Side 4 av 12 Først 123456789101112 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 111
    Gjest

Standard

sitronmelisse er beroligande. Den får du kjøpt som krydderplante i matbutikken...

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Malvik
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Standard

Kjenner meg igjen. Sover sjelden godt, og våkner mange ganger hver natt.
    Ofte våkner jeg og ligger lenge våken før jeg sovner igjen, eller jeg våkner grytidlig og får ikke sove mer.
    Fryktelig slitsomt

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Jeg har heller ikke sovet godt på mange år. Forsøkt både valerina og melantonin, uten å merke noe. Må bruke Imovane/Zoplikon for innsovning ganske ofte, dessverre. Klarer heldigvis å holde meg på samme forbruk, noe som jeg tror skyldes at lavt stoffskifte gir en økt følsomhet for slike medikamenter, også hodepinetabletter og alkohol. Det virker rett og slett sterkere. Jeg kan bite av hjørnet på en sovetablett, og sovne, men sover ikke lenge.

Våkner ofte med uro/sitring i kropp og sjel. Noen er plaget med "restless legs". Jeg har restless body. Vekselvis varm og kald. Samtidig som jeg er dødstrøtt og bare vil sove.

Jeg har lest alt som er av søvnråd, osv. Det eneste jeg kan anbefale er å legge seg forholdsvis tidlig (selv om mange eksperter sier det motsatte), for da har man på en måte "god tid", og det virker avstressende. Så liker jeg å lese noe som er spennende eller engasjerende på senga (selv om ekspertene anbefaler noe kjedelig), da det bringer tankene på den vanlige hverdagen bort. Også må jeg IKKE være kald på beina, varmeflaske i senga om nødvendig !

Det er mine erfaringer. Enhver må prøve seg fram til hva som fungerer best. Ellers synes jeg den aller lyseste og mørkeste tida på året er verst - litt bedre vår og høst. Det er i alle fall ingen tvil om at dette reduserer livskvaliteten. Bare redselen for å ikke få sove, når en trenger som best til å være opplagt til en slitsom dag ....

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Kom på et par ting til, jeg:

De som sover dårlig om natten frarådes å ta seg en lur om dagen. Det er også feil, mener jeg. Går man rundt og undertrykker søvnbehov hele dagen, er det ikke lett å "skru av" den mekanismen når man legger seg.
    Ã… være overtrøtt gjør det hele enda verre. Ã… ta en lur gir et pusterom som roer kroppen ned og bryter den onde sirkelen.

Spørsmål: jeg plages ofte av at jeg skvetter i det samme jeg har sovnet og våkner mens jeg snapper etter luft. Dette kan gjenta seg mange ganger, til det selvfølgelig uroer meg så mye at det er helt umulig å sove. Må da stå opp litt, ta en sovetablett og legge meg pånytt.

Noen som opplever det samme ?

Medlem siden
    Sep 2006
    Meldinger
    14

Standard

Takk for alle svar og råd dere. Skjønner det er flere som sliter.
    Driver med fotsone og akupunktur uten synlig nytte. Melatonin har jeg prøvd flere ganger, men virker ikke lenger på meg. Valerina Forte også. Har restless legs ja...
    Slutter jeg med Immovane, så er jeg redd for å gå på en kjempesmell igjen. Det har skjedd før når jeg har gått ukesvis uten å sove, da holder jeg på å bli gal og ser ut som et monster. Hodet kobler ut og alt går i saaaaakte film... Orker ikke det igjen. Legen min sier at her velger du mellom to onder, enten ikke sove og bli "gal", eller sove noe på kjemikaler. Skjønner poenget, men føler at Immovane virker dårliger og dårligere. er vel fordi kroppen krever mer. Ond sirkel. Prøver meg frem med halv sovetablett, også halv når jeg våkner igjen, eller sovetablett annenhver natt, men varierende hell. Myyye vanskeligere å sovne igjen når jeg først har våknet etter første økt. Noen mener at du sovner bare du er trøtt nok og har gått lenge nok, men det er fullstendig feil. Det blir bare verre. Litt demoraliserende og da når jeg har en samboer som sovner på tredje innoverpust og begynner å snorke på femte... Da er det på med ørepropper og nå også øyemaske når det er så lyst. (Også de fuglene da, så grusomt tidlig de begynner dagen!! kvitrer i vei og er så lykkelige så..)
    Jeg jakter på alle ledige øyeblikk hvor jeg kan sette meg ned et sted og lukke øynene bare for å hvile, noen få ganger er jeg kanskje borte i 5 min og jeg priser hvert eneste minutt. Takk for det! Da fikk jeg litt mer å gå på de neste timene.
    Mosjon. ja, det er nok et godt råd, å trene styrke fremmer veksthormoner som igjen fremmer god søvn. Hadde alldeles ikke soveproblemer før i tiden da jeg trente jevnlig. Men nå er altså slappheten så overveldende, at jeg orker nesten ikke tanken på å gå ned kjellertrappa for å hente klesvasken engang... 2 timers tur tør jeg ikke engang tenke på, for da blir jeg liggende i flere dager med betennelser og hevelser både her og der. Men en halvtime om dagen..? skal prøve. og bananer? kan prøve. Presser på legen min for å få henne til å henvise meg til et søvnsenter som kan kartlegge søvnen. Der får man visst god hjelp, men med ganske tøffe metoder.
    Har opplevd det med rykking i kroppen, nesten pustestans. Ble livredd når jeg skulle trekke pusten, føltes nesten som om det ikke gikk, eller at jeg hadde slutta å puste da jeg sovnet. Ekkelt. Også er jo hel natta ødelagt etter det...
    Er det noen flere råd der ute, så kom med dem!!!!

