Du spurte om årsaken b-e-a ?
Det har jeg også lurt på, og lurer enda, men ta litt om sammmenhengen først.
Ã…rsaken til at du føler deg dårlig er fordi kjertelen (thyroidea) ikke klarer å produsere så mye som den skal. Den produserer flere saker, men det som gjør deg slapp er det man kaller stoffskiftehormoner. (T4 er lagervare - T3 lages av T4 og er det aktive hormonet)
Disse gjør en masse i kroppen og det vil ta et helt skift å forklare alt, men det kommer nok etterhvert. Det er helt avgjort en fordel at du "utdanner deg" i denne sykdommen så du kan vurdere behandlingen, eller mangelen på denne, bedre.

Stoffskiftet er et merkelig ord, det betyr jo bare at et stoff blir til noe annet. Det er også flere stoffskifte som foregår i kroppen, så det er et lite presist ord, og stoff i denne sammenhengen er flere substanser.
Beinstoffskiftet er vedlikeholdelsen av skjelettet og der er en gruppe næringsstoffer involvert og dette er styrt av noen hormoner.

Det vi tenker på er når man sier stoffskiftet er det som foregår i alle kroppens celler, og det den kjertelen du er syk i som styrer dette.
Hormon betyr "jeg bestemmer" og er kroppens måte å styre prosesser på som ikke krever en rask reaksjon (som feks muskelarbeid gjør)
Det er hjernen som bestemmer. Den produserer styringshormoner til alle kroppens kjertler. Kjertlene skal så levere hormoner i den mengde som hjernen har bestemt. Det gjør ikke din thyroidea-kjertel.
Selv om hjernen sender mere av styringshormonet TSH til kjertelen, så klarer ikke kjertelen å produsere nok av et hormon som styrer cellestoffskiftet i alle kroppens celler. Det hormonet heter T3, og dets oppgave er å slippe inn oxygen i cellene.
Du vet hvordan det går med et stearinlys som ikke får nok luft ?
Jo, flammen blir ikke så kraftig som den skal være, og så begynner den å ryke.
Og det er derfor du føler deg slapp. Det er derfor du får vondt noen steder, det er derfor ikke hjernen funker like raskt som før, (og taster mye feil) det er derfor du spiser så lite og likevel legger på deg, og det er derfor du fryser og svetter uten grunn. Og.........jeg gir meg der, det er MYE mer.

Men du spurte hvorfor ?
Altså hvorfor kjertelen har slutta å produsere ?
Det er flere grunner til det - det vanligste er nevnt av andre - at det er kroppens eget immunforsvar som plutselig får det for seg at kjertelvevet er noe fientlig og beklemper det med antistoffer.
En blodprøve som heter anti-TPO viser om du har antistoff.
Slik får 80-90% lavt stoffskifte, og må erstatte hormonbortfallet med å spise hormoner fra en eller annen hormonkilde.

Men du spurte jo hvorfor ?
Ja, hvorfor kroppen setter igang en reaksjon som er feil vet man faktisk ikke selv om man forsker mye på det.
Og hvis man ikke har antistoffer - hvorfor får man det da ?
Det er et enda bedre spørsmål.
Ingen kan svare på det !