Og bihulehodepine pleier å slippe taket ganske mye vha nesespray. Jeg får tannverk i tillegg til hodepinen når jeg har tette bihuler, og sist ringte jeg legen og spurte hvordan jeg kunne finne ut om jeg skulle bestille time hos ham eller tannlegen. "Bruk nesespray, hjelper det kan du komme til meg, hvis ikke ringer du tannlegen" var beskjeden.

Og nesespray hjalp så godt at jeg brukte det noen dager og fortsatte med saltvannsspray til det gikk over.

Forresten har jeg også migrene som lettet noe aldeles utrolig når stoffskiftet ble regulert riktig. Fra anfall opptil 3 ganger pr. uke er jeg nå nede i 4-5 ganger i året.

Jeg får sjelden auravarsler, det har bare skjedd et par ganger i form av svimmelhet og himmelen full av stjerner. De gangene slår hodepinen ned som en bombe og det er bare å legge seg på den "klassiske måten": mørkt, kjølig og heeelt stille.

"Mine" varsler består vanligvis i at tunga slår krøll på seg så ord og vendinger kommer ut opp ned. Også blir balansen ubalansert og jeg krasjer med bordhjørner og dørkarmer og slår meg gul og blå og migrena kommer snikende. Hvis jeg da rekker å spise en del og drikke godt med vann og så ta et par smertestillende kan jeg bremse den så jeg bare blir litt groggy med sterk "vanlig" hodepine resten av dagen. Klarer jeg å stoppe den helt får jeg noe jeg tror er adrenalinkick og blir flirete og fjollete i stedet.

Tar det 10 minutter for lang tid å få spist, uavhengig av når jeg spiste sist, bikker det over og jeg kan glemme alt annet enn senga.

Og et siste råd til alle med migrene: riktig mat i riktig tid er det aller, aller viktigste. Og drikke. Og mer drikke.

Et lite ps: FOR mye vann er også galt - over to og en halv til tre liter rent vann om dagen, altså unntatt suppe og te og slikt vi vanligvis får i oss, er for mye og kan føre til såkalt vannforgiftning: salter og mineraler skylles for fort ut og kroppen liker slett ikke dèt heller!

Det gjelder i en normal kontorrottes hverdag, ikke ved hard trening og hetebølger (i været, altså!) og slikt.