Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 26 av 26
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, fordi menden TBG (thyroxinbindende globulin) i blodet da øker og tar opp fritt t4. Hos friske så gjør det ikke noe siden skjoldkjertelen da bare lager mer hormon, men hvis man er lett hypo eler tar levaxin, så har det noe å si, heller mye, faktisk.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    12

Standard

Oj, der lærte jeg noe nytt. Tusen takk skal dere ha. Jeg skal huske å følge ekstra godt med i sammenheng med prevansjonsskifte, det er jo fortsatt en mulighet for at kroppen ikke "blir helt frisk". Jeg har gått på ulike former siden ungdomstiden, alt fra sprøyter for å slippe mensturasjon til plaster og piller. Vet dere om det er typer som anbefales heller enn andre? Jeg har hørt at p-ring gir en svært liten dose hormoner.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

du sier du studerer i midtøsten, så et vegetarkosthold der er nok langt lettere og mer spennende å føre enn her heldiggrisen

men jeg bare gjentar det med spinaten, (tror jeg leste det på frukt.no)at man skal være forsiktig med å spise det hyppig, pga dette med innholdet som fort kunne være skadelig for skjoldbruskkjertelen.
    så kanskje litt ekstra brokkoli istedet?

vet jo også at mange andre land fører b12 tilskudd som har langt større doser enn hva vi får her, så kanskje det holder?

mmmm...kjenner faktisk jeg blir sulten av å prate om alle disse grønnsakene!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Magnuna
    Grunnen til at det ikke medisineres under SA Thyreoditt er jo nettopp det at kroppen normaliserer seg selv. (Jeg har også lest på denne siden om jeg ikke tar feil, at dersom en begynner medisinering vil skjoldbruskkjertelen slutte å fungere selv, hvis en hadde en restproduksjon.
    Heisann Magnuna,
    Synes det er litt interessant å lese hva du skriver om SA thyreoditt.
    Jeg fikk samme diagnosen i Mars 2005. Samtidig som jeg fikk diagnosen Hashimoto.
    Det betyr at angrepet på min skjoldbruksskjertel var i ferd med å utvikle seg til å bli hypothyreoditt. I følge min lege (internist i Nederland) så var dette ikke noe som jeg kom til å bli kvitt.

Fikk du noen gang sjekket Anti-TPO og/eller Anti-TG? Disse viser om det er autoimmun angrep på kjertelen. Noe du ikke kommer til å komme unna. (Den går opp og ned, kommer an på... men blir aldri borte)

Mvh
    Siv Cathrine

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

Standard hypo og vegetarisme

Jeg har prøvd å finne sider på nette som kun omhandler hypothyreose og kosthold, men har ikke funnet noen ting!!! HVORFOR det? Jeg føler jeg blir forbannet. Det eneste jeg finner er diskusjoner her inne hvor man kommer inn på det, mengjerne om en ting om gangen, eks, melk, nøtter o.l
    Finnes det virkelig ingen veiledningsside som omhandler kuun mat ved sykdom
    + Og på norsk? Jeg er skrekkelig dårlig i engelsk og i å lese i det hele tatt da jeg har kronisk hodepine.... Så når lese blir kraftanstrengelse skaper det kraftig irritasjon å ikke finne infoen man leter lettfattelig...

Når kosthold skal være så forbannet viktig i denne sykdommen, hvor for forteller ikke legen meg det???? Og hvorfor er informasjon så vanskelig tilgjengelig..

Jeg sliter ekstra mye i forhold til andre med dette,
    da jeg er "vegetarianer" Spiser ikke kjøtt.. (spiser litt fisk - ikke oppdretts)

Dette er hva jeg spiser

Speltbrødskiver/knekkebrød med smør (soft light)
    Brunost
    Hvitost
    Syltetøy
    egg og kaviar (havsalt)
    makrell i tomat
    agurk og majones
    tea
    kaffi
    mørk sjokolade (kakao)

Masse banan og eple

skummet melk
    appelsinjuice juice
    yoghurt

Kosttilskudd:
    Tran
    Vegetamin
    Bvitamin

Jeg lager sjelden middag
    Går mest i brødmat
    Jeg har ikke komfyr

Ps, jeg har lest et sted at egg er bra og brødmat dårlig,
    jeg spiser derfor mere egg som pålegg og mindre brød.

Har også lest at ukokt brokkoli er dårlig et sted, og peanøtter et sted,
    finnes ikke oversiktlig informasjon om kosthold på norsk på et sted?

