Viser søkeresultater 11 til 20 av 20
-
01-10-07, 00:31 #11
Min første sønn kan ligne litt på det du forteller. Sov minst 12 timer i døgnet, og er slett ikke så stor som man kanskje kunne forvente i forhold til foreldre.
Synes han var så snill som baby. Sov rundt fra første dag hjemme, fra 20.00-08.00. Men han var ikke like "snill" hele tiden da ;) Så i 3-5 års alderen ville han ikke spise. Han var ikke sulten, bare lekte med maten. Jeg skjønte ingenting, men var fryktelig bekymret. Håpte på at det hjalp å få ham i barnehage slik at han så at alle de andre barna satt fint og spiste. Det gjorde det heldigvis. Senere var han veldig tung og treg, f.eks. med leksearbeid. Nå i etterkant tror jeg alt dette kan ha vært med på å indikere begynnende lavt stoffskifte. Så kan symptomer komme mange, mange år før ting slår ut på prøver? Hvor mange år før? Kan man se det allerede fra bitteliten? Mener jo også at man kan det med meg....
Og hva skal man da rette seg etter tro, for det er jo ikke bare å begynne å ta thyroxin for "alt mulig" heller. Kan man virkelig ikke vite sikkert om det er stoffskiftet eller ikke? Man kan jo kanskje ta et lite forsøk på thyroxin 1/2 års tid for å ikke ødelegge egenproduksjon, men jeg er likevel ikke fortrolig med dette hvis man ikke er rimelig sikker på at det er stoffskiftet. Dessuten nytter det ikke å forsøke seg på thyroxin på min andre sønn f.eks., hvis det er forhøyet TRAS han har nå. Da skal han jo kanskje ha Neo-Mercazole, og det er i alle fall ikke noe man eksperimenterer med selv.
Ang TRAS så får jeg jo bare spørre legekontoret da hva det koster å få tatt den prøven og så får jeg betale den selv! Men jeg orker ikke enda, det er temmelig slitsomt å måtte kjempe for hver eneste ting."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
01-10-07, 08:07 #12
Hvis du hadde gått til et privat legesenter, hadde dere fått alle prøvene dere ba om.......en venninne gjorde det til slutt, og to døtre brukte st slikt legesenter som fastlege og betalte ikke ekstra av den grunn. Bra service der. Jeg fikk tatt prøver der også som jeg ikke fikk hos fastlegen min.
Jeg tror ikke de vil gjøre noe med din sønn alikevel, enda han skulle ha TRAS og anti-TPO, fordi endokrinologer ofte forlanger ft4 under referanseområdet eller TSH over referanseområdet. Må til en annen type leger. Balder eller Kilden eller han ande.
Her er noe interessant i mellomtiden: (fra dr. Lowe)
http://thyroidscience.com/editorials/su ... oidism.htm
-
01-10-07, 10:34 #13
Takk, Nora ;)
Har ikke råd til Balder eller noe. Privat legesenter vet jeg ikke om her i nærheten.
Nei, vi får vel bare ta prøver av ham en gang i året eller noe (FT4, TSH...), hvis vi bare får de med på det - for det protesterte de jo også på enda med alt vi har i familien..."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
01-10-07, 12:42 #14
Det er noen seriøse forskere som har et forsknigsprosjekt nå for å se om slike ammentreff i familier kan være noe smitte slik som virus.....hørt hos ntf.
-
02-10-07, 01:00 #15
Sier du det? Spennende....
Men jeg har noen familiemedlemmer som jeg har sett lite til i oppvekst og siden som også har lavt stoffskifte. Jeg kan ikke annet enn å tro at det er genetisk i vårt tilfelle. Men så er det jo selvsagt noe som skal være utløsende faktor også.
Har faktisk tenkt på at med 1. mann, så kan jeg ha hatt lavt stoffskifte under graviditeten, for jeg frøs galneslig på slutten, ja... Han hadde lav fødselsvekt og temmelig hard fødsel (men det har vel ingen sammenheng..?)