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Hei. Jeg fikk hypothyreose da jeg gikk gravid med min datter for 19 år siden. Røk også ut i en alvorlig depresjon, og mistet blant annet søvnen. Ble satt på antidepressiva, som etter en stund ga meg søvnen tilbake. Jeg har forsøkt å kutte ut tablettene, og da er det umulig å sove. Jeg har aldri tatt sovemedisin. Jeg har også merket disse øyeblikkene med følelsen av ikke å få puste ved innsovning. Dette er skremmende- men forsvinner når antidepressivaen virker. Dette er IKKE ment som rosenrød relklame for psykofarmaka,men jeg er iallefall takknemlig for at det har hjulpet på min søvnløshet.
    Sliten
    Forkjølt!!
    Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Her var det mye ærlig og artig tale, gjett om jeg kjenner meg igjen i mye av dette.

Tily - godt at du kommer med alle disse "omvendte" rådene - for det som skulle virke, virker i alle fall ikke på meg. Jeg er hyperfølsom for noen medikamenter (spesielt antidepressiva - har også slike restless legs, og noen antidepressiva trigger dette noe voldsomt - eller dvs hele kroppen er slik - nevrolog bekreftet sammenhengen), men ved disse sovetablettene som dere snakker om, må jeg ta 2-4-6. Og tar jeg bare et par dager etter hverandre, så virker de ikke. Så ang sovetabletter, evt angstdempende, må jeg ha mye, mye mer. Lokalbedøvelse virker forresten heller ikke alltid på meg, eller kanskje senere enn normalt.

Liz - ja, er det ikke ufattelig hvor høyt de fuglene skriker?

Rykker også i kroppen. Og får av og til ikke puste, kan våkne av det ja, hvis jeg holder på å sovne. Men kanskje ikke fullt så mye som dere beskriver det??? Kom til å tenke på noe; det er en slags søvnforstyrrelse som går på at man stivner fullstendig og har mareritt i våken tilstand - før man sovner eller noe slikt. Nei, nå ble jeg i tvil om hvordan det var. Tror det var i alle fall noen skrekkelige mareritt mens man faktisk var våken, men at man var lammet, klarer ikke å bevege seg, våkne, eller noe slikt... Men det er vel ikke det samme uansett...?

coffefe - den antidepressiva'en din, heter den Sarotex? For den skal jo ha noe muskelavslappende effekt. Jeg har tatt denne i to perioder i mitt liv. Første gang skulle jeg begynne på en tablett om kvelden, så to, så tre. Merket ingenting i det hele tatt. Så etter en tid kuttet jeg dem ut. Så kom jeg på Skogli helse- og rehabiliteringssenter. Her fikk vi ikke lov til å ta sovemedisiner. Og opp om morgenen måtte vi for å være med på ulike opplegg. Det gikk jo ikke uten søvn. Da snakket jeg med en lege som sa jeg kunne forsøke opptil 5 Sarotex om kvelden. Med de 5, trening, behandling, varmtvannsbasseng på kvelden osv, så sovnet jeg litt etterhvert. Ja, også pga et veldig godt og varmt bygg, så jeg slapp å ligge å fryse om nettene. Men... så etter ei stund fikk jeg maurtue i kroppen av disse tablettene. Jeg fortsatt likevel, for jeg skjønte vel ikke sammenhengen til å begynne med, og hvis jeg sa noe til legen om dette, så ble jeg nok ikke trodd. Kuttet de da på eget initiativ, og lenge etter hos nevrolog, kunne han heldigvis bekrefte at vi som får kramper i kroppen/restless legs, ofte får en slik reaksjon på denne typen medikamenter. Har også fått det av flere andre antidepressiva, det er sikkert samme virkestoff i dem...
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

De antidepressive medisinene jeg har stått på er Noritren, som er av de "gamle" tricykliske, og Seroxat og Cipramil som er ssri-ere.
    Sliten
    Forkjølt!!
    Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard

Hei alle dere.Sliter også med søvn i perioder,enten ligger jeg lys våken først på kvelden,eller så våkner jeg i 3-4 tia,grrr.Og så var det de fuglene da,synger og koser seg natterstid, men det som er værst for meg er at sola skinner døgnet rundt her oppe i disse tider,må ihvertfall ha det mørkt når jeg sover. Sarotex har jeg også prøvd,men da var jeg så trøtt utover neste dag,så jeg skippa de.Drømmer også,groteske ting blir helt skremt ja. klem fra meg

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Hei Liz,
    jeg har nettopp begynt med Liotyronin (4 uker siden) og skjønte etter noen dager at jeg heller ikke har sovet skikkelig på mange år. Plutselig sover jeg skikkelig tungt, og selv om jeg langt fra føler meg uthvilt når jeg våkner, slipper jeg ihvertfall gå og være trøtt heeele tia. Har også begynt å drømme om natten igjen.

Jeg trodde på en måte at jeg har vært typisk hypo iom at jeg har vært trøtt og hatt lyst til å sove hele tia, men ikke skjønt helt at problemet har vært kvaliteten på søvnen. Veldig lettsovd og tungt for å sovne igjen. Med småbarn som også har strevet med søvnen, så er det ikke rart jeg har vært trøtt....

Har du sjekket ft3 og ev vurdert kombibehandling?
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Side 4 av 12 Først 123456789101112 Siste

Lignende tråder

1. THS-verdier og sliter med søvn
    Av Lotta i forumet TSH
    Svar: 21
    Siste melding: 11-11-08, 18:37
  2. Hva skjer? Rotfylt tann, Armour, temp, søvn
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 02-10-07, 00:51
  3. Søvn ?
    Av Lilja i forumet Søvn