Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Har heller ikke antistoff, men trenger thyroxin. Kjertelen er "død". Hvorfor vet jeg ikke, men Anti-TPO<3. Slik har målingen vært hver gang siden jeg tok første målijng for ca 2 år siden. Hadde da fT4 på 12. Ser at du er lavere. Og i tillegg har du mange symptomer.

Synes du skal gå til legen og ta gjerne med deg seriøs informasjon. Du finner mange linker her på forumet. Lykke til!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg synes kanskje det kan se ut som legen din har rett, jeg, og at dette er en forbigående hypotyreose. Kanskje. Men du skal selvfølgelig fortsette å følge med på prøvene dine, og du kan godt mase litt på å få prøve Levaxin. (Men "kreve" noe kan man dessverre aldri gjøre.)

Det jeg uansett ville undersøkt hvis jeg var deg, var en del anemiprøver. Mange mangeltilstander kan gi lignende symptomer som lavt stoffskifte. Be om å få tatt prøver av ferritin (jernlager), B12, folsyre, MMA og homocystein (B-vitaminprøver), og ionisert kalsium, PTH og 25(OH)vitamin D (kalsiumstoffskiftet). Kanskje det vil komme fram noe der som kan forklare ting. Særlig det siste; vitamin D og kalsiumstoffskiftet, bør du undersøke, ut fra symptomene du beskriver ("prikking" i hendene, trett og sliten).

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Hella
    Kanskje du burde ta prøver for andre antistoffer mot kjertelen også. Slik som anti-TG og TRAS (TSH receptor antistoff). Det kan godt hende du har andre prøver som kan bekrefte/avkrefte stoffskifteproblemer.

Selv har jeg ingen anti-TPO, men har de andre 2. Som du kan lese her på forumet, så er det mange historier, og mange har vært syke i mange år før blodprøvene viste sykdom.

Jeg ville prøvd medisin om det var mulig, men min erfaring er jo slik som min erfaring er ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Alder
    63
    Meldinger
    11

Standard

Takker for svar!

Jeg tror selv det kan være lavt stoffskifte, selv om det beste hadde vært om det var noe annet som gikk over av seg selv...
    Jeg har en mor, en mormor og mormors søster som alle har/hadde lavt stoffskifte. Så det spørs vel ikke om jeg har noen arvelige gener der. Etter å ha født mitt andre barn for 11 år siden, sa legen til meg at jeg burde følge med på stoffskifte, det var nok i nær grensene da også.
    Jeg har tatt en prøver på en del andre ting, bl.a jern og b12. Alt lå innenfor referansegrensene. Jeg skal skrive opp de andre prøvene dere har anbefalt og få tatt dem.

Av og til lurer jeg på om jeg er hypokonder, at jeg bare leser om symptomer - og så har jeg dem. Men det kjennes jo så reelt ut! Derfor blir jeg litt usikker når jeg er hos legen også. Jeg kjemper med nebb og klør og "krangler" med legene når det gjelder min multifunksjonshemmede datter, men er lite flink på egne vegne. Jeg tar legetimen, ber om å få tatt prøver jeg evt. ikke har tatt, og så får jeg se hva som skjer.
    Følger med dere her på nettet. Ser at mange sliter og synes det er fantastisk at dere har overskudd til å hjelpe andre og hverandre!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

akkuratt det der med å bare ha krefter til å kjempe for barna, kjenner jeg så utrolig godt igjen...
    selv har jeg en døv datter og jeg skal love deg at vi sliter med systemet.
    min datterer jo frisk, så det er ikke helsvesenet vi har så slitsom erfaring med, trygdekontor, kommune og barnehage/skole er våre værste "fiender"...

jeg har ikke hatt krefter til å skulle utrede meg selv også oppi alt dette her. det har bare ikke vært noe igjen etter at jeg har vært, mor, sekretær, advokat, talsperson, og vært på møter på trygdekontor, sosialkontor, skolekontor, ansvarsgruppemøter, PP-kontor...

jeg føler meg også som en hypokonder... i alle fall gjorde jeg det før jeg fikk diagnosen. jeg hadde allerede stempelet som lat :( jeg sov jo hele tiden...

jeg harfortsattmasse syptomer, men de er ikke like fremtredende som de var før jeg fikk Thyroxin. nå trenger jeg bare 10-12 timer søvn for å føle meg nogenlunde ok... ikke 14

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Alder
    63
    Meldinger
    11

Standard

Ja, det er utrolig slitsomt å kjempe og krangle for rettigheter barna faktisk har. Vi sliter også med hele hjelpeapparatet rundt datteren vår, og må forholde oss til mange forskjellige personer og instanser hele tiden.

