Kjære Baremei!

Beklager hvis jeg har provosert deg på noen måte baremei, men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt hvor du vill henn med dette........

Påenget mitt var bare å vise at prøver av T3 og TSH tatt ut av den store sammenhengen ikke kan si særlig mye om noen har hyperthyreose, eller ikke..... Det er ei dame her med ei syk veninne som trenger hjelp av en lege til å finne ut hva som feiler henne. Vurderingen må legen gjøre både bassert på prøver, og hvilke symptomer hun beskriver, i tillegg kan det være flere undersøkelser som blir aktuelle etterhvert. Det håper jeg virkelig ikke folk her inne er uenige i! Kan godt hende denne dama har en eller annen form for thyreoideasykdom, men det er veldig mye annet dette kan være også. Hvis hun på et senere tidspungt føler at hun ikke blir hørt av legen sin, eller ikke finner ut av det - er det altids flere av oss her inne som kan komme tilbake med ett og annet tips......

Selvfølgelig er ikke aldt like enkelt alltid........ Det kunne sikkert ha vært skrevet et helt 10binds leksikon om det en hvet om Thyreoideasykdommer pr. i dag. -Og det kommer helt sikkert enda mer viten om disse sykdommene de neste årene....... Du har sikkert i perioder følt at du ikke har fått den behandlingen og hjelpen du har trengt, og det er jo kjempetragisk! Håper i allefall at det går bra med deg nå....!
-
Gennerelt tror jeg det er viktig å finne en fastlege en har "god kjemi" med, og som viser vellvilje både i forhold til å høre på hva du sier og samtidig viser at han/ hun er villig til å sette seg inn i detaljkunnskaper når det er nødvendig - og som henviser raskt videre når han/ hun kommer til kort! Det tror jeg faktisk er noe av nøkkelen til å kunne leve lykkelig med en thyreoideasykdom!