Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
    Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    58

Standard

Gratulerer med en liten en på vei! Så koselig.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard vært innlagt på akuttmotaket nå jeg...

er jo gravid, 7 uker på vei nå.
    har hatt mye dobbeltslag de siste dagene (hjerte).
    har ikke tenkt særlig på det.
    har tatt morgen tempen under armen noen morgner, den har lagt på ca 36.
    i dag var den på 36,7.
    mens jeg spiste frokost, kjente jeg at jeg ble veldig urolig og at pulsen raste.
    telte hvilepuls til 101 slag i minuttet.
    fikk komme på legevakten, legen telte slagene til 108 i minuttet.
    lagt inn på akuttmotaket, svimmel og fæl.
    pulsen roet seg etter en stund og la lenge på rundt 90.
    fikk ultralyd babyens hjerte slo fint, så det selv
    blodprøver tok jeg og, kikket på papirene nå etter jeg kom hjem, og reagerte på en ting.
    ft 4 = 14,8 ref = 11,0 - 22,0
    tsh = 0,38 ref = 0,30-4,2

prøver tatt 15 jan=

ft 4 =16,5
    ft 3 =4,9
    s anti tpo =10
    tsh =1,2
    tras =1,0

hva har skjedd med tsh? er det helt greit?
    jeg har fortsatt høypuls, med innvendige skjelvinger, og svimmel
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Skjønner godt uroen i din situasjon rikke.
    Det er vel ikke noe med stoffskifteprøvene dine som kan forklare så høy hjerterytme.
    Det er jo binyrebarkens hormoner som styrer hjerterytmen, har du målt dem da ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard

men finn?
    er ikke tshen min veldig nære nå til å hoppe utav referanse området?
    den har jo endret seg endel på under 2 uker?
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Syns ikke det jeg.
    0.38 og 1,2 er verdier en må regne med.
    TSH varierer hele tia og det er jo grunnen til at det er et godt slingringsmon som kalles normalområdet. Det normale er at det varierer.
    Derfor kan en ikke si at en verdi nær et av ytterpunktene er normal hvis den er slik hele tia uten variasjon.
    Særlig du som er i omstendigheter vil oppleve variasjoner i TSH.
    Når kroppen krever mer stoffskiftehormon må TSH stige for at kjertelen skal produsere mer.
    Og det krever kroppen mer og mer av etterhvert, så dette er også en påkjenning for kjertelen som må ta i litt ekstra.
    Da kan det skje at den ikke klarer det eller jobber for mye.
    Du som har hatt vansker før kjenner til dette og de passer vel godt på deg får jeg håpe ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei Rikke, vi vet ikke om hjertebanken kommer av adrenalin pga underdosering (din ft4 er lav og da kan mam få sånt),
    eller høy ft3 som jo ikke er målt.

Hvis man mistenker graves igjen, så er det lurt å måle ft3 samt TRAS men hos deg så er jo den prøven negativ men mange har ikke utslag enda de har TRAS.

Man kan også få hjertebank av noe mat man ikke tåler, jeg fikk det når jeg prøvde ost et par år siden. Det var blåmuggost somjo ikke har mye laktose.

TSH er ikke noe å dosere etter hos en som tidvis har graves-episoder siden de ofte har lav TSH som henger igjen i månedsvis.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

En ting til om graviditet og dosering:
    Offisielt så skal man (legen) øke dosen straks man konstaterer graviditet. Økningen man trenger sies å være fra 20-80%.
    TSH går typisk ned når man blir gravid, det er normalt.
    Det skyldes høye nivåer av hcg.
    så man må se på klinikken samt ft4 (og ft3 hos deg som har hatt graves-espisoder samt TSH)

nora

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard

ok, jeg sluttet med armour når jeg fant ut at jeg var gravid, livredd for at det skulle stige av seg selv også i tillegg bruke armour.
    og det har jo steget litt hvergang jeg har tatt blodprøver nå selv om jeg har sluttet med armour.
    føler meg litt merklig om dagen, kan egentlig sitte og ha stirren rett på veggen lenge.
    minner meg om når jeg har vært stoffskifte syk, men men jeg får jo bare vente og se.
    det jeg la merke til på det arket med blodprøvesvarene var at legen har understreket tsh resultatet, men ingen av de andre.
    jeg har også mistet matlyst og sover mindre en jeg har gjort den siste tiden, men jeg har jo sovet unormalt mye,(det er nok pga graviditeten)
    og det at hjertet stadig tar dobbelt slag, skremmer meg litt, er vondt og, men det roer seg vel

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Du kan titte litt her i folderen stoffskiftesykdommer og graviditet og det som går igjen er at de økte levaxindosen når de ble gravide, før eller siden. Det er xstandard anbefaling og siste retningslinjer sier sågar at man ikke venter på prøver men øker med en gang. Og at det er ft4 som teller, ikke TSH.
    Graves roer seg ofte ved graviditet heter det.

Du mangler ft3-prøver. Viktig hvis du mistenker en ny hyper-episode.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    53
    Meldinger
    387

Standard

Gratulerer med en liten spire !!
    Så utrolig kos selv om det ikke var helt planlagt