Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 29
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard D-vitamin - normalværdi?

Hej

Jeg har pludselig set at mit D-vitamin er faldet fra 112 til 52 (referenceværdi 50-160). Lægen har ikke reageret på det, men bør jeg tage D-vitamintilskud?
    Hvilke symptomer kan man have hvis man har D-vitaminmangel?
    Med venlig hilsen
    Gitte

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Rakitt skyldes jo D-vitaminmangel - i ytterste konsekvens.
    Du har nok et stykke igjen.......
    D-vitaminmangel har ingen konkrete symtomer, men det er jo ikke så godt for bentetthet og ellers er jo D-vitaminforskning igang for å øke forståelse og virkning.
    I slike perioder dukker det gjerne opp "nyheter" og sensasjonspregede oppslag, men også rettelser om tidligere fyfy-er og misforståelser.

Det siste er bla.annet at skremselen om bruk av solfaktorkrem når man er i solen blir kraftig nyansert.
    Nå er man redd for at solfaktoren reduserer D-vitaminopptaket så kraftig at det i seg selv gir en større og mer alvorlig kreftrisiko.
    Man anser jo at D-vitamin også beskytter oss for mange urbredte kreftformer.
    Det verste er jo at dette ser man i statistikken...........
    Og det er oss som står i statistikken.

En engelsk side her : http://sunlightandvitamind.com/
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Re: D-vitamin - normalværdi?

Sitat Opprinnelig skrevet av gitteh
    Hej
    Jeg har pludselig set at mit D-vitamin er faldet fra 112 til 52 (referenceværdi 50-160). Lægen har ikke reageret på det, men bør jeg tage D-vitamintilskud?
    Hvilke symptomer kan man have hvis man har D-vitaminmangel?
    Med venlig hilsen
    Gitte
    Hej Gitte,
    Jeg tager ekstra tilskud på grund af muskelsmerter og muskelkramper anbefalet af en læge.

Her er en række citater:

"Mangel på vitamin D giver bl.a.: Svag knogle- og tandbygning, muskelsmerter og kramper."

"Osteomalaci er en forstyrrelse i omsætningen af kalk og fosfor, medførende nedsat kalkindhold i knoglerne. Optræder osteomalaci, før vækstlinierne i knoglerne lukkes, kaldes det rakitis (engelsk syge). Symptomer ved osteomalaci er muskelsvækkelse, deforme knogler evt. med knoglebrud, og osteomalaci er en kendt årsag til vedvarende ikke-specifikke smerter i muskler og knogler. Derfor bør alle patienter med sådanne smerter undersøges for mangel på D-vitamin."

I Ã…rhus Stiftstidende d. 24. december 2003 og d. 24. maj 2004 gør læge Carsten Vagn-Hansen opmærksom på D3-vitaminets vigtige rolle i nutidens kost og for autoimmune sygdomme.
    Han skriver:

"Ældre mennesker har et øget behov for D-vitamin, da de ikke danner det så effektivt som yngre. De får heller ikke så meget sol på kroppen, hvilket normalt stimulerer dannelsen af D-vitamin. Det er kun i månederne juni og juli, at vi her i Danmark danner nok D-vitamin ved solens hjælp. Derfor mangler langt de fleste danske ældre D-vitamin.

D-vitamin har betydning i forebyggelsen af knogleskørhed, og mangel kan føre tilforstyrrelser i muskelfunktioner. Studier tyder på, at D-vitamin modvirker autoimmune sygdomme, f.eks. diabetes, leddegigt, sclerose, tarmbetændelse samt dannelse af polypper i tyktarmen og visse typer cancer. Vitaminet har også betydning for hjernefunktionen. Tilskud af D-vitamin har i nogle studier vist sig at kunne nedsætte blodtrykket ved for højt blodtryk og forbedre blodsukkeret hos diabetikere. Det er også vist, at D-vitamin kan nedsætte risikoen for hjertesygdom hos ældre kvinder med så meget som en tredjedel, først og fremmest ved at modvirke åreforkalkning.

Der skal langt mere til end de for nuværende anbefalede 10 mikrogram dagligt. Det samlede behov hos ældre er snarere 50 mikrogram dagligt. Det skal være i naturlig form som D3-vitamin, der er tilsat mange kalktabletter og findes i fiskelevertran samt i vitaminpiller.

