Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Tråd: Hei !

Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    8

Standard Hei !

Er ny her, fikk først i går vite om denne siden og bestemte meg for å registrere meg.
    Sliter :( med lavt stoffskifte og har gjort det i ca 6 år. (er iallefall da jeg fikk vite jeg hadde lavt stoffskifte)

Håper at denne siden kan få meg til å vite mer om lavt stoffskifte slik at jeg har noe å gå etter når jeg går til min lege. Hun vet desverre minimalt om stoffskifte problemer og der får jeg ikke den informasjonen jeg trenger

Må innrømme at jeg ikke aner hva dere skriver om når dere kommer med TH ett eller annet og alle de tallene, men håper som sagt jeg får mer informasjon om lavt stoffskifte og hva jeg selv kan gjøre.

For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er mye å ta rede på - særlig når en har lavt stoffskifte.
    Det går ikke fullt så fort da, men det er viktig.
    En stor fordel å utdanne seg litt i egen sykdom - da er en ikke så lett å kjøre over ......

en standard legges til grunn her : http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
    og er omstritt - er både for gammeldags og noe ikke tatt ibruk enda.

Så er det bare å spørre da ......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    8

Standard

[quote="n`Finn"]Det er mye å ta rede på - særlig når en har lavt stoffskifte.
    Det går ikke fullt så fort da, men det er viktig.
    En stor fordel å utdanne seg litt i egen sykdom - da er en ikke så lett å kjøre over ......

en standard legges til grunn her : http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
    og er omstritt - er både for gammeldags og noe ikke tatt ibruk enda.

Så er det bare å spørre da ......[/quote]

Takk for svar og link, der var det MYE å lese og med min hukommelse så går det nok lang tid før jeg får alt til å sitte

Men lurer på en liten ting (tar det andre etter hvert ) som jeg håper noen kanskje kan svare på.... Nå har jeg vært uten levaxin i ca en uke (ikke fått ny resept ennå og venter på legetime) og i løpet av denne uken har alle mine "plager" vært som blåst bort. Har rett og slett vært i super form. Er dette vanlig ? Når jeg tok levaxin hadde jeg så mange plager at det ville tatt meg hele kvelden å skrive de opp, mens nå som jeg ikke har hatt tilgang til levaxin så har disse plagene tatt ferie.

Hva skjer med kroppen min ?? Skjønner ikke no jeg

En liiiten ting til, har en "klump følelse" i halsen som ikke vil forsvinne, dette dukket opp etter at jeg begynte med levaxin. Den er skikkelig plagsom for det føles som om jeg har mat eller noe i halsen som ikke vil ned.... Aner du hva det kan være ?

Oii dette ble litt langt :o
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Velkommen, Happybody ;)

TSH sendes fra hypofysen for å stimulere skjoldbruskkjertelen til å lage T4. Hvis skjoldbruskkjertelen ikke lager nok T4, så øker TSH for å forsøke å presse skjoldbruskkjertelen til å lage mer. Mange leger er mest opptatt av TSH og vil heller ikke behandle før denne er veldig høy, noen ikke før over 10, og mange trenger den rundt 1. Dernest ser legene på FT4, men det er mange ting som spiller inn om en med lavt stoffskifte har det bra eller ikke - i tillegg til disse to tingene.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg kan bekrefte at jeg også ble helt fin i vel en ukes tid etter at jeg slutta med Levaxin.
    Men det ble jo bare verre når jeg begynte igjen.

Jeg skiftet thyroxinkilde i mai -04, og istedenfor Levaxin tar jeg Armour.
    Virker mye bedre på meg.

Mange har den følelsen av mat i halsen som du har - det kan gå over.
    Noen blir ikke kvitt det.
    Du bør si fra så det ikke er kjertelen som vokser og lager struma.
    Kremter du mye kan det være myxødem på stemmebåndne.

Det som skjer med kroppen din ?
    Kan skrive bok om det da, men det er stort sett at cellene ikke får nok oxygen. Det er det stoffskiftehormonet som sørger for.

Så lurer jeg på hvorfor du ikke tar Levaxinen din ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

happybody, hvordan var din TSH og ft4 før diagnosen, og hvordan på behandling?
    Hvor mye levaxin tar du (vanligvis)?

Det at du blir bedre uten, hender at pasienter skriver om. spørsmålet er hvordan du har det etter to måneder uten.

På forumene er det også mange som skifter til et annet merke levothyroxin , og da kan de bli velidg bra.
    Og det er ddem som prøver den gammeldagse THyroidimun elelr Thyreoïdum og først da blir bra.
    Aner ikke om det passer deg.
    Jeg selv har det rimelig bra nå. Omtrent 60%-80% nå, var bare ca 40% før. Prøve å jobbe vikarjobb nå og det går helt greit bank i bordet.

Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    8

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Jeg kan bekrefte at jeg også ble helt fin i vel en ukes tid etter at jeg slutta med Levaxin.
    Men det ble jo bare verre når jeg begynte igjen.

Jeg skiftet thyroxinkilde i mai -04, og istedenfor Levaxin tar jeg Armour.
    Virker mye bedre på meg.

Mange har den følelsen av mat i halsen som du har - det kan gå over.
    Noen blir ikke kvitt det.
    Du bør si fra så det ikke er kjertelen som vokser og lager struma.
    Kremter du mye kan det være myxødem på stemmebåndne.

