Hei Siv Cath!

Akkurat hva prøvene heter, det vet jeg dessverre ikke. Men urinsyregikt (podagra) utløses med smertefulle anfall i leddene som varer noen dager om gangen. Hos meg varer anfallene fra 3 til 10 dager, som regel rundt 5-6.
Har nylig hatt anfall i høyre håndleddet som førte til at jeg ikke klarte holde tannbørsten eller skjære brød eller noe annet med høyrehånda i 5 dager. Litt trøblete å plutselig skulle være kjeivhendt når en ikke er det til vanlig... :(

Ellers er det ikke bare store ledd som rammes, for det mest typiske angrepet kommer i stortåleddet (kaptein Voms sykdom), og da kan man se at huden på stortåa samtidig blir glatt og rødlig. Noen får bare angrepet i stortåa, andre slik som meg får det i alle ledd. Jeg har til og med opplevd å få det i både ryggen og i ribbeina foran på brystet. Det første anfallet man får kommer som regel i stortåa. Hos meg kjennes anfallet ut som om det sitter en knivspiss midt i leddet som skjærer inn i leddet hver gang jeg gjør den minste bevegelse. De tre første dagene er verst, deretter avtar det som regel. Anfallet kommer plutselig og uten forvarsel, det er typisk at jeg våkner med smerter om morgenen.

Heldigvis har jeg anfall nokså sjelden, 2-3-4 ganger i året. Det er i alle fall lenge nok mellom hver gang til at jeg glemmer hva det er som utløser anfallene. Hos meg er det skalldyr, men både alkohol og rødt kjøtt er det også lurt å redusere inntaket av eller kutte ut dersom man har urinsyregikt.