Min nr. 2 kan jo ha et svakt tilfelle av ADHD eller bipolar lidelse - det har min mor f.eks (det siste altså)., og jeg mistenker meg selv - men det er jo kanskje pga hormonubalansene. Så igjen da; er det hormoner med ham også...? ADHD kan vel ikke ses på noen prøve, kan det det?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
02-10-07, 07:38 #16
Nei ADHD kan ikke ses på noen prøve, man må til utredning hos en psykolog. Det er en paraplydiagnose hvor alle kan ha forskjellige symptomer, de må bare ha 3 av de 5 på listen. Dessuten får man ikke en diagnose hvis det ikke er store problemer både hjemme OG på skole/barnehage.
http://www.adhd-foreningen.no/
-
02-10-07, 15:05 #17
Takk, Minnie ;)
Igjen ikke så mye forstand... Det vil alltid være noen grensetilfeller...
Min første sønn hadde lese- og skrivevansker helt fra første klasse av, merket jo det når jeg hjalp ham med leksene. De nektet å teste ham, for det "var ikke så mye". Helt til jeg i 5.-6. klasse skulle flytte til en annen plass og forlangte da å få han utredet slik at vi visste på den nye plassen hva vi hadde å forholde oss til.
"Svikt i kortidsminnet med dyslektiske trekk."
Akkurat ja. Men da burde de jo forstå dette med grensetilfeller. Faren har dysleksi, så jeg har tenkt at det er pga arvelighet. Nå tenker jeg at dette kanskje også er stoffskiftet med ham, eller delvis i alle fall... ? Eller veldig lang og traumatisk fødsel, oksygenmangel.... ?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
02-10-07, 16:52 #18
etter atstoffskiftet mitt sviktet i voksen alder, begynte bokstavene å hoppe rundt og bytte plass.....jeg var aldri dyslektisk før. Ikke det spor. Og synet var så bra , alt var klart, og jeg kunne ikke forstå når andre snakket om stjerner når man tittet på sysene av en by om natta.
etter hypoen begynte jeg se stråler ut av hvert lys slik som dem.
-
02-10-07, 23:42 #19
Ja, jeg har forstått at skriving, lesing og språk-oppfattelse og konsentrasjon m.m. kan endre seg.
Anså meg selv for å være temmelig bra på rettskrivning, nå ser jeg at jeg gjør mer og mer feil, kan ikke komma-reglene lenger, har glemt om det skal være en eller to konsonanter i ordene +++ Oppfattelses-evnen min er nesten lik 0 nå, både skriftelig informasjon, men også muntlig. Jeg får bokstavelig talt åndenød hvis folk forsøker å forklare meg litt for mye på ei gang. Og engelsk-kunnskapene er totalt borte.
Ang stjerner, så tror jeg du snakker om det som jeg for meg selv kaller "flashing" (eller om jeg har lest det). Jeg har det etter å ha sett på baklysene på en bil eller på et neonlysskilt. Når det blir riktig ille, så bare ruller baklysene på bilen foran meg. Har også andre synsforstyrrelser, så nei - jeg tror ikke engang mine egne øyne ;) Jeg tror dette er pga slitne binyrer, og jeg ble så glad når jeg hørte om fenomenet på et ME-møte, for jeg trodde jo jeg var rablende sinnsyk med dette blant ufattelig mange rare symptomer jeg har. Men jeg begynte jo å snakke om at jeg trodde hypo'en påvirket alle cellene i kroppen, for jeg mente jo at thyroxinet skulle rundt overalt i kroppen - og at dette ikke kunne fungere som det skulle på meg.
Forresten enda et symptom hos min 2. sønn: Han klager oftere og oftere over hodepine. I dag lå han flere timer etter jobb. Spurte han om han hadde vondt i nakken også - det hadde han. Akkurat som min første sønn og meg selv. Jeg tror jeg skal forsøke å få ham til å fortelle litt mer om hvordan han føler seg, selv om han er en "mann" av få ord ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
09-10-07, 20:23 #20
I dag igjen har han vondt i hodet, og han klager over nakken - akkurat som min første sønn og meg selv.
Jeg føler meg slett ikke trygg på at det ikke kan være noe med stoffskiftet med ham..."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Svar med sitat
Bokmerker