Det som skjer med kroppen din ?
    Kan skrive bok om det da, men det er stort sett at cellene ikke får nok oxygen. Det er det stoffskiftehormonet som sørger for.

Så lurer jeg på hvorfor du ikke tar Levaxinen din ?
    Jeg kremter hele tiden, føles som om jeg er forkjølet uten hoste.. vanskelig å sette ord på. Hva er myxødem ?

Grunnen til at jeg ikke tar levaxin er rett og slett fordi jeg gikk tom for det, og det har tatt tid å få time til legen. SKal innom på mandag for å høre om jeg får resepten da. Noe tull med at legen min er på ferie
    Ja, jeg vet jeg burde hentet ny resept når jeg så jeg begynte å gå tom, men har rett og slett ikke hatt ork til å gjøre noe. Var for sliten og nedstemt til å gidde møte andre mennesker... jaja dumt, men sånn var det da.

Beklager for at jeg spør så mye

Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    8

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    happybody, hvordan var din TSH og ft4 før diagnosen, og hvordan på behandling?
    Hvor mye levaxin tar du (vanligvis)?

Det at du blir bedre uten, hender at pasienter skriver om. spørsmålet er hvordan du har det etter to måneder uten.

På forumene er det også mange som skifter til et annet merke levothyroxin , og da kan de bli velidg bra.
    Og det er ddem som prøver den gammeldagse THyroidimun elelr Thyreoïdum og først da blir bra.
    Aner ikke om det passer deg.
    Jeg selv har det rimelig bra nå. Omtrent 60%-80% nå, var bare ca 40% før. Prøve å jobbe vikarjobb nå og det går helt greit bank i bordet.
    TSH ? ft4 ? Så lite forstår jeg.. Jeg har aldri fått blodprøve svarene fra legen min, hun har alltid sagt at NÃ… skal jeg forandre dosen igjen.. og det er det. Og jeg må innrømme jeg ikke har tatt motet til meg å spørre noe mer om det.

Jeg tar (tok) en tablett 50mg (om jeg ikke husker helt feil nå) hver dag, og det er etter det ting begynte å gå til dit pepper'n gror ...
    Før tok jeg en tab annen hver dag, og da følte jeg at jeg taklet hverdagen ganske greit om jeg overså symptomene/plagene :

Har nå fått tips om en dr. oftebro så jeg vurderer sterkt om jeg ikke skal ta kontakt ..

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er 50 mikrogram, en lav dose, og den dosen mange startes på.

kanskje du ikke trenger levaxin, men jeg bare fabulerer vilt. jeg har ikke lov å foreslå at du kutter ut for å se hva som skjer.

hent ny resept unasett, du får det vel i luka, har hendt meg flere ganger.

Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    8

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Det er 50 mikrogram, en lav dose, og den dosen mange startes på.

kanskje du ikke trenger levaxin, men jeg bare fabulerer vilt. jeg har ikke lov å foreslå at du kutter ut for å se hva som skjer.

hent ny resept unasett, du får det vel i luka, har hendt meg flere ganger.
    Ja jeg har vært og spurt i luka men hun mente jeg måtte vente på resept og at det tok ett par dager ... Så her sitter jeg da og venter

Kan fortelle litt om hva som har skjedd siden jeg fikk vite jeg har lavt stoffskifte.
    Det begynte med depresjoner og plutselige "gråtetokter" hvor som helst uten noen som helst grunn.
    Dro til legen da jeg ikke er ei som "er sånn" og ville finne ut hva dette kunne være.
    Dette var for ca 6 år siden.

Hun tok prøver og sa jeg har lavt stoffskifte, da begynte jeg med tablettene.
    Hun tok 2 blodprøver av meg i løpet av det året jeg hadde henne som fastlege selv om jeg forandret meg fra å være ei sprudlende jente til ei deprimert sytete jente. Jeg sa ingenting.

Så flyttet vi og jeg fikk ny fastlege, fortalte henne at jeg har lavt stoffskifte og gjerne vil ta blodprøver for å se om jeg har rett dose.
    Hun tok blodprøvene og senere fikk jeg høre fra henne at nei jeg hadde ikke lavt stoffskifte og kunne slutte med tablettene.
    Vel, jeg gjorde det og var uten tabletter i godt og vel over ett år.

Så flyttet vi igjen til der vi bor nå (hehe mye flytting ) og jeg fikk atter en ny fastlege.
    Siden jeg fortsatt følte meg som dritt og ikke levde ett liv men kun eksisterte tok fastlegen min blodprøver og sa hun ble "sjokkert" over at jeg ennå var oppegående Javel tenkte jeg og begynte å ta tablettene hun ga, en tab 50mg annen hver dag (utenom sønd). Formen gikk opp og ned, noen dager bra mens andre :evil:

Tok nye (har vel tatt ca 10 prøver på 3 år nå) blodprøver og fikk justert dosen til en 50mg tab. hver dag.
    Det er vel da jeg tror disse "småtrolla" dukka opp. Alt fra hjertebank til følelsesløse tær, men no i en uke som jeg har vært uten er så og si alt helt borte.
    Jeg har ikke lyst til å begynne igjen siden alt er så utrolig bra nå, har til og med fått meg ekstrajobb og det er lenge siden jeg har hatt
    Er så redd for at om jeg begynner på tablettene igjen så kommer jeg til å krype i kjellern og må slutte å ta vakter :(

Shit dette ble langt, jeg beklager virkelig.
    Er bare så "godt" å få snakket om dette med noen som kjenner til lavt stoffskifte

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn