Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 26
    Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Den var kjapp du! - Men du missforsto visst litt!!!!

Jepp! Forlite og for mye er like galt. Helt riktig!

Som jeg skrev er det økt forekomst av thyreoideasykdommer både ved for lavt og for høyt jodinntak - I-uland hvor de ikke får i seg tilstrekkelig jod, dør folk av jodmangel-struma! Samtidig har de registrert en økning i autoimune stoffskiftesykdommer som en bivirkning til jodprogrammene som ble satt i gang for å forebygge.....

MEN vi som går på NeoMercazole skal ikke ta kosttilskudd som inneholder jod, og være veldig forsiktige med medisiner som inneholder jod.
    Det var i allefall den beskjeden jeg fikk av endokrinolog.
    I pakningsvedlegget til Neomercazole står det: "Hvis du bruker legemidler som inneholder jod, kan dette hemme virkningen av NeoMercazole."
    I boken jeg har her står det at: "Graves sykdom kan være vanskeligere å behandle hos personer med relativt høyt jodintak, i forhold til en person med mild jodmangel" Det betyr likevel ikke at det er supersmart å legge om kosten for å få jodmangel! -Bare at det er lurt å ikke ta ekstra tilskudd av jod - å rissikere å få for mye. -Når du samtidig har Hyperthyreose! I norge er bla bordsalt tilsatt jod - og de aller aller fleste får i seg nok jod gjennom kosten. Har aldrig hørt om at noen fikk alvorlig jodmangel av å ikke spise vitaplexen sin!!!!!

- alle andre mennesker kan godt spise så mye vitaplex de orker!, og kan sikikert ha godt av det også!.

Dama jeg snakket med på apoteket i går- hadde aldrig hørt om kosttilskudd med både vitaminer og mineraler men uten jod. Jeg har sett slike uten jern.... Men hvet DU om noen - så er jeg veldig taknemmlig for tips! Både mht. merke og hvor det kan være å få kjøpt. Rene vitaminpreparater er lett å få tak i.
    Har eg. konkludert med at det beste alt. for meg er å sette meg ned å pimpe av tranflaska mi.... Sikkert ikke så dumt det heller....

Ikke noe stort problem - men kjekt å vite om for oss med HØYTstoffskifte
    -At ikke aldt av kosttliskudd er like sundt for oss......

For spesielt intereserte, både ift høyt og lavt stoffskifte: Les "Thyreoideasykdommer - årsaker, diagnostikk og behandling
    (S Aanderud og T Bjøro)" -god gammel klassikker- som er forstålig for oss pasienter.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Beate
    Både mht. merke og hvor det kan være å få kjøpt. Rene vitaminpreparater er lett å få tak i.
    Jeg kender 2 multivitaminpræparater UDEN jod:

1. "Spektro" fra Solaray

2. "True Balance" fra NOW

Det første, tror jeg, man godt kan købe i Norge. Det andet kan man få tilsendt fra en dansk importør.

Undgå fluor. Fluor modsvarer samme receptorer som "benyttes" af jod. Det er bedst at undgå fluor, også i tandplejeprodukter og i drikkevandet (Ramlösa).

1. Historie af fluor/jod antagonisme 1854-2005 (engelsk)
    2. Efekt på helbredet - fluor og skjoldbruskkirtelen (engelsk)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

takker for interessant link! Hiver fluortankremen og kjøper barnetannkrem..... skal ta en tur å spørre etter "spektro" på helsekost over helga.....

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Beate
    takker for interessant link! Hiver fluortankremen og kjøper barnetannkrem..... skal ta en tur å spørre etter "spektro" på helsekost over helga.....
    Eller enda bedre: når du er på helsekosten kan du jo like godt kjøpe tannkrem fra Lavera. Den virker dyr (39,- ca for en tube) men er veldig drøy. Rar smak i forhold til vanlig tannkrem, men du blir vant til den. Og best av alt: den inneholder ikke tilsetningsstoffer fra oljeindustrien. Det tipper jeg (jeg vet altså ikke) at barnetannkremen inneholder.

fra Lie

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du er litt seint ute Beate.
    Hvis kjertelen din allerede er død da.
    Men alle som har litt liv i den eller som har det minste problem eller har nær familie som har, bør være obs på fluorider.
    Tinnfluorid er verst og ble brukt av mange tannleger, men det er visst slutt på bruken nå.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Den lever den, men om ikke i beste vellgående akkurat......

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    70

Standard

Jeg fikk beskjed på Aker om å skifte til salt uten jod (og kutte ned på saltinntaket alt i alt, selvsagt), og å være forsiktig med kosttilskudd/naturlegemidler av alle slag. Hadde litt lavt D-vitamin, så kjøpte rent D-vitamintilskudd på apoteket - i stedet for noe slags multivitamineralopplegg.

Det jeg har stusset en del på - etter egne erfaringer, for så vidt - er alle disse fantastiske "naturpreparatene" som skal hjelpe oss overvektige stakkarer (jepp da, til tross for høyt stoffskifte, er jeg ikke heldig?? ). Samtlige av disse reklamerer jo med at de skal øke forbrenningen og alt mulig slikt, som om det er en utelukkende bra ting..?
    Jeg har prøvd/brukt en rekke av disse opp i gjennom åra - eplecidereddik i ymse varianter, CLA, Reduxin, Bio-ditt og datt, slanke-te -- you name it, I tried it. Uten å gå nevneverdig ned i vekt, selvsagt (), men nå etter at jeg ble syk og også gjort oppmerksom på å være forsiktig med slike ting, så har jeg stussa mye på dette. Kan noen av alle mine smådesperate forsøk på å "rase ned i vekt uten slit" ha, om ikke ført til, så i alle fall kanskje forverret sykdommen min?

Jeg har blitt uendelig mye mer skeptisk til alt slikt etter alt som har skjedd. Man kødder ikke med kroppen, liksom.

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    104

Standard

Slenger meg bare på her ja..... JA det er uten tvil ikke lurt å eksprimentere med helsekostprodukter! Vi har en lei tendens til å tro at aldt som kan kjøpes reseptfritt over disk ikke bare er trygt å putte i seg, men også sundt! - og det trenger absolutt ikke være tilfelle!!!!!!!!!! Enkelte ting kan helt sikkert også være direkte farlig for oss som har kroniske sykdommer!

Medlem siden
    Feb 2009
    Meldinger
    26

Standard Jod

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    Er det bare å kjøre en normal blodprøve for de verdiene da?

"Green Magma", får sjekke det ut. - Jeg husker at jeg tok "Nyco Antioksidant" eller noe i den duren, for ca. 10 år siden. Finnes det produktet enda tro? Tar 1000-1500 mg C-vitamin hver dag.

Jeg begynte å ta Solaray Multivitamin etter at jeg tok hårprøven. I den er det bla. Selen. Ellers spiser jeg mye nøtter, så jeg får nok i meg en del Selen i nøtter for tiden.

Jod må du sees i lys av dette:

"Jod er et tveegget sverd for oss med Hashimotos. Vi trenger litt jod så lenge skjoldkjertelen fremdeles produserer hormoner - men hvis vi får for mye kan vi bli dårlige av det. Jod brukes nemlig ingen andre steder i kroppen enn i skjoldkjertelen, til produksjon av tyroksin. Dersom du vet at egenproduksjonen din har opphørt, kan du like gjerne styre helt unna jod. Dersom du har en restproduksjon, kan du vurdere å bruke et kosttilskudd som inneholder litt jod - men husk at vi har ganske mange jodkilder i det norske kostholdet (fisk og annen sjømat, for eksempel), så for de fleste av oss er det unødvendig"

http://www.stoffskifte.info/selvhjelp.html

Mulig du ikke har jod i håret på grunn av at kjertelen har vært undertrykt, eller kanskje du har mangel av andre årsaker. Men hårprøver pleier å gi en god indikasjon på nivået av jod i kroppen. Om nivået kan måles i en blodprøve vet jeg ikke. Det er verdt å ta med at armour inneholder jod, og at man da i mindre grad trenger å tenke på denne problematikken.

Lithium skal også vises ganske så presist i hårprøver, og mange av symptomene dine kan også forklares med bakgrunn i mangel på lithium. Uten at man med sikkerhet kan si om det er tilfelle, eller ikke. Lithium som legemiddel er som kjent veldig negativt for skjoldbruskkjertelen, men i form av lavdose lithium orotate/asparate, så skal det ikke kunne påvirke skjoldbruskkjertelen i nevneverdig grad. Lithium kan måles ved hjelp av en blodprøve.

Jeg ville ha holdt meg langt unna produkter som er laget av nycomed eller lignende selskap. Green magma er i en helt annen liga enn vanlige multivitaminer, og man får som oftest ganske raskt resultater.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    154

Standard Sv: Hvorfor blir noen så dårlige av jodtilskudd (kelp, m.fl)?

Jeg hadde for lite jod i blodet da jeg ble diagnostisert.
    Fikk beskjed av legen om å ta kelp. Turte ikke det fordi jeg leste om så mye på forumet at dette ikke var bra. Jeg har ikke antistoffer. Har nå brukt Levaxin i et år. Begynt på Armour nå.

Jeg tenker på andre tilstander også: Det er en grunn til at når det er for lite eller for mye av en ting i blodet, så er det feil et annet sted i kroppen.
    F.eks med kalsium og osteoporose. Hvis man har osteoporose, og kalsium øverst i referanseområdet på blodprøvene, da er det jo ikke bare å ta mer kalsium, for det er noe annet som gjør at det ligger mye i blodet, men ikke blir tatt opp av skjelettet. Dette ble litt surrete. Var bare et eksempel.

Men det er vel sånn at jodmangel kan føre til hypothyreose, så hvorfor skal man ikke ta f.eks. kelp hvis man får hypothyreose?

Det er en annen tråd her hvor det er skrevet mye om dette.
    Jeg tenker bare at hvis man ikke har antistoffer, ikke struma, men bare et stoffskifte som blir sakte og jevnt lavere, OG man har jodmangel, da kan man kanskje prøve kelp før man prøver Levaxin?

En kjertel som av ukjent grunn begynner å svikte: Dette går jo gradvis - det skjer ikke over natten.
    Kan det hende at den svikter mer og mer bare pga. jodmangel? Jeg hadde jo jodmangel, det som mange synes nå til dags er en så sjelden tilstand at det ikke kan være tilfelle.

Men hva er poenget. Jeg gidder i hvert fall ikke slutte med Levaxin og Armour for så å begynne med kelp bare for å se om det er slik. Orker ikke ta sjansen på det, for så å måtte jobbe opp en dose av erstatningshormoner igjen.

Det er så mange advarsler her mot å ta kelp/jodtilskudd.

Men for de som ikke har antistoffer, ikke er operert, men bare har lavt stoffskifte, kan det være et poeng i å prøve dette før man prøver Levaxin.
    Får man da hypersymptomer vil det si at det hjelper med jodtilskudd, og hvis man ikke har gått på Levaxin så veldig lenge, kan det være lurt å prøve jod først.

Jeg hadde jo jodmangel, så det kan nok hende det ikke er så uvanlig som man skal ha det til. "Ja men man tilsetter jo nå jod i saltet."
    - Ja, men jeg har nesten ikke brukt salt i maten i åresvis, jeg har drukket lite melk og spist lite fisk.

Jodmangelen ble påvist av urinprøve - døgnurin. Jeg ble satt på Levaxin og fikk beskjed om å ta jod, men det turte jeg ikke etter å ha lest her...

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Hvorfor blir noen helt friske av kun levaxin?
    Av gutt_81 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 12
    Siste melding: 28-05-07, 17:05
  2. Svar: 7
    Siste melding: 19-04-07, 08:01

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •