Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Standard Kan en endokrinolog

Kan en endokrinolog nekte å ta imot meg som pasient?

Jeg bare spør siden jeg fikk brev fra fastlegen min på lørdag hvor det sto:
    Jeg ser ikke at det finnes behov for spesialistvurdering av din pasient pr dags dato. Hun har en adekvat behandling, fritt thyroxin mellom 15 og 16 og TSH mellom 0,15 og 0,29. Hun har også normal T3 registrert her på UNN.
    Jeg synes pasienten skal fortsette uforandret med denne dosering og kan ikke se at det skulle gi henne noe som helst symptomer.

Mvh
    Johan Svartberg
    seksjonsoverlege prof.dr.med

Men det som ikke kommer frem var at jeg ble helt hyper av denne doseringen: 100 mikrogram levaxin pr.dag.
    Jeg fikk høy puls, hjertebank, uro i ben, og uro og ristninger i armene, fikk også litt ubehag i halsen, var aldri mer trett på ettermiddagstid.

Jeg tok kontakt med fastlegen min, og ble enig med han at jeg skulle redusere til 50 mikrogram levaxin to ganger i uken.

Nå har det seg også sånn at vi er i planleggingsfasen i forhold til et barn til, og da har jeg lest (både her inne og på Snart Gravid at TSH verdien bør ligge mellom 1-2) for at man skal kunne bli gravid,

Jeg har ikke nevnt for fastlegen at vi skal prøve å få barn igjen, bør jeg si ifra om dette slik at han kan prøve å henvise meg til endokrinologen på nytt igjen?

Er det noen på dette forumet som kjenner til prof.dr.med Johan Svartberg ved UNN? Er han en dyktig mann innenfor sitt felt?

Ble masse spørsmål på en gang, håper at noen tar seg tid til å svare!

mvh janike

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Ja, spesialisthelsetjenesten kan nok avvise pasienter. Men du kan klage på avslaget.
    Men hvis du skal ha barn, vil jo situasjonen ha forandret seg ifht den forrige henvisningen, og da kan du prøve å få en ny henvisning.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Men hvis du føler deg hyper med en TSH mellom 0,15 og 0,29, kan du ikke prøve å få en TSH på 1 - 1,5 og se om du føler deg bedre da? Det er jo også innenfor normalområdet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Standard

Takk for svar!

Joda prøver jo å få TSH verdien ned til 1-2. Nå har jeg gått på en annen dosering i 3 uker (inne i 4.uke nå), og nå er jeg ikke så hyper lengre. Begynner å få tilbake den samme gamle tretthetsfølelsen, føles som om jeg kan sovne hvor som helst, og når som helst. Skal ikke ta nye prøver for i begynnelsen av oktober, er spent på hvordan TSH er da.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

kan hende du har redusert litt for mye.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

En bør være oppmerksom på at TSH av rent funksjonelle grunner blir lavere enn den er i normalmefolkningen når man spiser thyroxin.

Spiser man Levaxin inneholder denne kun T4, og når kjertelen ikke lenger forsyner oss med sine 20% av den totale mengde T3 må dette også komme fra den T4 vi spiser.
    Demed må det være mere T4 i blodet enn før.

Når det er mere T4 i blodet blir TSH lavere.

Så leste jeg akkurat at forskningen viser at det er verre for barnet om stoffskiftet blir for litt lavt enn litt for høyt og at behovet for stoffskiftemedisin øker kraftig i 3.semester - opp til dobbelt dose og skyldes at mengden bindeproteiner øker.
    Men det vet dere vel.......

Glemte å få med at de som spiser Armour får enda lavere TSH.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

de på UNN ser vel mest på tall og tar ikke hensyn til hvorn man har det. De har jo også fått inn en artikkel i jcem om at det ikke hjelper å gi pasienter med en TSH på mellom 5 og 10 levaxin og at de med en slik TSH ikke har noen symptomer på hypothyreose.
    Har lest her elleers at de nekter for at noen kan ha noen symptomer da....da nekter de også for at noen kan ha symptomer med en fin ft4.

