Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
-
28-06-07, 20:25 #1
Nytt for meg dette her... så har noen spørsmål
Hei,
Jeg skal bare introdusere meg selv ved å si at jeg er ei jente på 18 år. Dette her med stoffskifte og sånt er ganske nytt for meg, så hadde vært fint om noen kunne hjelpe.
Jeg tok blodprøver sist måned og legen min sa at jeg har lavt stoffskifte, og startet behandling mot dette umiddelbart.Jeg var veldig deppa over det med å ha fått lavt stoffskifte, men har klart å komme meg opp igjen.
Men nå så skulle jeg ta opp blodprøve resultatene og så at jeg hadde S- TSH verdi på 5.4, mens normal verdien er på 0,20 - 4,0... betyr ikke dette at jeg har høyt stoffskifte? Legen min på Ullevål bekreftet også at jeg har lavt stoffskifte.
Jeg går på Levaxin 50 mikrogram, og jeg føler meg helt fin. Det er en del ting som jeg ikke er helt sikker på da.
Er det vanelig at du får brekkninger etter at du har tatt medisinen?
Er det vanlig at du får økt sexdrift? Fordi jeg føler meg nesten helt sprø, og har nettop slått opp med kjæresten og.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
28-06-07, 21:39 #2
TSH er et hormon som heter tyroidea stimulerende hormon. Tyroidea er skjoldbruskkjertelen. TSH skal få kjertelen til å lage hormoner. Når den lager for lite øker TSH fordi den prøver å stimulere kjertelen til å lage mer tyroxin. Din TSH er litt forhøyet og derfor har du lavt stoffskifte. TSH vil normalisere seg etterhvert som du får mer normalt stoffskifte.
Det er ikke normalt å kaste opp etter at du har tatt tablettene.
Økt sexdrift i forbindelse med lavt stoffskifte vet jeg ikke om man får.
-
28-06-07, 21:45 #3
Hei og velkommen da. Ser det er første innlegget ditt.
TSH er et hormon som lages i hjernen. Jo mer stoffskiftehormoner det er i blodet, jo mindre lages den.
Dette fordi at kjertlen bruker TSH som en stimulans (ThyroxinStimulerendeHormon) til å produsere mere stoffskiftehormoner.
Når det er nok stoffskiftehormoner så blir det lite TSH.
Du har for høy TSH og derfor er stoffskiftet for lavt.
TSH deltar altså ikke i stoffskiftet, men styrer det hos friske mennesker.
Om kjertelen ikke funker eller er borte så virker dette likevel.
Stoffskiftehormonet heter T3. Kjertelen lager 20% av dette. Resten får vi fra en prosess som heter de-jodinaseprosessen. Den omdanner det som kjertelen produserer mest av, nemlig T4.
Den delen av T4 som er klar til å bli til T3 kalles frittT4 (fT4)
Det er denne målinga som regnes som et mål for stoffskiftet.
Ække så greitt dette, men du er på god vei til å forstå dette.
Da må en spørre - og noen må gidde å svare.
Det er ikke vanlig at man får brekninger etter doseinntak. Dette skal du ikke kjenne noe til i det heletatt.
Siste spørsmålet ditt vet jeg ikke om jeg er den rette til å svare på.
Men stoffskiftet ligger jo der i bakgrunnen og er jo en forutsettning for alt.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-06-07, 00:51 #4
Takk for svarene deres cat og n`finn =) Nå forstår kjønner jeg meg litt mer på dette her med TSH og stoffskifte. Jeg var nesten litt redd for å få feil diagnose.
Jeg kaster ikke opp, men jeg får brekkninger hvis jeg ikke spiser noe. Kan godt hende dette er innbilt, siden Finn sa du ikke skal føle noe.
Opprinnelig skrevet av cat
Jeg tenke på økt sexdrift i forbindelse med Levaxin tablettene. Jeg vet ikke om noen har opplevd dette. Jeg har funnet svar på det meste jeg trenger, men det eneste jeg fant angående dette var at lavt stoffskifte kan gi nedsatt kjønnsdrift.
Igjen, tusen takk for svareneFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
01-07-07, 00:42 #5
Hei!
Skal ikke tilføye så mye, men akkurat det med økt sexdrift har jeg lyst til å nevne noe om.
Økt sexdrift kan sees i sammenheng med økt testesteron og økt fri testesteron. Du bør be legen din om å sjekke begge deler. Økning av androgener kan skyldes problemer med binyrer, men kan også stamme fra livmor.Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
01-07-07, 20:06 #6
kanskje yr av levaxin
Morsomt at du skriver det med økt sexdrift. Jeg har gått på Levaxin i to uker nesten - og føler meg mye bedre, selv om jeg leser at jeg ikke skal merke resultater så fort. Har ingen bivirkninger. MEN er veldig sexfiksert om dagen!
Om det skyldes Levaxinen? hm.... aner ikke... men kanskje?
M (50 mikrogram pr dag)
-
01-07-07, 22:05 #7
Hmmm... kanskje ikke så rart det der?
Levaxin får oss jo opp av en "dvale-tilstand" som mange av oss har levd i lange tider før vi har fått medisiner
Har hørt om folk som har tatt Levaxin for å få mer energi.... eller for å slanke seg. (Men det er farlig!) Så bare nyt alle forbedringer!
-
02-07-07, 20:42 #8
Oj, kan dette skyldes binyreproblemer. Jeg har ialle år hatt høyt androgen ved blodprøver.
Opprinnelig skrevet av Shanita
Har vært hos Oftebro og tatt masse blodprøver men fikk ikke høre at jeg hadde noe feil på binyrene.
Hva slagt blodprøve er det som viser binyreproblemer?
-
03-07-07, 00:02 #9
Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
03-07-07, 14:08 #10
Re: kanskje yr av levaxin
Nå var jeg hos legen igjen i går og fikk svar på nye blodprøver. Denne gangen hadde jeg TSH på 4.2, T4 på 10, og T3 på 5.4. Han bestemte defor at jeg skulle begynne med Levaxin 100 mikrogram pr. dag. Ja ja, jeg får bare vente og se hvordan det går.
Da er jeg i hvert fall glad for at vi er to.
Opprinnelig skrevet av miama
nosy jeg var nesten litt glad med den "dvale-tilstanden", siden jeg slapp det problemet med fet hud og kviser i de tidlige tenårene :P Det første som skjedde med Levaxin var jo at jeg begynte å få kviser.
Er ikke alt for mye Levaxin farlig i pg med at det kan foresake hjertebank og benskjørhet?
Shanita jeg skal tile gynekolog, jeg får vel ta det opp med henne først.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Lignende tråder
-
Hyperthyreose med misstanke om Graves sykdom.
Av El-Ella i forumet Graves sykdomSvar: 58Siste melding: 12-01-08, 20:16 -
Noen som har greie på dette her ??
Av summer i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 06-12-06, 08:24 -
Kan noen hjelpe meg med å forstå noe av dette?
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 16Siste melding: 23-04-06, 21:13
Svar med sitat
Bokmerker