Hei Vilde,

Du må for all del ikke være redd for å gå til legen. Det er mye bedre å få utelukke ting enn å gå rundt med en sykdom som kan gjøre skade. Det kan selvfølgelig være at du bare har en irritable tarm, men finn ut av det...

Med mindre du har hatt det slik hele livet, så vil jeg påstå at noe er feil. Det er ikke vanlig å ha "bløte" avføringer flere ganger daglig i perioder. Det er heller ikke vanlig å ha forstoppelse. Jeg har en mild form for Crohns og jeg har det slik som du beskriver. Alltid flere avføringer når det er "bløte" avføringer. Når jeg er hard i magen kan jeg derimot gå flere ganger allikevel, bare at det er vanskelig å komme på do.

Når det gjelder de tarmproblemene jeg har snakket om, så MÃ… jeg bare presisere at det er LANGT fra alle som har store problemer. De fleste har det bra. Tarmproblemene mine er faktisk det som plager meg minst av alt!

Undersøkelsene blir utført av helsepersonell som tar veldig godt vare på deg. Gjør det litt vondt, så får du bedøvelse. Sist gang så sovnet jeg under colonskopien.

Lykke til

Shanita