Side 7 av 12 Først 123456789101112 Siste
Viser søkeresultater 61 til 70 av 111
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Jeg kom på et lite triks, som noen ganger hjelper meg;

Slapp av i hendene.

Man skal jo slappe av i alle musklene når man prøver å sovne, men det er vanskelig når man er stressa og anspent, eller har smerter. Hold fokus på hendene, pass på at de er slappe; det vil etterhvert føles som de "eser ut" og begynner å sveve. ..

Det virker det som det roer ned hjernen. Det er jo nokså logisk; hjernen og hendene samarbeider tett hele dagen, og slappe hender gir signal til hjernen om å logge seg av, liksom.

Lykke til. God natt.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Malvik
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Standard Sliter med søvnen

Er litt hyper for tiden og sliter også med å få sove.
    Ikke nok med det, jeg sover ikke godt når jeg endelig sovner.
    Altså min søvnkvalitet er ikke god.
    Føles som om hodet mitt arbeider på høygir mens jeg sover og det er så slitsomt.
    Ikke slik at jeg drømmer så mye, men hodet mitt jobber rett og slett når jeg sover.
    Vanskelig å forklare, men lurer på om dette er noe som følger lavt stoffskifte??

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Malvik
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Standard Sliter med søvnen

Er litt hyper for tiden og sliter også med å få sove.
    Ikke nok med det, jeg sover ikke godt når jeg endelig sovner.
    Altså min søvnkvalitet er ikke god.
    Føles som om hodet mitt arbeider på høygir mens jeg sover og det er så slitsomt.
    Ikke slik at jeg drømmer så mye, men hodet mitt jobber rett og slett når jeg sover.
    Vanskelig å forklare, men lurer på om dette er noe som følger lavt stoffskifte??

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

JA, det er noe som følger stoffskifteproblemer,både lavt og høyt stoffskifte kan gi innsovningsproblem og redusert søvnkvalitet/lett søvn.

Om du ikke har liothyronin i store nok doser så skaff det først.Det hjelper mange til å sove bedre og å få bedre psykisk helse.

Om det ikke hjelper be om resetp/importtilatelse på Melantonin, et ufarlig søvnhormon som blir solgt fritt i USA og andre land, men er resept-pliktig her.

Om du da vil ty til kjemiske medikament,så kan man starte med Vallergan, som er en beroligende medisin som ikke er vanedannende. Er opprinnelig en allergimedisin.

Neste steg er innsovnings medisiner som Zoplicone, Zolpidem eller Stillnoct. Holder en knapp på Zolpidem der. Alle er vanedannende og du får økt toleranse om du bruker mange kvelder på rad

Hjelper ikke det så må man ty til medisin som gir hang-over, og da spørs det om det er verdt d.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Tor skrev:
    Om du da vil ty til kjemiske medikament,så kan man starte med Vallergan, som er en beroligende medisin som ikke er vanedannende. Er opprinnelig en allergimedisin.
    Jeg fikk Vallergan av en lege for flere år siden, som et forsøk.
    Skal si jeg sov ! Problemet var bare at jeg var like trøtt når jeg stod opp etter mange timers søvn. . . Det var ikke mulig å fungere slik, selv om jeg tok så lite som mulig.

Det er vel det samme medikamentet som brukes på barn som sliter med å sove om natta. Et par jeg kjenner sov ikke en hel natt på 3 år da de fikk sitt første barn. De fikk forsøke vallergan; noen dråper inn i munnen på ungen om kvelden, og vips, natten var reddet. Etterhvert kunne de slutte med det. Det reddet antakelig både helsa og ekteskapet ....

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

Vallergan gir hang-over, men i en kritisk fase kan det vere greit å bruke litt Zolpidem, Zoplicone eller Stillnoct. Det er jo viktig at du får fred om natta.

Men på sikt er det ingen løsning, Liothyronin i store nok doser må prøves først og fremst.

Min mor har også Hypothyreose, hun har hatt søvnproblem i mange år, etter hun fikk Liohtyronin i stor nok dose, og delte dosen i to, dvs halvparten om morgene, også andre halvparte rett før sengetid, så har hun sovet godt.

To paracetamol bruker jeg av og til, og det er faktisk en overaskende god sovemedisin i noen tilfeller. Tar vekk spenning i kroppen o.l.

Håper du får hjelp.

Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    10

Standard søvnproblemer

Hallo, lurer på om noenher har erfaringer med søvnproblem og levaksin. Begynner å bli fortvilet etter å ikke kunne sove godt noen natt lengre. Har hatt hormonproduserende knute på kjertelen, opererte bort bådeden og halve kjertelen etter lang tid med høyt stoffskifte. Etterpå ble stoffskifte lavt, så startet på levaksin. Føler meg mye bedre på mange måter, men svinger litt. Prøvene nå er normale, men får ikke søvnen tilbake. Veldig urolig søvn med mange oppvåkninger og våken veldig tidlig på morgen....Begynner å bli sliten av det hele, noen som har noen gode erfaringer å dele??? :-)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    51
    Meldinger
    205

Standard Søvnproblemer

Har dere noen tips om hva som kan hjelpe på søvnproblemer? Jobber turnus og sliter med å omstille døgnrytmen hele tiden. Har problem med å "lande" etter feks seinvakt..sover dårlig hele natten, klaker på seg til neste natt osv. Hva hjelper? Har prøvd med paracet og zyrtec, og klarer å "lande" da, men er litt sliten dagen derpå av en zyrtec jeg egentlig ikke trenger..vil helst ikke ta sovemedisin..........
    Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
    Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Har du prøvd Melatonin?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Side 7 av 12 Først 123456789101112 Siste

Lignende tråder

1. THS-verdier og sliter med søvn