Hei, har du lest Haug sin artikkel om behandlign av hupothyreose, der hvor det står at TSH skal være 0,5-1,5 og ft4 høyt eller i øvre tredel?
Dine tall er typiske for en som har en del antistoffer. (fordi de er ganske varierende) og du burde ha fått økt dosen noen år siden.
TSH stimulerer antistoffene og da skal TSH bringes lavt.
Leste tilfeldigvis idag en artikkel om TSH og antistoffer som jeg hadde bokmerket før: http://thyroid.about.com/od/hypothyroid ... tative.htm og jeg har lest tilsvarend originalartikler på jcem, og på www.thyroidmanager.org refererer de også til slike artikler når de anbefaler lav TSH ved antistoffer.

nora

tilføyd: spørsmålet om ft3-prøver: med en slik høy TSh over lang tid, er det strengt tatt ikke nødvendig men jeg synes det vil være spennede å se hva den er. det er tross alt det aktive hormonet, men mange steder i kroppens brukes t4 for å lage t3 men prosessen er avhengig av t3 til å begynne med så ft4 kan lyve også......
Så når du får økt dosen i samråd med legen, det er alltid underforstått her, så kan ft3 faktisk synke av andre grunner, for eksempel styres aktiviteten av deiodinaseenzymet som lager det aktive hormonet av TSH. Lav TSH kan typisk senke deiodineringen og gi lavere ft3. Eller høyere hos noen andre som ikke får den effekten. Forskerene forstår ikke alt ennå sier de.
Og, det tar typisk 6 måneder på riktig dose før du merker en tydelig forbedring. Stoffskiftehormonene (t4 og t3, TSH er ikke med) virker på rna-syntesen i cellene og det tar tid å bygge opp celler igjen eller å lage nye celler med fungerende mitokondrier etc. Så det å få riktige ft4-og ft3-nivåer hjelper neppe over natta, kroppen må reparere seg selv ved hjelp av rna.