Viser søkeresultater 1 til 10 av 121
-
10-01-08, 09:48 #1
Hjelp meg litt noen? Satt på medisin
Jeg har 4 i TSH. Er dette nok lavt til å få medisin? Satt på 25 mg levaxin.
Hørt at noen går opp i vekt av tabelettene? Jeg håper jo på å klare å gå ned 6 kg.
Har 86 i ferritin
jern er 233
folat 20
t4 11
Kan noen forklare litt hvor syk er jeg egentlig? Burde jeg ventet med medisin?
Jeg har alle symptomer som folk beskriver her.
Flott forum, ga meg alle svarene på alt jeg lurte på:O) Takk.
-
10-01-08, 18:25 #2
Behandermiljøet diskuterer så busta fyker når man skal sette igang behandling.
Man er enig om at det finnes en gråsone - ofte kalt subklinisk hypothyreose, men diskuterer om man skal behandle denne.
Det blir vel omtrent som å diskutere hvor stort et sår bør være før det trenger behandling (mitt syn)
Og svaret mitt er at alle sår trenger behandling etter hvor store de er.
TSH er ikke et stoffskiftehormon. Dette regulerer kjertelproduksjonen og jo høyere tall jo mer piskes kjertelen til å produsere.
Normalt er denne rundt 1. Jo mer den er over 1, jo dårligere står det til med kjertelen. ( tallet (1) er individuellt og varierer)
Du har 4 ? TSH produseres i hjernen og 4 er tegn på at hjernen din synes det er for få stoffskiftehormoner i blodet og vil øke mengden. Det gjør den ved å produsere mer TSH (ThyroxinStimulerendeHormon) og kjertelen skal så sørge for produksjonsøkning. Når målet er nådd går TSH ned rundt 1 igjen. (i normale fall)
Men hvis den blir stående på en høy verdi er det for at kjertelen ikke orker å oppfylle hjernens produksjonskrav.
Ã…rsaken til at kjertelen ikke orker mer, er i 85% av tilfellene at det foreligger en autoimmun reaksjon mot kjertelvevet.
En blodprøve ( anti-TPO ) avslører dette. Er denne positiv så vet men hva som vil skje med kjertelen.
Om TSH=4 er nok til å få medisin ?
Blodprøver bør hjelpe legen til å finne ut hvordan pasienten kan hjelpes til en bedre klinisk tilstand. Det virker som man glemmer dette og kun vurderer blodprøver.
Jeg trur du er av de heldige - TSH=4 overser mange fT4=11 er innenfor referanseområdet. Mange overses og den kliniske tilstanden misforstås til å være alt annet enn det den er - ofte pekes på psykiatri.
Opp i vekt ?
Et høyt stoffskifte trenger med energi enn et lavt. Hvis Levaxinen du har fått virker på deg etter hensikten, så går du ned i vekt.
Men noen går opp - og jeg tror det er fordi Levaxinen virker fopr dårlig på disse.
Jeg gikk opp på Levaxin - og ned på Armour.
Men du har ikke noe valg !
Må du ha Armour må du betale helsa di sjøl !
Får håpe du slipper.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-01-08, 19:37 #3
Tusen takk for svar. Jeg ble faktisk litt klokere. Du sa jeg kanskje var en av de heldige. Mener du det er bra jeg har fått medisin? Kan jeg krølle til noe med å ta medisin? Jeg føler at når jeg har begynt må jeg gå på den resten av livet?
Anti Pro er 35. Den bør helst være >35
Takk igjen:O)
-
10-01-08, 20:41 #4
Jeg begynte med thyroxin når min TSH var på 2,5 , jeg var ganske symptomatisk, frøs hele tiden og var nedfor hver ettermiddag når jeg ble så sliten. Min ft4 var på 10. Jeg snes det er symptomene som må telle veldig mye med i vurderingen. Jeg mener det hele startet mange år før, etter at jeg hadde mononukleose.
Mange pasienter mener at det er en fordel å starte passe tidlig med stoffskiftemedisinene. Det er en del komplikasjoner med å gå lenge hypo. Mafår vonde ledd og går ofte opp i vekt og man får andre autoimmune sykdommer osv. Ved riktig medisinering så går ofte antistoffene ned, faktisk.