Jeg føler meg bare så fortvila og sliten nå...
    Ny og forvirret hypo... Maikas dagbok

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: hypo og vegetarisme

Sitat:

Kosttilskudd:
    Siden problemer med malabsorbsjon ofte henger sammen med lavt stoffskifte, bør du sørge for å ta et godt multivitamin/-mineraltilskudd. Selv velger jeg som regel å handle i en god helsekostforretning, siden man der stort sett fører naturlige preparater, ikke syntetiske. Dessuten er det som sagt også slik at vi trenger ganske høye nivåer av både jern (ferritin) og B12, så du bør vurdere å ta ekstra tilskudd av dette basert på blodprøvene dine. I noen tilfeller kan det bli nødvendig å få jern og B12 i sprøyteform, dersom du har veldig dårlig opptak av dette i tarmen.

Som sagt revurderes anbefalt daglig inntak av vitamin D for tiden. Faktisk er det nå dokumentert at daglig tilskudd av vitamin D helt opp til 10 000 IU ikke gir fare for forgiftning eller overdosering hos ellers friske mennesker - men da i form av rent D3 (kolekalciferol), som er den animalske varianten. Alle tidligere beskrevne tilfeller av forgiftning har visstnok skyldtes den vegetabilske varianten; D2 (ergokalciferol), som dessuten er bare halvparten så biologisk aktivt i menneskekroppen. Linus Pauling Institute ved Oregon State University, USA, anbefaler at nedre grense i referanseområdet for blodprøver; 25 (OH) vitamin D, bør heves til 75 eller 80 nmol/L (fra 50 i dag), og fastslår at daglig tilskudd for individer som ikke får vitamin D fra sollys må opp i minst 800-1000 IU for å oppnå et slikt nivå. Les mer her, her (pdf-fil) og her. Et søk i PubMed gir også mange interessante treff. NB! Sørg for å ta tilstrekkelig med kalsiumtilskudd dersom du tar store doser vitamin D!

Antistoffer (anti-TPO) kan visstnok i seg selv gjøre at man føler seg syk, dersom de blir høye. Det er godt dokumentert at tilskudd av selen kan redusere antistoffer, og det kan også bidra til en bedre konvertering fra T4 til T3. Vurder å legge til ekstra selen i tilskuddshaugen, slik at du får et daglig inntak på 200 µg. (Pass på at du da får i deg 10 mg sink samtidig, og 500 µg kobber.)

Jod er et tveegget sverd for oss med Hashimotos. Vi trenger litt jod så lenge skjoldkjertelen fremdeles produserer hormoner - men hvis vi får for mye kan vi bli dårlige av det. Jod brukes nemlig ingen andre steder i kroppen enn i skjoldkjertelen, til produksjon av tyroksin. Dersom du vet at egenproduksjonen din har opphørt, kan du like gjerne styre helt unna jod. Dersom du har en restproduksjon, kan du vurdere å bruke et kosttilskudd som inneholder litt jod - men husk at vi har ganske mange jodkilder i det norske kostholdet (fisk og annen sjømat, for eksempel), så for de fleste av oss er det unødvendig.

Siden vi lider av en autoimmun sykdom, anbefales det også at vi får i oss mye antioksidanter (f.eks. vitamin C, A og E), og rikelig med essensielle fettsyrer (omega 3, evnt. 6). Vær oppmerksom på at hypotyreose fører til dårligere konversjon av betakaroten til A-vitamin som kan brukes i kroppen, og dette kan føre til gulfarging av huden.

Les gjerne denne artikkelen om hvilke kosttilskudd Shames & Shames og Mary Shomon anbefaler for oss med stoffskifteproblemer. De anbefaler bl.a. aminosyrer i tillegg til det som er nevnt over av tilskudd.

Ting å unngå:
    1. Goitrogen mat
    Det finnes en del matvarer som inneholder substanser som kan danne såkalte "goitrogener" i kroppen. Goitrogener kan føre til struma ("goiter") og dermed redusert funksjon i skjoldkjertelen. Det er altså ikke gunstig for mennesker med lavt stoffskifte, men derimot gunstig for dem med høyt, å spise store mengder av disse matvarene.

Matvarene det er snakk om er en del nøtter; valnøtter, mandler, peanøtter, pinjekjerner og cassava (tapioka) - en del grønnsaker; blomkål, broccoli, rosenkål, kål, turnips, sennepsblader og spinat - og soya.

Dersom man koker disse matvarene, vil det nøytralisere goitrogenene. Dersom du har lavt stoffskifte og vil spise slik mat, bør du altså sørge for at den er skikkelig kokt først. Ellers gjelder her som ellers måtehold; du kan spise omtrent én porsjon pr. dag - men ikke mer. Har du derimot høyt stoffskifte, bør du sørge for å spise rikelige mengder av slike matvarer, og helst rå.
    http://stoffskifte.info/selvhjelp.html
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Hypothyreose/whiplash
    Av Hsn i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 07-01-07, 08:59
  2. Har jeg hypothyreose?
    Av snowbird i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 01-12-06, 00:52
  3. Hypothyreose og lutealfase...
    Av Victory i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet