Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
Hybrid View
-
18-10-07, 11:52 #1
Reven: Jeg tror vel egentlig at hvis det var slik at stress forårsaket av mobbing f.eks i barndommen resulterte i thyreoideasykdommer, så ville sammenhengen kommet frem for lenge siden. Det er blitt forsket en god del på mobbing og da burde det vist seg tydelig. Jeg er redd for at det er en del av mote bildet at alt som feiler kvinner (kvinnesykdommer) har et voldsomt preg av psykiske faktorer. Jeg vil tro at i fremtiden vil det bli funnet ut at kvinner ikke er mer psykisk sårbare enn menn. Men det er jo beleilig å legge alle disse sykdommene på det psykiske. Før i tiden var det hysteria og nerver som var trenden. Jeg regner med at vitenskapen vil gjøre disse sakene tydlige etter som tiden går.
Jeg tror psykens viktighet i sykdom er sterkt overdrevet. Det vektlegges veldig mye at psyken gjør oss kropslige syke, men hvor ofte snakker leger om at kroppen slår ut på psyken? De sier vanligvis at hvis en ikke blir frisk skyldes det psyken. Det er jo en måte å forsvare seg selv og sine kollegaer, men det er ikke nødvendigvis en sannhet selv om leger sier det. Det ville vært greit nok om denne påvirkningen gikk begge veier i legenes verden, men for meg virker det som om de tyr til dette om de kommer ut for noe de ikke skjønner, eller som ikke er direkte klinisk.
Anisa: Traumer har faktisk blitt beskrevet som en mulig utløsende faktor for stoffskiftesykdommer.Jeg har hatt diagnosen min siden 2005 og har kommet opp på 125 µg til dagen.

Svar med sitat
Bokmerker