D3-vitamin, der er det naturlige D-vitamin, har en vigtig indflydelse på immunsystemets normale funktion og modvirker udviklingen af autoimmune sygdomme. Vores behov for det naturlige D3-vitamin er 50 mikrogram (2000 enheder) D3-vitamin dagligt, altså langt højere end det anbefalede daglige tilskud. Der er ikke set skader ved brug af det naturlige D3-vitamin i dagsdoser på under 125 mikrogram (5000 enheder). B12-vitamin, der understøttes af B6-vitamin og folinsyre, spiller givetvis også en rolle ved autoimmune sygdomme, for eksempel ved sclerose og vitiligo (hvide pletter)".

"Adskillige velstrukturerede forsøg viser, at D-vitamin spiller en afgørende rolle i bestræbelserne på at holde ledbrusken i kroppen sund og rask, siger Jason Thodosakis, M.D., praktiserende læge i Tucson, Arizona, og forfatter til Maximizing the Arthritis Cure. Eksempelvis viste et forsøg foretaget og offentliggjort i 1999 i bladet Arthritis and Rheumatism, at slidgigtramte kvinder, der kun havde et moderat til lavt indhold af D-vitamin i blodet, mistede mere ledbrusk i hofteleddet i løbet af en periode på otte år end de slidgigtramte kvinder, der havde mest D-vitamin i blodet.

D-vitaminmangel er almindelig, hævder Theodosakis, så det er en god ide at tage et tilskud, hvis man lider af slidgigt. Selvom D-vitamin ikke kan fjerne smerterne, så kan man ved at tage vitaminet stoppe tabet af ledbrusk næsten med det samme. Tag 400-600 I.E. D-vitamin dagligt (den mængde, der findes i de fleste multivitamintabletter). Tag ikke mere end 1.000 I.E. - i høje doser kan D-vitamin give kvalme og diarré. D-vitamin kan sagtens indtages sammen med andre gigtmidler."

"D-vitamin er ikke kun nødvendigt for knoglerne. Man er blevet opmærksom på, at det spiller en rolle for så forskellige forhold som humør, muskelsmerter og risikoen for kræft. Der er f.eks. mistanke om, at når kræft i tyktarm, prostata, bryst og æggestokke er meget hyppigere i Norden end ved Middelhavet, er det, fordi man i Norden får mindre sol og dermed danner mindre D-vitamin. Det er ikke tilfældigt, at der arbejdes på at fremstille kræftmedicin med udgangspunkt i D-vitamin."

Du kan få D-vitamin fra fisk, kød, mælk og æg, men det er svært at få nok alene gennem kosten.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Vil bare bidra til forvirringen med disse to artikkler i det Norske fagblad for leger : Tidsskriftet.
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1365847
    Med tilsvar i denne artikkel :
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1390908
    Tilsvaret illustrerer vel på mange måter en skepsis til de nye oppdagelsene som den første artikkel.
    Man kan lett få et inntrykk av at skepsisen fremkommer i den hensikt å forhindre at eldre viten kommer i ufordelaktig lys.
    I så fall er det vel gjennkjennelig ?
    Jeg mener ikke at enhver nyoppdagelse skal omfavnes som den eneste sannhet, mange nye oppdagelser er ren fabrikkasjon.
    Men dette tilfellet likner på en begynnelse til et nådestøt for en skremselspropaganda som har forsøkt å skremme oss ned i et musehull.
    Konsekvensene av denne propagandaen kan være at flere alvorlige kreftformer har fått et statistisk oppsving som kan forklares med redusert D-vitaminforekomst i oss.

