Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 33
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Men jeg vet likevel ikke hvor mye blader jeg skal bruke til hvor mye vann, eller hvor mye av dette vannet jeg etterpå skal erstatte med f.eks. 1 dl sukker.
    Hvorfor maler du ikke bare bladene i en kaffekværn eller anden kværn til pulver? Og så kan du anvende måleforhold fra mit andet indlæg.

Der skal ganske lidt vand til at røre pulveret op i, så det kan anvendes f.eks. i kagedejen. Ganske lidt betyder, at det ikke må være flydende....

Er det først helt flydende - vil du ikke kunne anvende det i kager, hvor dejen skal røres af æg og lidt fedstof.... fordi i så fald vi dejen skille.

Det flydende egner sig bedst til safter, marmelader, frugtsupper, drik m.v.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Da får jeg se om jeg har noe som kan kverne det eller lignende.

Tenkte på det om det var helt flytende i forhold til sukker, blir jo ikke samme konsistens, og da blir kanskje hele oppskriften feil.

Safter, marmelader og fruktsupper spiser jeg ikke noe av, så der har jeg ikke så nytte av det.

Jeg får forsøke meg fram en dag jeg har energi. Kanskje vi etterhvert kan få lagt ut noen enkle oppskrifter her på noe som ikke er så usunt med stevia som søtningsmiddel.

Takk, Anisa ;)

Forresten, jeg mener å ha lest at stevia ikke kan brukes i gjærdeiger, det var vel i linken jeg har med over. Bare så vi ikke kaster bort våre få, dyrebare krefter på noe som ikke kommer til å gå likevel. Det var pga gjæringsprosessen trengte sukker. Men da skulle det jo gå bra i oppskrifter som bruker bakepulver eller natron, mon ikke?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Forresten, jeg mener å ha lest at stevia ikke kan brukes i gjærdeiger, det var vel i linken jeg har med over. Bare så vi ikke kaster bort våre få, dyrebare krefter på noe som ikke kommer til å gå likevel. Det var pga gjæringsprosessen trengte sukker. Men da skulle det jo gå bra i oppskrifter som bruker bakepulver eller natron, mon ikke?
    Hej Stina

Stevia fungerer fint i gærdejer.... meget fint endda idet det er under selve fermentation at sukkersofferne dannes i dejen og derfra får gær næring til at "formere" sig...

Tænk bare på alle mulige brøddeje.... hvor sukker slet ikke indgår som en selvstændig ingrediens.... de hæver jo meget fint alligevel

Nej.... det eneste problem jeg ser kan være, når der skal piskes æggesnaps til kagedej og hvor sukkeret indgår normalt som "stabiliserende" og volume-forøgende for æggesnapsen. Når man gerne vil bage søde kager uden sukker (med eller uden gær) men med stevia som sødemiddel - kan man i stedet tilsætte lidt "Husk" (psylliumskaller) hvilke vil gøre æggesnapsen/kagedejen mere stabil og dette uden at det kan smages/ses i den færdige kage.

Stina - bare roligt. Der findes løsning på næsten alt.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jamen...
    Men merk at stevia ikke vil fungere som næring for gjæren i gjærbakst. Stevia kan, i motsetning til aspartam, imidlertid brukes til annet bakverk da de søte glykosidene i stevia ikke brytes ned ved oppvarming.
    Og tror du liksom at jeg vet hva "fermentation" er? Ã…neida. Men hvis du har forsøkt og det virker, vel så virker det jo.

Ja, så nettopp en oppskrift på mandelkake eller hva det var, og der skulle det være eggedosis, regner med det er det samme som æggesnaps, selv om jeg har andre erindringer om hva snaps på dansk betyr.

Men hva i alle dager er "Husk" eller "psylliumskaller", det har jeg ikke den villeste anelse om. Skulle ikke tro jeg hadde bodd i Danmark, men så vidt jeg erindrer, så var det vel ikke store bakinga jeg holdt på med der ;)

Stina - bare roligt. Der findes løsning på næsten alt.
    Puh - høres jammen bra ut, Anisa

I går brukte jeg forresten noe av stevia'en i en smoothie. Hakket opp ei lita spiseskje, hadde en kopp med sure månejordbær fra hagen og en god del vannmelon i, og to desiliter vann. Dette ble fryktelig søtt. Tenkte på det, vannmelon er jo så søt, hadde egentlig ikke trengt sukker i, men jeg så forleden dag en slik oppskrift på smoothie med sukker i. Nei, blærk, blærk, blærk - alt for søtt. Bortkastet tid og krefter, for å ikke snakke om at vannmelonen er mye bedre å spise som den er...
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

baremei Gjest

Standard

Men hva i alle dager er "Husk" eller "psylliumskaller", det har jeg ikke den villeste anelse om.
    Kalt FiberHusk her hjemme - skall fra psylliumfrø. Brukes mye som fibertilsetting i bakverk for dem som ikke tåler gluten og dermed ikke får brukt grovt mel.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Okidoki ;) Noen da som vet hvor man får tak i dette FiberHusk?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Hei Stina!

FiberHusk får du i helsekostforretninger og dagligvareforretninger som har et godt utvalg av glutenfrie produkter.

fra Lie

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sukker vs stevia

NRK har kastet seg over sukkerbruken og kommer med opplysninger og påstander som kan virke opprørende om hvordan vårt system virker.

Vi kjenner jo alle til hvordan den syntetiske medisinindustri har tilsneket seg fordeler via våre høyt profilerte storting og regjeringsrepresentanter, ved å få medikamenter fra biologisk materiale forbudt.

Nå ser vi også at sukkermaffiaen har fått samme fordeler ved å lure dumme representanter i styrende organer verden over til å tro at en plante som sydamerikanske indianere har brukt i generasjoner er farlig - og fått den forbudt !!!

http://www.stevia.no/
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Standard

Frø kan også kjøpes på www.impecta.se - b-b-b-billig.

Og pulver og dråper får man på Svinesund, for dem som drar på Harry-tur.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Re: Sukker

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Nå ser vi også at sukkermaffiaen har fått samme fordeler ved å lure dumme representanter i styrende organer verden over til å tro at en plante som sydamerikanske indianere har brukt i generasjoner er farlig - og fått den forbudt !!!

http://www.stevia.no/
    Det skal nok gå, n`Finn.... for stevia. CocaCola har jo fået øjnene op for den, og aspartam har jo et dårligere og dårligere rygte, så hvor fornuftige mennesker ikke lykkedes - lykkes det nok for læskedrik-giganten ;) Se her: Coca-Cola på vej med naturligt sødemiddel

Endnu mere om stevia her, på Videnskab.dk

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Er der noget sukker er godt for?
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 4
    Siste melding: 24-10-13, 19:09
  2. Afhængig af sukker
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 12-01-10, 14:01
  3. Sukker - Hvordan påvirker det stoffskiftet?
    Av Moxa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 14
    Siste melding: 08-12-09, 22:48

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn