Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    58

Standard Dybdesyn kan svekkes med hypothyreose

Jeg leste en eller annen plass at dybdesynet kan svekkes med hypothyreose. Noen som vet hvorfor?

Jeg er fæl til å slumpe borti alt, dunker tær og knær inni bord og slår meg både her og der. Kna det ha med et dårlig dybdesyn pga hypo å gjøre? Eller er jeg bare litt "slumsete"?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hypothyreose medfører at cellene i kroppen ikke funker som de skal, men det er ikke likt fordelt. Noen celler mer enn andre - noen personer mer enn andre.
    Øyeplager er ikke blant de første symptomene som listes opp, men de burde vært med !
    http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=334658

Ellers kan det være vanskelig å forklare slikt.
    Feks. er Dybdesyn er et spesifikt faguttrykk. Det er ikke sikkert du og jeg vet akkurat hva det er, men vi har en oppfattelse av hva det er og bruker da denne. Ved nettsøk og søk i databaser er det gjerne faguttrykket som gjelder og da får vi kanskje ikke noen treff.

Det er iallfall mange hypothyreote som melder om uklart syn og svimmelhet.
    Også fint å linke til opplysningen - om man har linken da.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Dybdesyn = stereoskopisk syn, dvs at man kan oppfatte at en gjenstand er nærmere enn en annen. Kanskje ikke en fullgod forklaring, men klarer ikke å finne andre ord på det nå. Dybdesynet forsvinner hvis man skjeler. Skjeling kan f.eks være medfødt, eller det kan oppstå som følge av sykdom eller skade. Vet ikke så mye om dette i forhold til hypothyreose, men ved Graves´sykdom dannes det mye fettvev i øyehulen. Dermed presses øynene ut av sin normale posisjon

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn