Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Threaded View
-
06-09-07, 08:53 #3baremei Gjest
Re: Hvordan hjælper jeg andre med at finde ud af højt stofsk
Nei! Det er ikke helt riktig. Generelt er det sånn, men det finnes mange unntak.Når en har høyt stoffskifte er TSH-verdiene under normalverdien.
Jeg har hatt høyt stoffskifte med en tsh på 0,7, faktisk har den aldri noensinne vært mål til mer. Faktisk er den heller på 0,02, både med og uten medisin. Ingen hjemme der, nei.
Mer interessant var at FT4 samtidig skrubbet i nedre grense. Da begynner man å se et bilde tre frem. Hvis man kan tolke det. Det tok omtrent 10 år før noen så det bildet.
Se over. Og det kan ikke være mange laboratorier igjen som har en så høy grense? Aker og Fürst opererer vel med sånn ca 3,6?På labben hvor der jeg bor er referanseverdien oppgitt som 0,35- 4,70, dvs. at verdier under 0,35 er et tegn på høyt stoffskifte.
At noen leger har en øvre grense i hodet sitt på 10 er en annen diskusjon.
Men den må altså sees i sammenheng med FT3 og FT4 i tillegg til en del andre ting der hvor svaret ikke er åpenbart.
Jeg må få påpeke at dette er feil.Ved behandlingsstart har mange pasienter med høyt stoffskifte supprimerte TSH verdier, dvs. at TSH er så lavt at det ikke er målbart......
Da står det gjerne >0,01 på prøvesvaret som kommer.
Sammen med fritt T4 verdier over refferanseområdet ( hos oss 9,0-24,0) er dette tegn på høyt stoffskifte.
Man kan ha aldeles glimrende blodprøver (i legens øyne, altså ett eller annet sted innenfor normalen) men likevel være skyhøy. Toksisk knutestruma, kreft i skjoldbruskkjertelen og feil/tumor i hypofysen og antistoffer kan alle forårsake høyt stoffskifte uten dramatiske utslag på blodprøven.
Delvis riktig. For dem som fungerer utmerket på Levaxin er det muligens ikke noe tema.T3/ fritt T3 har visst ikke så stor betydning for personer med lavt stoffskifte,
For mange andre, spesielt T3/Armour-brukere er det viktig. For meg er den indikator på overdosering, andre blir shikkelig shaky, urolige og angstfylte av for mye.
FT3 bør måles uansett. Sammen med ferritin og B12. Minst.Senere måles stortsett bare TSH og T4.
Nei. Lav TSH og lav FT4 med perfekt FT3 og ingen antistoffer kan også være høyt stoffskifte. Det er viktig å vite det, selv om ikke det er den vanligste varianten må det sjekkes.Høyt T4+lavt TSH = høyt stoffskifte
Ved mistanke om høyt stoffskifte skal også kjertelen kontrolleres for varme og kalde knuter, og det gjøres vanligvis vha scintigrafi med kontrast (radioaktivt jod) og ultralyd. Finner man knuter skal det tas ultralydassisert biopsi av disse for å utelukke kreft.
Knuter kan produsere tyroxin på egenhånd helt uten sammenheng med resten av kroppen, og bryr seg ikke om TSH eller noe annet.
I praksis betyr det at man få akutte episoder med høy puls, åndenød og uro. Min puls gikk fra 60 til 120 på noen sekunder, og panikken var nær.
Så roer deg seg etterhvert, det går noen dager og ingenting kan finnes i blodprøvene fordi man ikke treffer tidspunktet.
Men hypofysen registrerer økt tyroxinnivået, sender ut mindre tsh, kjertelen produserer mindre og dermed er man i gang. Stoffskiftet blir lavt - med episoder med høyt. Berg- og dalbane
Er man "heldig" får man struma til slutt. For da synes det.
Ble langt, dette. Jeg ble litt tent - det er så viktig å vite at det finnes et hav av variasjoner og at det er litt skummelt å så at "hvis sånn og sånn" så "sånn og sånn".
Noen av dem verden ikke er så enkel for finner vi her. Og vi er jo ganske mange etterhvert.

Svar med sitat
Bokmerker