Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: må vi ta kalktilskudd?
Threaded View
-
06-12-07, 14:22 #3
Det er veldig mye som er gjenstand for misforståelser. Det er jo så mange ting å ta hensyn til. Noen oppstår også fordi tolkingen av et resultat trekkes for langt.
Folk som får hYperthyreose kan få benskjørhet, og man vet at det er disses høye fT3 som er årsaken.
Men noen leger tror at de som har lav TSH også står i fare for å utvikle osteoperose.
Men så er det altså den høye fT3 som er årsaken både til lav TSH og benskjørhet.
Disse kjører jo sin kropp på sitt eget hormon.
Hva med de som tar syntetiske hormoner da ?
Legene skjelner ikke på disse fordi de tror 100% at Levaxin og Liothyronin virker 100% som kroppens egene hormoner - og derfor ikke ser noen grunn til å diffrensiere her.
Men gjør de ? Vi vet vel at de ikke gjør det, men på noen få av oss kanskje ? De fleste har bare delvis effekt av disse hormonene.
De fleste har også store vansker med å lage nok fT3 av den Levaxindosen de tåler.
Så osteoperosefrykten avblåses herved.
Jeg har aldri sett noen tester på dette, bare antagelser basert på en teori som jo er nokså mangelfull. Noe statistikk finnes, men man kan ikke arrestere noen på slikt grunnlag.
Det er ikke anderledes med Armour. Det er ikke våre hormoner det heller.
Armour kommer med 23% ferdige T3-hormoner. Ferdig laget av grisen - men virker de på oss ?
Jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg selv : nei - de virker ikke.
Min fT3 var 12,1 i sommer da dosen var litt for høy - 3/4G høyere enn nå, og jeg har ikke målt fT3 - den ble avglemt av laben sist, men jeg skal gjøre det snart. Jeg hadde alt for lav fT3 på Levaxin, og har hatt alt for høy på Armour - også på alt for lave Armourdoser er fT3 over 7,5.
Det hjelper ikke å fylle opp blodet med uvirksomme hormoner eller hormoner som ikke kommer inn i cellene - og så tro på måleinnstrumenter som teller opp alle som likner på et T3 - virksom eller ikke og enten den entrer en celle elelr ikke.
Men det er såklart lurt å¨passe på at en får i seg nok kalsium, og for å få det inn i skjelettet må en ha både magnesiun og D-vitamin. Dessuten må kalkstoffskiftets hormoner være tilstede i riktig mån.
Disse tilsammen er nok viktigere å passe på enn basalstoffskiftet - i denne sammenheng.
Så viktig at alle bør ta disse blodprøvene - og følge opp en sjekk.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat
Bokmerker