Alle vill jo at barna sine skal arve bare de beste genene våre, men desverre er det ikke alltid slik.
Har aldrig hørt noe tall - men mener fødserlslegen min sa noe om at arveligheten for graves er forholdsvis høy. Men det er viktig å merke seg at dette ikke gjelder arvelighet til medfødt stoffskiftesykdom, men for å bli syk en eller annen gang i løpet av livet.
Det er i allefall slik at jenter har mye mye større sjanse for å arve graves en det gutter har. På farsiden min hadde pappa graves, og begge søstrene til bestefar.... Hvis jeg hadde hatt en jente, tror jeg nok jeg hadde fortalt henne når hun ble voksen, at det var en mulighet for at hun kunne arve dette, og hvis det var naturlig, bedt henne satse på å få barn forholdsvis tidlig.....
Men jeg vil råde deg til å ikke bruke så mye energi på dette! Det er jo tross aldt en sykdom det finnes god behandling for, og hvem hvet hva legevitenskspen har klekket ut om 30-40 år? Hvis det er en "skummel sykdom" mannen din har- så kan du jo spørre hva en endokrinolog synes?
Jeg hadde i allefall ikke vurdert et sek. å avstått fra gullungen min, om jeg så hadde vært 150% sikker på at han hadde arvet graves!