Viser søkeresultater 41 til 50 av 52
-
27-01-08, 15:59 #41
Interessante retningslinjer.
På punkt 11.1 står det at pasientene etter radiojodbehandling (hvor de først må være uten levaxin i noen uker og ha en TSH på minst 30) settes rett på 125-150µg SAMT 10-20µg liothyronin to-3 x3. ....Liothyroninen bare i to uker. så økning i levaxindosen til TSH er lav.
Ft4 skal i øvre tredel av referansområdet både ved suppresjonsbehanling samt ved substitusjonsbehandling....
Jeg trodde de startet litt lavere på levaxinen.
Tillegsdosen liothyronin tilsvarer 120 eller 240µg levaxin hvis man regner det om. Det er hestedoser. Ikke rart at mange som får liothyronin å prøve blir satt på for store doser og ikke har det bra slik, siden de kaster rundt seg med liothyronin (legene altså).
(for ordens skyld så tar mange av oss 5-10µg liothyronin totalt om dagen)
nora
-
27-01-08, 18:25 #42pandalakris Gjest
Den erfaring jeg har er at man ikke blir satt på både levaxin og liothyronin samtidig, men at man starter med liothyronin i 2 uker for å booste opp stoffskiftet, for deretter å skifte over til Levaxin.
Men jeg er enig i at hvis thycabehandlerne derute slavisk følger retningslinjene, da blir det en del som går på en smell.
Personlig gikk jeg rett opp på vedlikeholdsdose tre ganger. Det gikk forsåvidt greit, men jeg mistet store deler av håret uten at jeg forsto hvorfor. Nå vet jeg at man skal dosere seg foriktig oppover, men det visste jeg ikke den gang. :( Desverre!!
-
28-01-08, 17:40 #43
Legen hadde ikke fått svarene på blodprøvene mine i dag... Håper de kommer i morgen.
Men jeg har fått bestillt meg time på Bærum sykehus til ultralyd collum om en uke!!!
Grugleder meg litt til det kjenner jeg. Liker ikke sånne sjekker, man aner jo ikke hva de kan finne. Dårlige erfaringer kan man si..
og den siste tiden har jeg en følelse av at halsen er litt tykk rundt arret... Men det er sikkert ikke noe, tenker jeg.
-
29-01-08, 08:04 #44
Nå ringte legen meg! Og iflg henne er stoffskiftet mitt helt fint det! Og hun kunne fortelle at det ligger på det samme som i juli 2007, men da jeg var hos henne forige uke, sa hun at jeg ikke hadde testet stoffskiftet siden november 2006......
Resultatene fra blodprøven er:
TSH: 0,06
Fritt T4: 23,3
Men, kan man ha lavt stofskifte selv om prøvene ser fine ut? Jeg føler meg ikke fin for å si det sånn. Jeg har fremdeles utrolig trøtt, tiltaksløs, ukonsentrert, glemsk, jeg fryser meg nesten ihjel der andre er gode og varme, supertørr hud osv... Det verste er ukonsentrertheten og tiltaksløsheten. Det sliter på meg nå altså.
-
29-01-08, 10:41 #45
Liohyronin hjelper ofte velidg godt p+å brain fog. Se andre innlegg her.
Du mangler prøve på ft3 og hvis den er lav så kan det være logisk å prøve litt liothyronin.
t3 er tross alt det aktive hormonet.
nora
-
29-01-08, 19:47 #46
Ok, så jeg må med andre ord lære opp legen min til å ta de rette prøvene da... For jeg tror aldri hun har nevnt noen FT3 nei...
Opprinnelig skrevet av nora
Teite lege... :evil:
-
29-01-08, 20:07 #47
Tja, huner ikke helt nødt tilå ta ft3-prøven.
Men, legene burde jo følge med og ha lest Haug sin artikkel om å behandle hypothyreose som jo er en sammenfatning av en av de fremste ekspertene her i landet.
Der nevner han liothyroninbehandling.
Så det er offisielt .
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=520952
Og da er det jo logisk å måle ft3 for å se om den er lav og da kan det jo være logisk å prøve liothyronin.
Det er o det aktive hormonet, t4 er bare et prohormon og det fins faktisk ingen t4-reseptorer.
En annen prøve de tar hvos man ikke blir bra, er antistoffene. (anti-TPO)
Og så finsd et flere andre ting å sjekke, slik som B-12, cøliaki, D-vitamin, Ferritin, og diverse mer.
nora
-
29-01-08, 20:12 #48
Ok, men jeg har vel skjønt det sånn at min lege mener jeg er frisk som en fisk, og at hun ikke kan gjøre noe mere. Fordi prøvene viser det de viser. Altså at stoffskiftet mitt er finfint, som hun sa.
Men før operasjone gikk jeg hos en lege på Bærum Sykehus som jeg fikk godt inntrykk av, så kanskje jeg må finne ut om jeg kan komme til han igjen.
-
29-01-08, 20:20 #49
Skjønner at hun ikke ser på symptomene men bare på prøvene (utvalgte prøver altså).....
-
29-01-08, 21:41 #50
Ja, og det er kanskje det som er litt av problemet med en del allmenleger i dag... De bare ser på prøveresultater og ikke på pasient og symptomer ....
Opprinnelig skrevet av nora
Svar med sitat
Bokmerker