Jeg har også min egen erfaring med D-vitamintilskudd.
    Det er mulig at den også er spesiell......
    Jeg har et merkelig symptom på leggene. På overflaten opptrer stadige rykkninger som kan se ut som muskelrykkninger fra dypet som kommer til overflaten. Det er helt selvstyrt og utenfor min kontroll.
    I tillegg får jeg kramper. I en eller begge legger helt plutselig, men har en overhyppighet etter trening, men ikke alltid.
    Jeg har prøvd utallige kosttilskudd men ingen ting hjelper........
    Helt til jeg prøvde noe så almindelig som calsium. 2-3 gram hadde en umiddelbar krampestoppende effekt.
    Jeg kom så til å tenke på D-vitamin (kolekalsiferol) Jeg målte 90 og tenkte at det er jo et stykke igjen til 160........
    Da jeg prøvde gikk begge legger umiddelbart i kraftige låsekramper.
    Stikk motsatt av hva jeg trodde.
    Men alt man leser er ikke umiddelbart overførbart til ens egen situasjon. Det er jo noe merkelig med mine legger, men jeg vet fremdeles ikke hvorfor jeg reagerer slik ( har gjort flere kontrollforsøk ).
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

n'Finn

Kan ikke si det er det samme jeg har med leggene som du har, men jeg har veldige problemer, jeg også. Kanskje sykdommen har fått herje for lenge med oss siden vi har hatt så liten effekt av Levaxin?

Selv merker jeg ikke så veldig til leggene, men ved å sove med et slags søvnanalyseapparat, påstod nevrolog at jeg fikk småkramper i leggene når jeg holdt på å sovne, og dermed våknet igjen.

Jeg har egentlig mye kribling i mye av musklene mine, og noen antidepressiva har gitt meg forferdelig maurtue i spesielt de store muskelgruppene. Nevrologen kunne heldigvis bekrefte at dette var vanlig for folk med denne typen "restless legs".

Kan du ha fått en slags allergisk reaksjon på D-vitaminet, slik som jeg får f.eks. av antidepressiva? Og når kriblinga blir som verst, kanskje det er noe jeg reagerer på da også? Tror i alle fall vi skal holde oss langt vekk fra ting som kan irritere våre utsatte muskler ytterligere, for som ved annen allergisk reaksjon så gjør vi vel irritasjonen verre og verre, slik at vi tåler mindre og mindre - min egen teori ;)

Og krampene under føttene - hadde ikke du også det? - det blir bestemt bedre av magnesium, evt også kalsium.

Huff, nå saboterer jeg visst tråden, får rette opp litt igjen: Kan du evt forsøke med en annen type D-vitamin? Kan det være et hjelpestoff eller noe i den typen som du reagerte på?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Aner ikke hva det er med D-vitamin og meg. Jeg er jo verre om sommeren også og da er det vel det genenerelle D-vitamin nivået jeg reagerer på. Sikker også det som lages i huden.
    Men inntak av D-vitamin blir det helt akutt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Merkelig.

Hva da med Sarkoidose, eller hva det heter?
    Eller kalsium-balansen, eller hva nå det enn heter - det med parathyroidea?

Og tåler du sol? De med lupus f.eks. gjør ofte ikke det. Det er også en autoimmun sykdom, men antistoffer hadde jo du ikke fått konstantert noe av.....

Fant noe...
    Man kender i dag mekanismen bag det forhøjede serum calcium. Det skyldes en overproduktion af aktivt D-vitamin i betændelses-granulomerne. I huden findes et forstadie til D-vitamin. Solens ultraviolette stråler omdanner dette forstadie til almindeligt D-vitamin, som med blodet føres først til leveren, og herefter til nyrerne hvor det omdannes til aktivt D-vitamin. Det specielle ved sarkoidose er, at immunceller fra lungealveolerne og immunceller fra betændelses-granulomerne også omdanner almindeligt D-vitamin til aktivt D-vitamin. Aktivt D-vitamin øger optagelsen af kalk i tarmen og frigør samtidig kalk fra knoglerne. Under normale forhold vil en stigning i blodets kalkindhold (serum calcium) nedregulere dannelsen af aktivt D-vitamin, men hos sarkoidosepatienter er denne reguleringsmekanisme sat helt ud af spillet. Det medfører så, at serum calcium hos nogle patienter stiger langt over det normale niveau.
    http://www.sarkoidosenet.dk/sarkoidose.php?2:27:0
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Har mistenkt det jeg og. Testet før jeg begynte på Armour og da lå KA og Ma akkurat på max, Na mitt i og Ca litt over. Så begynte jeg på Armour og videre testing ble utsatt noe, men målte da normalt på alt - også PTH og ionisert Calsium. Er jo noen år siden nå og ikke testa mer på det.
    Krampene har jo vært der helt siden første uka jeg starta på Levaxin. Litt opp og ned, men jeg finner ikke ut hva som gjør at de varierer. Bare at melk demper og D-vitamin øker dem.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ionisert ja - det kom det igjen Stina.......
    Dette med kjemi i kroppen er enda verre enn kjemi på skolen.......
    Fra den gangen vi var et dyr i havet har vi beholdt en viss saltkonsentrasjon i kroppen - såkalt fysiologisk saltstyrke. Den er 0,6%.
    Salt i vann skaper en elekrtolytt (som du vel husker fra kjemitimen ????)
    Det var den med Anode og Katode og sånn......
    Uten saltet hadde vi ikke fått elektrisk støt og de kunne ikke avlivet oss i den elektriske stol......
    Forhåpentlig uten betydning ?
    Destilert vann leder ikke strøm - men bittelitt salt i gjør underverker.

Det er også saltkonsentrasjonen i cellene som gjør det mulig å transportere næring gjennom cellebebmranen.
    Som du husker fra kjemitimen om osmotisk trykk i vesker, så handlet dette om en beholder som var delt i to av en membran (lik den som er i cellene) Vi helte lik mengde vann i begge. Så tok vi litt salt i den ene halvparten - og det som skjedde var at denne delen "sugde" til seg vann fra den dele med rent vann. Altså vann gikk inn i cellen på grunn av at det var salt der.
    Det er derfor "vi" virker - og at planter virker.........
    Du hadde ikke glemt det vel Stina ?

Den delen av calsiumet som er ionisert er den som er biologisk aktiv.
    Det betyr at denne delen er på vei inn i skjelettet.
    Den som ikke er ionisert er påvei ut eller er bare passiv.
    Ca 0,2Gram er daglig påvei inn i skjelettet, så det må vi få i oss da, men man kan ikke bare se på matvaren eller tabletten hva den inneholder. Endel av calsiumen er ubrukbar og kan ikke tas opp, og dette variere.

Magnesium er helt nødvdig for at calsium skal inn og D-vitamin og hormonet PTH fra biskoldkjertlene er også helt nødvendig.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

n'Finn 8)
    Jeg tror du forveksler meg med en annen:
    som du vel husker fra kjemitimen ?
    Som du husker fra kjemitimen om osmotisk trykk i vesker
    Du hadde ikke glemt det vel Stina ?
    1. Jeg har aldri lært dette, delvis pga en så fryktelig kjedelig undervisning at den lille interesse jeg dengang måtte ha hatt for dette, ble totalt pulverisert.
    2. Jeg husker så og si ikke en dritt om noe som helst.

men...
    3. Begynte på fysikk og kjemi i forbindelse med studiekompetanse i voksen alder. For å kunne klare å få dette på et år, måtte jeg kutte fysikk og kjemi, men fikk da 5 på første semester, så jeg synes det var utrolig spennende - ville gjerne fullført om jeg orket. Men beholdt matten i stedenfor, fikk der 5, men vippet mellom 5 og 6, så jeg var faktisk sterkere her ;)

På det ene året jeg gikk på Sykepleierhøgskolen, for snart en mannsalder siden, så hadde vi jo litt med osmose og bla, bla, bla, men husker ikke dette heller.

Vet bare i mitt neste liv, så vil jeg lære aaaaaaaaaalt!!!

Og salt i kroppen vet jeg ikke noe om, men jeg vet at vi har elektrisitet i kroppen. Elektroner, protoner, i alle fall ikke nøytroner... Ha'kke peiling, husker ikke. Litt av hvert? Overskudd av det ene gir et negativt eller positivt ladet atom? Sinus-knuten i hjertet? Styrt av elektriske signaler? Gir elektriske signaler til hjertet om å pumpe?

Destilert vann skal på bil-batteriet! ... ?

Men der ser du: ioner er nok nøkkelen ;)

Ellers er det en hel forelesning du har - igjen

Kanskje du skulle få utredet mer om dette med Sarkoidose og/eller parathyroidea da? Om det er mulig? Men det med sol svarte du ikke på, tåler du det?

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Litt om C-vitamin
    Av i forumet C-vitamin
    Svar: 19
    Siste melding: 12-05-11, 10:42
  2. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05
  3. B6 vitamin
    Av Bille i forumet B-vitaminer