Det å ha et sykt barn i seg selv takler jeg fint, det er alt arbeidet rundt henne og med de som egentlig skal hjelpe, man blir sliten av. Og da får en ikke mye tid eller overskudd til seg selv. En skal være sterk da hvis en blir syk!

Lykke til videre Lissa og prøv å ikke glemme deg selv oppe i det hele!
    (lett å si, men ikke å praktisere...)

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Alder
    63
    Meldinger
    11

Standard Nye prøvesvar - hva gjør jeg nå?

Hei!

Har vært her inne tidligere og stilt spørsmål om mine tidligere prøvesvar. Legen min mente at jeg skulle vente med å bruke medisiner mot lavt stoffskifte. Tok nye prøver i forrige uke, og lurer nå på om jeg bør "protestere" litt dersom legen mener jeg bør avvente medisinering enda litt til.
    Jeg er lite flink til å fortelle legen hvordan jeg egentlig har det, er ikke vant til å "klage" over min helsetilstand. Har enda ikke fortalt om hvor sliten jeg egentlig er, dårlig søvn, tregheten i kroppen, at jeg ikke orker å gjøre nødvendig husarbeid, prikking i hender om natta osv.

Mai06:
    S-TSH: 3,9 (0,20-4,0)
    S-Fritt T4 12 (9,0-22,0)

Juni06:
    S-TSH 4,2 (0,20-4,0)
    S-Fritt T4 10,3 (9,0-22,0)
    S-Anti-TPO 141 (<35)

Oktober06:
    S-TSH 2,2 (0,20-4,0)
    S-Fritt T4 10,0 (9,0-22,0)
    S-Anti-TPO 79 (<35)

Siste prøver:
    August07:
    S-TSH 3,3 (0,20-4,0)
    S-Fritt T4 7,8* (9,0-22)
    S-Anti-TPO 109* <35

Skal til legen om to uker og må forberede meg selv litt slik at jeg kan argumentere for evt medisinering og for å klare å fortelle legen hvordan jeg har det.

Noen råd/tips tas i mot med takk.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Hej

Hej
    Jeg startede i behandling med stofskiftemedicin og mit TSH var også "kun" 3,36. Jeg havde også positiv anti-Tpo.
    Jeg kan genkende mange af de symptomer du nævner, døsig, træt, svært ved at tænke - koordinere tankerne, overkommer ikke de daglige gøremål, kvalme, forstoppelse og så snurrende fingre om natten.
    Jeg håber du kan få lægen til at prøve at sætte dig igang med behandling. At du har positiv Anti-Tpo kan tyde på at du på et tidspunkt senere alligvel vil udvikle for lavt stofskifte, har jeg ihvertfald fået fortalt.
    Held og lykke..
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Mange orker ikke sitte å hente fram en masse info når de er hos legen - det må vi.
    Bruk god tid og rams opp så mye som mulig !

anti-TPO er et diagnoseverktøy. Det brukes for å finne ut OM noe er feil - og det er det ! Prøven er positiv så det er bare tull å ta den flere ganger.
    Tipper at legen tror denne prøven er omtrent som TRAS - som man jo kan følge utviklingen med. TRAS gir et utslag som viser hvor mye antistoff det er når målingen tas.
    Det gjør ikke anti-TPO - stort eller lite tall kan være like ille.
    Les om dette på furst.

Så da gjenstår eveighetshistorien : NÃ…R skal behandling setter inn ?
    Og din lege mener tydligvis at det er best å vente til du er blitt verre enn du er nå. Kanskje han har et for godt inntrykk av deg .........
    Jeg mener det blir som å si at infeksjonen har ikke kommet langt nok enda, så vi venter med antibiotikaen så den får skikkelig tak i deg.
    Anti-TPO er en infeksjon som det ikke går å gjeøre noe med, og har du dette ødelegges kjertelen på få år.

Skal man vente med behandlingen kan du få befestede symptomer som du kanskje ikke blir kvitt når behandlingen endelig settes igang ?
    Konfronter legen med dette og spør om han er villig til å ta sjangsen på å vente - å risikere at du ikke blir helt bra.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Stoffskifteproblem etter graviditeter.
    Av nuttisen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 43
    Siste melding: 06-02-09, 11:04
  2. kan jeg ha et stoffskifteproblem mon tro? :O
    Av kvulpe i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 09-10-07, 22:20

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg