Viser søkeresultater 1 til 10 av 69
Threaded View
-
09-10-07, 20:47 #23
Hm.... Det kan vel være mange "typer" ME....
Om ME = lavt stoffskfte med normale blodprøvesvar?
ME = fibromyalgi?
Fibromyalgi = lavt stoffskifte?
ME = sliten binyrebark?
Jeg tror ikke noe av dette er så enkelt. Jeg tror Ja til noen av spørsmålene i visse tilfeller, nei i andre. Hver situasjon er unik.
ME er vel blitt en samlediagnose for mange ting de ikke finner ut av. Samme som fibromyalgi. Dette synes jeg er litt skummelt, for da blir kanskje ikke andre ting som er galt med et menneske avdekket.
I tillegg til ME, så er der også CFS. Der er ulike kriterier som diagnosen kan stilles utfra - her er noen punkter like, andre ikke.
Man har tilfeller med epidemiske utbrudd av ME. Man har tilfeller med store konsentrasjoner i enkelte familier. Man har tilfeller pga vaksine mot hjernehinnebetennelse, kanskje andre vaksiner. Og hva_heter_det_nå - husker ikke - det viruset som kan gjøre deg helt utkjørt og kan gi leverbetennelse ved overbelastning under sykdomsforløp.
Uansett, ME er ikke så liketil å forstå, heller ikke alle tilfeller av lavt stoffskifte, eller fibromyalgi eller kanskje slitne binyrer. Men --- jeg tror vel at ME og ofte fibromyalgi kommer pga noe annet. Så da er det vel egentlig dette "noe annet" som må diagnostiseres og behandles.
Tor - hvordan kan man få greie på om man har ukontrollert stress-adrenalin utsondring?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Svar med sitat
Bokmerker