De kan nekte å gi deg time.

Jeg ville brukket og delt tablettene slik at det ble jevnere hver dag.

Det med å bøi gravid, jeg tror ikek at man har bedre sjanse når man øker TSH sånn generelt, tvert imoer meningen at man må senke den fra for eksempel 3 eller 2 ned til 1. Eller hva det blir slik at man blir riktig dosert.

Hvis du er hyper med en TSH på 0.3 da må du jo prøve en annen dose. Jeg selv er ikke hyper med en TSH på 0,02. Jeg må ha ft4 OG ft3 på minst 50%.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    39

Standard

nora: Hvis du er hyper med en TSH på 0.3 da må du jo prøve en annen dose.: Jeg har jo redusert dosen nå, kanskje for mye?!!

n´Finn:Når det er mere T4 i blodet blir TSH lavere.:
    Jeg er ny i dette gamet og tror at jeg trenger å få dette inn med teskje: tror du at jeg er feilmedisinert? For mye eller for lite TSH?

Reven: Men hvis du skal ha barn: Jeg er ikke gravid enda, men håper og bli det. Sist gang strevde vi i 1 1/2 år før det klaffet, da visste jeg ikke at jeg hadde lavt stoffskifte, og da jeg lyktes med og bli gravid var TSH akkurat på 1 den måneden det klaffet!

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Min erfaring er at det har mye å si hva legen som henviser deg skriver. Be gjerne om en kopi av henvisningen så du kan se om den er god. Legen som henviste meg første gang skrev så dårlig og med så mange feil opplysninger at jeg ikke fikk komme. Mye av det som sto der var uriktig. :evil: Da en annen lege sendte henvisning var det ikke noe problem.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei Janike.
    TSH er ikke et stoffskiftehormon. Det deltar ikke på noen måte i stoffskiftet.
    Det er et hormon som bare funksjonsfriske har nytte av. Hos dem styrer det kjertelen.
    TSH er er et styringshormon som lages i hjernen, fraktes med blodet til kjertelen og der har det oppgaven å åpne for jod-tilgang til kjertelen, og virker ikke kjertelen er det ikke noe vits i å åpne for jodtilgang til den heller.
    Den virker som en slags "gasspedal" - når det er lite stoffskiftehormoner i blodet så gasser den mere (verdien blir høyere) - og såklart motsatt.

Sånn på flat vei er verdien ungefær 1.

Så tror man da, at at gassen fortsetter å funke selv om kjertelen er død - eller borte.
    Dermed antar man at den kan brukes som et manometer til å regulere dosen med.

Hjernen produserer jo TSH ut fra hva et følelsesorgan reagerer på de stoffskiftehormoner som finnes i blodet.
    Så reager det likt uansett hva slags hormoner du har spist ?
    Det er det jo umulig å finne svaret på, men jeg tror ikke det.
    Og sammen med det man vet skaper en forskjell så vil dette trekke i retning av at de fleste går underdosert.

Din TSH=0,3? kan være en riktig verdi for deg det - jeg har null.
    Så det er forskjellig.
    Du sier du er hyper.
    I en doseoppkjøringspeiode kan man jo få enkelte hypersymptomer.
    Min erfaring er at man må presse den grensa - kanskje gå litt ned om det er for jevlig, men huske på at om noen mnd så må man øke igjen.
    Uten et sånnt stadig press hadde jeg hatt det dårlig iallfall.
    Siden du er ny her, så må jeg si at mange sier at er bare jeg som er sånn - - - men er det ?
    Mange har det ikke bra, men prøver de - vil jeg svare da.........

Både for å bli og under graviditet er det viktig å finne sitt stoffskifte, det som er best for en.
    Og det er ikke sikkert at en TSH=1 er best for deg bare fordi en rekke friske mennesker i gjennomsnitt har det..........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn