Lie - klarer ikke å konsentrere meg så mye om å lese, spesielt engelsk, men jeg ser det nevnes dette med thyreoideahormonresistens, kanskje det er det jeg har - Anne Ma. Eller n'Finn, kanskje jeg har hatt feil thyroxin-kilde? Men etter et par måneder på Armour har jeg ikke blitt det minste bedre av det heller. (Er jo ikke ferdig med å forsøke ut dette da, bare rolig.) Men Lie, så nevnes noe med nyrene og væske og lavt blodtrykk. Jeg har jo litt lavt blodtrykk, tror jeg alltid har hatt det. Og jeg tørster som en gal, de har sjekket for diabetes noen ganger, men ikke funnet det. Kanskje det kan ha noe sammenheng med det du fant.
Her kommer et forsøk på å gjøre det mer forståelig (til dere som ser feil i forståelsen av teksten, vær snill å rettlede slik at det blir veiledende, ikke villedende ):
Spørsmål: For fire år siden fikk jeg diagnosen fibromyalgia. Dette virker kanskje ubetydelig, men det som plager meg mest ved denne sykdommen er de voldsomme hevelsene jeg opplever daglig. Jeg har følelsen av at hevelsene øker etter som dagene går. Bukser jeg tar på meg om morgenen er for trange når arbeidsdagen er over. Det virker som om leggene og føttene er mest utsatt. Jeg har lagt på meg og klarer ikke å gå ned i vekt igjen. Jeg har trent i ti år, og gjør det fortsatt daglig. Jeg holder på å gå fra forstanden. Har du noen forslag til meg?

Dr. Lowe: Jeg synes ikke dine plager er ubetydelige. Hvis hevelsene er forårsaket av for dårlig regulering av hormonene dine, kan dette bare være det mest synlige problemet hos deg. Selv om du har normale prøveresultater (se del 2 under) kan vektøkningen din godt være et resultat av utilstrekkelig hormonregulering. Hevelsene dine kan være et resultat av èn av to konsekvenser av den for dårlige reguleringen.

Èn årsak kan være det som ble kalt myxødem. Dette er hevelse forårsaket av en økning i de vannbindende molekylene i bindevevet. Det er forårsaket av for dårlig tyroidhormonregulering av cellene som produserer molekylene. Dette skjer med noen pasienter som har hypo og noen som lider av tyroidhormonresistens. I 1973 og 1997 la forskere frem data som tydet på at noen fibromyalgipasienter har dette avviket i bindevevet, myxødem. Jeg har sett at noen fibromyalgipasienter har hatt myxødem før behandling, og jeg har sett at dette forsvant når de ble behandlet med tyroidhormoner. Hud og underliggende vev som er â€myxødematous†lager ikke â€en grop†når du trykker en finger på huden. Hvis fingeren lager en grop er det mer sannsynlig at hevelsen er forårsaket av opphopning av væske av en annen årsak. (Hevelse i håndleddet hos hypopasienter kan forårsake carpal tunnel syndrom.)

Den andre mulige årsaken til hevelsen er økning av væske på utsiden av cellene. Dette skjer hos noen hypopasienter som har utilstrekkelig tyroidregulering. Dette skjer fordi blodkarene i nyrene trekker seg sammen grunnet lavt blodtrykk. Sammentrekningen av blodkarene forårsaker opphopning av vann. Det minsker mengden av vann som utskilles i urinen og blir i stedet på ny en del av kretsløpet. Denne økningen av væske i blodet forhindrer blodtrykket i å falle mer. Imidlertid lekker noe av væsken inn i hulrommet i vevet. Dette kan resultere i hevelse som kjennetegnes med â€groper†når du trykker en finger mot huden.

Hvis en eller begge av ovennevnte årsaker er grunnen til hevelsene dine bør dette gi seg når du tar tilstrekkelig av riktig tyroidhormon.

fra Lie

Dette er bare et spørsmål og svar fra siden hans, og jeg kan legge til at han er av den oppfatning at det ikke bare nødvendigvis er dårlig stoffskifteregulering som er problemet til hypopasienter eller fibromyalgipasienter. Disse andre tingene kan jeg poste om/hvis jeg finner dem igjen.