Normalt ja - enig med Juster, det er et fult ord !
Flere leger har fortalt meg at de mener at 10-12% ikke blir bra av dagens behandling.
De mener vel med dette at det er bagatallmessig lite og at det er normalt at de fleste blir bra.
Det er faktisk ikke mitt inntrykk. Jeg kjenenr nok ikke riktig så mange som legene gjør - men det er påfallende at ingen av de jeg kjenner har det bra.
Ved et direkte spørsmål er det flere som svarer ja.
Men hvis man går litt i dybden, så er de ikke bra.
Eldre, som min mor, tør ikke svare noe annet enn bekreftende på legens spørsmål. Hun er så kognitivt svekket av den mangelfulle behandling at det er så vanskelig og innviklet å svare noe annet enn - ja.
Og hun er ikke alene !

Hva som er normalt er alltid oppe til både definisjon og diskusjon.

Antistoff burde vært målt innledningsvis for å yte pasienten den service å få vite hva man feiler !
Men du trenger jo thyroxin, så det kan være det samme hva som forårsaker at du gjør det, men kanskje du skulle få avgjøre hvor viktig dette er selv ?

Målehistorien din er ikke imponerende lang, og responsen 22.03.06 burde vært at du skulle økt dosen. Legene ahr fått beskjed på å regulere dosen til TSH=1.
Altså ikke til at pasienten føler seg bra - mrk. det !
Hvis du fremdeles ikke er bra - tross TSH=1 får du beskjed på at det er noe annet enn stoffskiftet som er årsak til plagene.
Ã… forsøke en ytterligere økning kommer som oftest ikke på frågan.
Men de har fått beskjed om å kunne gå ned til 0,2 nå da - men heller ikke det hadde hjulpet meg. Min er Null og dosen er nå over dobbelt så stor som den laveste som gir null.

Min konkusjon etter meget intens og langvarig forsøk på å styre etter blodprpøver er motsatt av legenes ordre.
De rene stoffskifteprøver bare forvirrer pasienten i å finne SIN dose.
Vi må prøve oss fram på egenhånd uten andre forvirrende opplysninger enn sympromene våre. En viss opplæring må til, men det klarer de fleste.

Så finnes det mange andre blodprøver som viser hvordan kroppen responderer på stoffskiftesituasjonen, sekundære prøver altså.
Det er mange av dem, men feks. kolesterol blir høy ved lavt stoffskifte. Karotener også. SHBG blir høy ved for høyt stoffskifte.

Så finnes det blodprøver som må være over en viss verdi hos oss, for at stoffskiftet skal funke så optimalt som mulig.
Feks ferritin over 70 og B12 over 500.