Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    27

Standard Lav TSH, hvorfor det?

Jeg har fått resultatet på nye blodprøver i dag. Har brukt Levaxin i fem uker, og hadde såkalt normale verdier når jeg begynte med medisin...
    Dvs:
    T3 fritt (2,6-5,7) = 3,7
    Thyroxin fri (9-24) = 13
    TSH (0,35-4,70) = 1,40
    Nå ligger verdiene på:
    T3 fritt = 4,5
    Thyroxin fri = 17
    TSH = 0,28

Fastlegen (det er ikke han som medisinerer meg) mente at TSH var for lavt, mulig fordi jeg tar for høy dose med Levaxin. Stemmer det? Hva må jeg i såfall gjøre med det, og har lav TSH noen "bivirkninger? Dette kan jeg ikke noe om.... Har de siste dagene følt at jeg har hatt litt overskudd, og det har vært deilig

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Din TSH er ikke for lav, det er kjent at TSH blir ganske lav når man tar levaxin. Du er bare noen bittesmå brøkdeler fra nederste ende i referanseområdet som ofte er 0,3 og referanseområdet er bare noe generelt som ikke-medisinerte faller i. Og dessuten så faller per definisjon 2,5% av normale friske mennesker over eller ujtnder referanseområdet.
    Les og så hva capio og Fürst skriver om blodprøver på thyroxin substitusjon. (De skriver at ft4 blir høy elelr over ref.området samt at TSh blir lav)
    De lærde strides ang. lav TSH men det har vært mange studier og metaanalysr og ingen er enige. Og de har hatt med tidligere graves-pasienter i studier, og når de kjørte nye analyser uten tidligere graves-pasienter så betydde lav TSH ikke noe lenger.
    de kjørte studer av mus som manglet tsh-reseptor og de hadde retardert benutvikling. De konlkuderte med at det var fordi TSH var lav, men noen andre forskere tilbakevistge det snart og det kom av hypothyreosen, ikke av lav TSH. Det er tilbakevist, altså. Men legen din har vel bare lset a og ikke b....
    Min TSH er 0,02 og jeg er ikke hyper. mange andre har det slik også, faktisk er det veldig ofte at akkurat lav TSH på thyroxin diskuteres på nettet. Har lest sånt i mange år.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hvordan føler du deg da ?
    DET - er jo det viktigste. Har du symptomer på lavt stoffskifte, så øk dosen og bry deg ikke om blodprøvene.
    Blodprøver kan ikke hjelpe deg til å finne en riktig dose.
    De kan i noen tilfeller si deg hva som er galt - hvis det er høggande galt da.
    Så hvis du finner en dose du trives med kan du jo ta en blodprøve for å se hva de blir........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    27

Standard

Hmmm.... javel, da trenger jeg ikke å bekymre meg da :P Legen min er skeptisk til medisinene, mener jeg kan bli beinskjør! Er nå litt "skjør" fra før, så det gjør da ingenting

Jeg tror at formen har blitt bedre.. Fryser ikke så fort som jeg gjorde, og den siste uka har jeg ikke følt meg så utmatta fysisk! Har sovet dårlig så jeg har vært mye trøtt, men slitenheten har jeg hatt mindre av!!!

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Min TSH er også 0,02 og ekstrem lav, men jeg får lov til å ha den der av legen

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    73

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av minnie
    Min TSH er også 0,02 og ekstrem lav, men jeg får lov til å ha den der av legen
    signerer

Dessuten mener jeg å ha lest at man ikke blir benskjør av at TSH er lav pga. medisinering, men hvis TSH er så lav uten medisiner har man høyt stoffskifte og derfor mer utsatt for benskjørhet, hjerte-kar sykdommer.

Det er vel nettopp dette legestanden her i Norge støtter seg på når de sier at pasienter med TSH under 4 (10) ikke skal medisineres pga. faren for ovennevnte, de støtter seg til en rapport utgitt av en endokrinolog fra Irland som gikk ut med dette, men det ikke Norge bryr seg om er at han kom med en ny rapport hvor det viser seg at pasienter med lav TSH pga. medisinering ikke er utsatt men derimot de som har høyt stoffskifte.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Etter mitt syn helt riktig det Bonzo.
    Legene både antar og tror at Levaxin virker som om det var kroppens eget hormon. Det står det på pakningsvedlegget også.

Og tror man på det, så blir resultatet at lav TSH = beinskjørhet !

Men - VI vet jo at Levaxin eller andre fremmede stoffskiftehormoner ikke virker like godt som vårt eget gjorde. Jeg må feks. ha en dose som er dobbelt så høy som den laveste dose som gir TSH=0 og det bare for å få fT4 opp i beskjedne 15-17.
    Enda er ikke dette høyt nok, men jeg får hjertebank ved høyere dose.

Det er høy fT3 som kan gi beskjørhet - ikke lav TSH.
    Og det får de som har hyperaktivitet i systemet, men ikke alle får likevel beinskjørhet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvis dere titter på hvilke ft3-verdier de som er hyper har her i hyper-folderen, så har de en ft3 på 20-30-40. Det er veldig stor fordkjell fra det og oss som har en ft3 innenfor referanseområdet men tilfeldigvis så skriker ikke hypofysen etter mer hormon=TSH = 0-noe.

Her er mer om diskusjonen om de omtalte mus med dårlig benbygning og som manglet TSH-reseptor: (konklusjonen var egentlig at de hadde dårlig benbygning/voskte dårlig fordi TSH trengs for det, men det ble tilbakevist, de var bare hypo og det gjør at de hadde dårlig benbygning(!) http://mend.endojournals.org/cgi/conten ... 007-0221v1 det er siste ord hittil. Ikke trpo at legen din har kommet så langt som å lese dette)
    Og tilbake til hva jeg alltid setter høyest: hva pasientene selv sier: at deres bentetthet gikk opp med økt dose. (de hadde litt for lav dose før, og kom så opp i riktig dose. Ved lavgradig hypo er tarmen ødematøs og mineraler og næringsstoffer tas ikke opp riktig samt at osteoklastene og osteoblastene muligens ikke virker bra nok)

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn