Viser søkeresultater 11 til 13 av 13
Tråd: Overmedisinering?
-
26-02-08, 03:59 #11
Re: Overmedisinering?
Hei Komlå
Opprinnelig skrevet av komlå

Jeg har hatt det slik når jeg er lav. Symptomene avtok med medisineringen, og er ikke på langt nær så fremtredende nå som de var før.
En ting som er viktig å vurdere synes jeg; Man kan nesten forklare hele legeleksikonet inn i hypo diagnosen. Hvis det er noe nytt som har dukket opp ville jeg nevt det til legen. Kan tyde på andre ting en bare stoffskiftet - ikke at jeg tror at det er det, men greit å være sikker
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
26-02-08, 13:41 #12
N`Finn:
er langt på vei enig med deg, det er formen som avgjør.
MEN: grunnen til at man ikke skal være overdosert er av to ting. det er tungt for hjertet, og høye doser fører til økt risiko for benskjørhet. Spesielt for kvinner er dette viktig å ta på alvor.
(så husk å ta ekstra kalk jenter!)
Så, man skal ikke se seg blind på blodprøver - men det er en antydning som kan hjelpe envher til å følge med på verdiene for å unngå for høye eller for lave doser.
-
26-02-08, 19:59 #13
Hm. ja.
Hvorfor jeg har inntatt den mening at man kan, med en liten utdannelse, dosere seg selv og styre etter det man selv synes er best - er jo nettopp at disse faresignalene er så tydelige.
Over eller underdosering - hva er verst ?
Jeg mener det er som å velge mellom epler og pærer.
Munnhell :
Overdosering fører til benskjørhet.
Vel, hvordan definerer men overdosering ?
Er det TSH < 0,2 ? fT4 høyere enn ?? fT3 høyere enn ??.
Eller er det den laveste dosen som gir hjertebank ?
De studier jeg har sett peker på et meget komplissert årsaksforhold for at osteoperose skal oppstå.
Som jeg oppfatter det vil ikke moderat forhøyede verdier av noen av de nevnte være en årsak til osteoperose.
Sykdommen skyldes at det ikke har kommet nok kalsium inn i skjelettet. Skjelettet skifter ut ca et kvart gram i døgnet og blir ikke det erstattet med nytt så får man for lite benmasse etter noen år.
Og årsaken til dette kan være flere.
Den hyppigste er mangel på kroppslig aktivitet. Denne setter igang nødvendige systemer som ordner dette.
For dårlig mat - lite kalsium, D-vitamin, magnesium.
Eller feil i benstoffskiftet.
Parathyroidea styrer jo dette med hormonet PTH.
Hormonet thyroxin styrer bare bløtvevs-stoffskiftet og har ikke direkte noe med benstoffskiftet å gjøre.
Men, om stoffskiftet virkelig blir høyt - som det kan bli ved hyperthyreose - og da snakekr vi fT4 over 40 og sånn.
Da blir kroppen jaget opp i mye større tempo og benstoffskiftet klarer da ikke å følge med.
Så thyroxinknaskere kan bare glemme stoffskiftets innvirkning på osteopeni/perose. Vi klarer simpelthen ikke knaske så mange piller som nødvendig over så lang tid som nødvendig.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker