Viser søkeresultater 1 til 10 av 121
Threaded View
-
10-01-08, 20:41 #4
Jeg begynte med thyroxin når min TSH var på 2,5 , jeg var ganske symptomatisk, frøs hele tiden og var nedfor hver ettermiddag når jeg ble så sliten. Min ft4 var på 10. Jeg snes det er symptomene som må telle veldig mye med i vurderingen. Jeg mener det hele startet mange år før, etter at jeg hadde mononukleose.
Mange pasienter mener at det er en fordel å starte passe tidlig med stoffskiftemedisinene. Det er en del komplikasjoner med å gå lenge hypo. Mafår vonde ledd og går ofte opp i vekt og man får andre autoimmune sykdommer osv. Ved riktig medisinering så går ofte antistoffene ned, faktisk.
Husk at det kan ta lang tid å komme på riktig dose, og at det er vanlig å ta prøver alle 6-8uker og så gå opp litt i dose. Pasientene på forumene sier at det er lurt å øke dosen med små skritt for å ikke skyte over optimal dose.
TSH er veldig treg med å reagere, og det tarofte 6 uker før den er stabil etter siste doseøkning. Men du kan føle at du trenger en høyere dose etter at par uker allerede, fordi TSH og dermed restproduskjonen i kjertelen går ned. TSH er ikke noe stoffskiftehormon, det er bare et styringshormon fra hypofysen, ft4 og ft3 er hormonene.
nora

Svar med sitat
Bokmerker