Husk at det kan ta lang tid å komme på riktig dose, og at det er vanlig å ta prøver alle 6-8uker og så gå opp litt i dose. Pasientene på forumene sier at det er lurt å øke dosen med små skritt for å ikke skyte over optimal dose.
TSH er veldig treg med å reagere, og det tarofte 6 uker før den er stabil etter siste doseøkning. Men du kan føle at du trenger en høyere dose etter at par uker allerede, fordi TSH og dermed restproduskjonen i kjertelen går ned. TSH er ikke noe stoffskiftehormon, det er bare et styringshormon fra hypofysen, ft4 og ft3 er hormonene.
nora
-
10-01-08, 20:53 #5
35 er negativ - det er gråsone opp til 60. Du har ikke kjerteldestruktive antistoffer - iallfall ikke noen som denne testen kan påvise.
Testen er ikke helt å stole på. 10% av de som får påvist antistoff har det ikke.
Jeg har heller ikke påvist antstoff, men kjertelen virker ikke og har nok avgått av en eller annen grunn.
Kan introduksjon av Levaxin være uheldig ?
Ja - absolutt. Det er jo en grunn til den faglige diskusjonen. Det er ikke globoid dette.
I mitt tilfelle er jeg sikker på at Levaxinen tok knekken på det lille som var igjen av kjertelaktivitet.
Jeg har lest mye for å finne en forklaring, og den går i korthet ut på at Levaxin er mye renere enn kroppens egenproduserte. Dette oppfattes av organet som reagerer på thyroxininnholdet i blodet (hypotalamus) med en sterkere valens. Hypotalamus har høyere affinitet for Levaxin enn for kroppens eget - dermed faller TSH og kjertene mister sitt produksjonsstimuli og resuserer produkjonen. Dette oppfatter du med å bli dårligere og legen øker Levaxindosen. På den måten er du med i en spiral som fører til at kjertelen kolapser.
Men gjør det noe ?
Kjertelen er jo for dårlig - og da er den jo bare til bry. Bedre å tilføre det den skulle produsere i tablettform.
Og så gir behandleren Levaxin. Det er førstevalget - og det eneste han har, og vil ha, i verktøykassa. Det finnes mange forskjellige stoffskifteprodukter på markedet, men de vil de ikke bruke.
Levaxin består kun av hormonet T4, som er kjertelens hovedprodukt. Dette er et forhormon kroppen ikke bruker før det, 3uker senere er bearbeidet til T3.
Ved siden av de 75%T4 produserer den også 20%T3, mindre mengder T2 og T1, og Calsitonin.
Kroppen bruker vel dette til noe ? Det produseres vel ikke for tull ?
Likevel er behandlingen i store deler av verden syntetisk T4.
Tross at det finnes produsenter som utvinner hormonene av grisekjertler, og der finnes alle hormonene.
Hormoner er jo ikke artsspesifike - står det i boka. Helt korrekt er et vel neppe ......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-01-08, 21:01 #6
Da høres det faktisk ut som jeg ikke er så syk da?
Bortsett fra at jeg ligger halvdø på sofaen som alle andre.
Jeg håper bare det hjelper så jeg får en lettere hverdag.
Skal på festetur med jobben i 3 dager nå, Konferanse. Gruer meg veldig da det er opplegg fra tidlig morgen til natt. Det blir slitsomt.
-
10-01-08, 22:26 #7
Jo, det er jo nettopp den kliniske siden som glemmes idag. Man er opptatt at de teknokratiske landevinnionger og glemmer det viktigste - oss !
Hvordan vi har det og føler det blir neglisjert og redusert til tall på et ark.
Ha en god fest da !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-01-08, 09:06 #8
Var åpen med sjefen og slipper bli med. Helga er reddet:O)
-
11-01-08, 11:02 #9
Da må du jo være sjuk da
eller :(
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-01-08, 20:32 #10
Kvalm av levaxin?
Begynte på tirsdag, 25mg, men er sååå kvalm.
Er dette vanlig bivirkning? Merker også økt matlyst og strømninger i ene arma. Flere som har bivirkninger?
Er livredd for å gå opp i vekt av disse pillene da jeg har 8 kg mer enn jeg trenger.
Svar med sitat
Bokmerker