Side 3 av 12 Først 123456789101112 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 116
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg fant i alle fall noe av det jeg tenkte på:

Ved sekundære (hypofysære) hypothyreoser er både TSH og fT4 nedsatt, og pasienten har gjerne også andre tegn på hypofysesvikt (binyrer og gonader).
    http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... t4+lav+tsh
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Men alt dette står og faller med en prøve : om du har antistoff eller ikke.
    gutt_81 skrev i det første innlegget i denne tråden:
    "Anti TPO (Referanse mer en 35) jeg hadde 35"

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Takk for den opplysningen Joni - husket ikke det jeg da.

35 er en gråsoneverdi. Tolkes like gjerne til negativ verdi.
    Iallfall ingen klar beskjed om at kjertelen har lav produksjonsevne, og det er jo eneste kriterie for igangsetting av Levaxinbehandling.

Nå behøver ikke kjertelen ha påvisbare antistoffer for å ha lavere produksjonsevne. Jeg har ikke antistoffer, men likevel døde kjertelen.

Men poenget mitt er at dette må utredes. Kan ikke bare kaste piller først som sist.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard

Tusen takk for svar igjen av dere alle!!

Så er jo spørsmålet hva mer jeg kan utredes for?

Jeg skal i MR nå med hode om ikke så lenge, den vil jo kunne avkrefte eller bekrefte noe.

Men jeg var hos min nye fastlege idag, som også sa han synes det var rart jeg hedde begynt på levaxin ut fra de prøvene jeg hadde, da de ikke påviste lavt stoffskifte, men kanskje begynnende ifølge ham.

Han mente også at han ikke hadde noe tro på oftebro, og han mente jeg er overdosert på Liotyronin, noe som har gitt så lav TSH. I tillegg synes han det var merkelig at jeg må holde meg unna bær og frukt som oftebro sier (pga blodsukker stigning, må holde dette jevnt ifølge oftebro).

Er det noen prøver dere "savner" for å kunne si noe mer?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er jo en atypisk status du i utgangspunktet ha, og da er det vel om å gjøre å klarlegge også mindre tenkelige konstellasjoner.
    TRAS bør vel tas - MR av hodet er du i ferd med ellers en utvidet blodprøvestatus. Dette burde vært tatt innledende.

Ellers er det jo som det sies at både fT3 og fT4 påvirker TSH, og demed kjertelens evne til å produsere hormoner, men det har vi jo vært inne på.
    De Liothyronindosene dine betraktes som overdosering av leger, men er forsåvidt harmløse når kjertelen allerede med sikkerhet er død.
    Og det må man jo være brennsikker på først da.........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard

Jeg var hos en homopat i Juni, som fastslo at min kjertel produserte enda, hun mente jeg burde kutte ut levaxin og prøve homopat medisin i stede, noe jeg ikke har turt enda. Hun sa også at tarmen min var i ubalanse (vet ikke hva det har å si) Har ikke noe intolleranse

Hva er dette TRAS?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

en sjelden gang er det lignende tilfeller på forumene, gjerene menn, hvor de har høy TSH og så starter med thyroxin, og så år det verre. Det var en for nylig på thyroid.about.com forumet med en ganske høy TSH og lav ft4 som nektet for at han hadde noen symptomer før, og først fikk det når han begynte med thyroxin.....Noen andre har også en sjeldien gang postet på alt.support.thyroid men de sluttet igjen. Vet ikke tallene deres. Men en startet med en TSH på 8 også og fikkdet verre.
    Rart, det.
    Man må bare prøve seg fram.
    Men min teori er at hvis man hadde en høy TSH gjentagne ganger (altså ikke ved en tilfedig måling) og en ft4 så høy som 17 da trenger man fremdeles en høy ft4 når man tar levaxin og liothyronin.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard

Jeg er i et dilemma nå, det er om jeg skal stole på oftebro eller på min nye fastlege... han mener jeg må gå ytterlig ned på dosen.

Så et spm, hvilke prøver bør man ta hver gang man tar blodprøver hos fastlege?

Ft4, Ft3, TSH, er vell det vanlige?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Dilemma er det nok ja.......
    Ikke stol på noen av dem, stol på deg selv - sier nå jeg, men ikke stol på meg heller da !

Og du nevner de vanlige prøvene - men stol mest på hvordan du har det da. Prøvene er ment som en hjelp - ikke som noe som er overordnet !
    Det er din følelse av å ha det bra som er det overordnede målet.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av gutt_81
    Hva er dette TRAS?
    Søkte på TRAS og fant dette svaret fra El-Ella:

" Jeg har fått dette forklart på følgende måte:

TRAS er en forkortelse på Thyroidea Reseptor antistoff. Dette antistoffet binder seg til skjolbruskkjertelen på samme sted som hypofysehormonet TSH gjør. TRAS og TSH er altså konkurrenter. Når TRAS er forhøyet betyr det at TRAS vinner over TSH. Dette betyr at skjoldbruskkjertelen ikke lenger er under kontroll av hypofysen, men under nokså tilfeldig kontroll av ett antistoff som ikke skal være der.
    Jeg fikk beskjed om at forhøyet TRAS er nokså entydig med Graves sykdom. Jeg har TRAS på 2,3, og den skal være mindre enn 1,5 (<1,5). "

Side 3 av 12 Først 123456789101112 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn