Viser søkeresultater 1 til 10 av 51
Threaded View
-
11-12-07, 10:40 #11baremei Gjest
Det står deg fritt å slette overflødige innlegg.
Opprinnelig skrevet av BenteB
Jeg tar meg den frihet å svare selv om ikke det er meg du spør.Har det ikke falt deg inn at bakgrunnen for vårt engasjement er at vi ønsker andre pasienter skal bli møtt på en bedre måte enn hva vi selv har opplevd?
Ingen tviler på engasjementet, og det er igrunnen ikke så mange muligheter for skjult agenda i akkurat dette temaet.
Det er formen vi stiller spørsmål ved.
Det der er urimelig.Men som jeg tidligere har sagt, er jeg forferdet over hvordan noen kan gi direkte råd om medisinering og doseøkninger på nettet. Det gjelder spesielt noen av rådene fra nâFinn.
At noen påstander på en slikt forum som dette (som er et likemannsforum, ikke en organisasjon (hmm... har jeg ikke sagt det før?)) nødvendigvis vil være feil, ikke passende for andre osv. er ikke til å unngå.
Men vi har forumregler, vi har en disclaimer alle plikter å lese før de melder seg inn (har du gjort det?) og vi forlanger at folk bruker vett og forstand og legen sin før de følger eventuelle råd herfra.
Og 'nFinn pleier dessuten å presisere at han snakker utifra egen situasjon. Alle her gjør det, noen er mer eller mindre flinke til å si det i ett kjør.
Jeg skulle likt å vite hva din FT3 var. TSH gjør ingenting med kroppen din, den bare formidler en beskjed.Påstanden om at TSH ikke spiller noen rolle og helst bør nærme seg 0.0 er både feil og farlig. Selv hadde jeg ikke målbar TSH da min hyperthyreose ble diagnostisert etter 14 år med symptomer, og da var jeg så nær ved å få hjertestans at betablokkere ble satt inn umiddelbart.
Det er for mye T3 som er farlig.
Jada. Men det skyldes for mye T3, ikke høy TSH (biofeedback igjen, nok T3 og T4 i kroppen, og ingen signalstoff i form av TSH blir sendt ut).Det samme kan man oppleve hvis man er kraftig overdosert med Levaxin/Liothyronin/Armour. Man får da symptomer på høyt stoffskifte, og i verste fall kan det ende med at hjertet stopper.
Jasså? Sikkert riktig, det. Men du glemmer thyca-pasientene. De medisineres med mye høyere doser enn "oss andre", og SKAL ha en tilnærmet ikke målbar TSH for å unngå gjenvekst av kreftceller. De pleier ikke få hjertestans likevel.En lege som eventuelt overbehandler pasientene sine på en slik måte, kan risikere å ble fratatt lisensen.
Her har man ansvaret selv. Og det er -som sagt- presisert et utall ganger, og er en forutsetning for medlemsskap. Du kan ikke bare velge å overse det.Men hvem kan stille en anonym person på nettet til ansvar for noe, og hva vet vedkommende om resultatet av de rådene som er gitt til andre anonyme personer?
Dette, derimot, er helt korrekt.Endokrinologene på Aker anbefaler, som jeg tidligere har nevnt på Sonjas, at TSH under behandling bør ligge mellom 0.5 og 1.5, og FT4 bør ligge i øvre halvdel av referanseområdet. Ikke alle fastleger vet dette. Derfor er det viktig å følge med på blodprøvesvarene og i samarbeid med legen prøve å fininnstille medisindosen til det individuelle nivået hvor man føler seg frisk.
Men logikken svikter for enkelte, for siden FT4 bør være såpass høy for at man skal føle seg bra skjer det gjerne at TSH synker under det magiske tallet. Og det er mye farligere å overse en høy FT3 enn en lav TSH.
Som sagt over...Jeg synes det er meget betenkelig at Sonja tillater at en del av de rådene nâFinn gir får stå på hennes forum. Dagens situasjon er bakgrunnen for at vi i NTF har fjernet linken til Sonjas fra vår hjemmeside.
Det der er smålig og barnslig.
Og alle de andre som kan få god hjelp, støtte og trøst her, de er det ikke så farlig med, så lenge nFinn ikke får spredd vranglæra si til et par av dem?

Svar med sitat

Bokmerker