Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
Threaded View
-
14-12-07, 08:50 #10
Det er reist spørsmål om NTF står i ledtog med pasientorganisasjonen British Thyroid Foundation (BTF), som har et samarbeid med den engelske organisasjonen for endokrinologer, British Thyroid Association (BTA). Bakgrunnen er at BTA skal være involvert i en rettssak mot noen britiske leger for deres behandling av stoffskiftepasienter.
NTF er ikke kjent med denne saken. Gjennom Thyroid Federation International (TFI) har vi et samarbeid blant andre med BTF, men vi synes det blir litt for drøyt å skulle holdes ansvarlige for holdningene til legespesialister i England fordi vi har et samarbeid med landets pasientorganisasjon. Det inngår ikke i dette samarbeidet at NTF har noen mulighet til å gripe inn overfor andre lands pasientorganisasjoner eller noen de samarbeider med. Hvis det hadde vært slik, ville jo også de kunne gripe inn i vårt arbeid.
Jeg har imidlertid et inntrykk av at man i TFI kan synes vi er liberale fordi vi blant annet mener at det bør startes prøvebehandling ved subklinisk hypothyreose når pasienten har plagsomme symptomer. Som jeg tidligere mener å ha nevnt på Sonjas, er dette noe vi gir uttrykk for både overfor leger og endokrinologer her hjemme. Det trodde jeg spørsmålsstilleren hadde fått med seg, men det kan kanskje være mine dårlige kommunikasjonsevner som har skylden for at det budskapet ikke er nådd frem.
Hensikten med samarbeidet i den internasjonale paraplyorganisasjonen TFI er å bidra til å bedre forholdene for stoffskiftesyke over hele verden. I august holdt TFI sitt årlige møte i Leipzig i forbindelse med kongressen til de europeiske endokrinologene (ETA). På TFIs møte foreslo vi fra Norge at det etableres en internasjonal thyreoideadag den 25. mai. Forslaget ble enstemmig vedtatt, og 25. mai 2008 vil Verdens Thyreoideadag for første gang bli markert. Som et bidrag til at flere skal få en tidlig diagnose og leve bedre med sykdommen sin, skal vi bruke denne dagen offensivt for å skape større oppmerksomhet om sykdom i thyreoidea i det offentlige rom.
Med vennlig hilsen
Forbundsleder Bente Bakke
Norsk ThyreoideaforbundBente Bakke, forbundsleder i Norsk Thyreoideaforbund
Informasjon om Norsk Thyreoideaforbund
Norsk Thyreoideaforbund og TSH
Norsk Thyreoideaforbund og Armour Thyroid

Svar med sitat

Bokmerker