Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 22 av 22
    Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    245

Standard

Det med binyrene lurer jeg egentlig veldig på, hva er egentlig deres funksjon?
    Og om de ikke har det så bra, blir det bedre eller værre etter å ha gått på Levaxin en stund?

Begynner allerede å merke doseøkningen, får ikke sove, er litt hyper samtidig som jeg er supersliten.
    Kanksje smart å øke med en halv tablett ja.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Binyrene lager mange hormoner og er svært kompliserte å forstå, så litt kort fra meg da.
    Det er liksom tre hovedfabrikker der som styrer hver sine "ting".
    Aldosteron som styrer Saltbalansen.
    Adrenalin/noradrenalin som styrer hjertefrekvens og hvor store slurker hjertet tar.
    Kortisol som har med blodsukkerbalanse, stressmestring, infeksjoner og mye mer.
    Flere funksjoner kan se ut som er de stikk motsatte.

Det er et visst samarbeid mellom alle de endokrine kjertler som man ikke helt vet hvordan skjer, men er muligens koordinert av hypofysen.

Når man har gått med lavt stoffskifte og starter opp med piller så får binyrebarken sterkere signaler om at den må henge med og det er ikke sikkert den klarer så raskt. Det må være en viss balanse i systemet. Økt stoffskifte krever mere blod osv.
    All oppstart må derfor skje sakte og pent og det er ikke så greitt å være så tolmodig bestandig......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 3 av 3 Først 123

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn