og trutt, har nå kjørt lavkarbo 1 mnd og har tatt av 5 kilo

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Hvis du har kommet i overgangsalderen trenger du kanskje Progesteron. Legger ved en ikke-faglig link:

http://www.progesteron.no/

Selv har jeg brukt progesteron i 3 år nå. Jeg er normalvektig, men bruker Westhroid (Armour). Om progesteronet har hjulpet meg - samman med Westhroid - å gå ned i vekt vet jeg ikke...men ikke utenkelig.

Må legge til at den kan kjøpes billigere enn det som kommer frem på denne linken.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg la ikke på meg av Levaxinen, men jeg la på meg 20 kg på 2-3 mnd ca 1 år før jeg fikk diagnosen. Men, jeg merker meg at det nesten er umulig å gå ned i vekt etter Levaxinen kom inn i livet mitt. Jeg har alltid hatt liten matlyst i perioder, og har ødela forbrenningen min rett som det var. Før kunne jeg bare spise dobbelt/trippelt av det jeg pleide og den overflødige vekta forvant. Slik er det IKKE etter jeg startet med Levaxin. Jeg må si at jeg har vurdert om det er pga av tablettene...
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette
    Hvis du har kommet i overgangsalderen trenger du kanskje Progesteron. Legger ved en ikke-faglig link:

http://www.progesteron.no/

Selv har jeg brukt progesteron i 3 år nå. Jeg er normalvektig, men bruker Westhroid (Armour). Om progesteronet har hjulpet meg - samman med Westhroid - å gå ned i vekt vet jeg ikke...men ikke utenkelig.

Må legge til at den kan kjøpes billigere enn det som kommer frem på denne linken.
    Tusen millioner for linken !!
    Noen som vet om det er denne man får på Balderklinikken ??
    Jeg er egentlig litt usikker på om det er progesteron eller østrogen jeg har mangelvare på, tror det er østrogen (??) og at jeg hadde mer mannlige kjønnshormoner enn kvinnelige..hm.. haha.. jaja.. Snart får jeg vel skjegg også
    (Litt avsporing, men )

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Celine A - etter alt jeg har lest så tror jeg IKKE at vi mangler østrogen når vi kommer i overgangsalderen. Men - progesteron! Ta et google-søk, og få tatt blodprøver! Etter noen måneder med Progesteron hadde østradiolverdier steget hos meg fra overgangsalder-tilstand tilbake til fertil alder. Legen min skjønte ikke bæret!

Prøv om du får handlet Progesteron her til kr 199,-

http://www.h-by-m.com/

Rett i postkassa med giro.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Progesteron i denne sammenhengen fungerer som et forstadium for cortisol, for det lages av det. (det fins kart og plansjer om cortisolsynetsen på nett)
    Derfor blir man gjerne så dårlig like før mensen, fordi det er velidig lite progesteron i blodet da og man får forbigående lavt cortisol og symptomer deretter.
    Progesteronet er sikkert også forstadium til andre ting men de har vel Lee kommet inn på i boka si.
    Hvis man har normal eggløsning (i perimenopausen har man blødninger men ofte ikke ordentlig eggløsning) så blir automatisk progesteron høyt nok.
    De to leirene, den med Lee vs Vliet og andre som er for naturlig østrogen istedenfor, er helt uenige om hva man så sskal supplere med, bare så du vet. Dr. Ims er den med progesteron her. Flere nettsteder selger progesteronkrem.
    Aner ikke hva jeg skal råde deg.
    nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Celine A
    Takk for innspill ! (:
    Men, kan man starte på en slik krem uten å rådføre seg med en lege ? Hmm... ??

Yvette, hvor lenge "gikk" du slik i overgangsalderen da ? Er du / var du ung da du fikk disse plagene ? Hvor lang tid tok det før den virket på deg?
    Vel - jeg vet heller ikke å råde deg, men kan fortelle hva jeg gjorde. Jeg ble tilbudt østrogen/gestagen (som er en synteisk variant av progesteron) av gynekologen. Jeg takket pent nei. Leste på nettet og fant frem til naturlig progesteron. Jeg begynte å smøre med denne for ca 3 år siden. Da var jeg 49. Tror overgangsalderen satte inn da jeg var 48. Fikk hetetokter. Disse ble borte etter kort tid. Jeg sveitter lett nå også, men det er langt ifra det som kom med overgangsalderen!

Jeg har i disse årene smurt jevnt og trutt med progesteron, avbrutt av noen måneder med DHEA-krem. I januar startet jeg med Pregnenolone-tabletter, men smører noen dager med Progesteron allikevel. Vet ikke om det er nødvendig. Etter det jeg har forstått så er Pregnenolone forhormon for bl.a Progesteron. Her må noen gjerne korrigere meg.

Når det gjelder vekten, har den svinget noe. Før Levaxin, i august 2004, og noen år før den også, gikk jeg bare opp og opp, selv om jeg trente og fortsatt trener som besatt. Vektøkningen fortsatt til oktober 2005. Da RASTE den nedover til april 2006. Og med samme dose og samme trening og samme matinntak begynte den å gå oppover igjen! Så gikk det litt opp og ned til jeg begynte med Westhroid i august 2006. DA ble jeg normalvektig og har holdt meg der siden. Fører vektkurve. Veier meg hver dag! Er like "hysterisk" som deg....

Men konklusjonen min er at jeg fortsetter med Pregnenolone/Progesteron og Westhroid. Mao så vet jeg ikke helt om Progesteronet har hjulpet meg, men jeg tar ikke sjansen på å slutte smøringen.

(Dette ble noe langt....)

Måtte endre et årstall her. Ser at jeg gjentar meg til det kjedsommelige i mitt siste innlegg i denne tråden, men lar det stå.

baremei Gjest

Standard

Veie hver dag? Hva er hensikten med det? Få apopleptisk anfall uka før mensen? Går opp 2-5 kg hver måned jeg, og like sikkert ned igjen etterpå.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

He he .. Godt fortalt Baremei. Jeg kan glatt legge på meg 7 kg og tisse det ut igjen rett etter. Vanligvis ligger jeg også 2-5 kg opp ved mensen
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 2 av 5 Først 12345 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn