Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Ikke tren for hardt i varmen, og for all del; husk å drikke nok når du er aktiv!

Jeg tilbringer 3 timer hver uke i terapibasseng som holder mellom 33 og 36 grader, og jeg kan trygt si at det er skikkelig pes nå i varmen! Kjempedeilig om vinteren, men ikke akkurat avkjølende å gå inn i så varmt basseng når det er 28 i skyggen ute...
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Vet ikke om det har med stoffskifte å gjøre cat, men jeg har ikke tålt varmen helt fra jeg var liten - svimte rundt i sola og måtte i skygge og innendørs og helt under kaldt vann (med hodet). Det rare er jo at de fleste med lavt stoffskifte ser ut til å være enda mer glad i varmen enn den jevne nordmann. Så jeg skjønner lite av dette.

Men mht dette er det viktig at vi ikke får i oss mer Levaxin enn nødvendig, for da blir vi nemlig enda dårligere:
    Overdosering/Forgiftning: Symptomer: Palpitasjoner, takykardi, hjertearytmier, avmagring, angina pectoris, tremor, hodepine, diaré, nervøsitet, søvnløshet, svetting og nedsatt varmetoleranse.
    http://www.felleskatalogen.no/
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Og jeg har alltid fått kjeft for at jeg aldri har vært "nok" påkledd vinterstid. Men sannheten er at da jeg var på det sykeste ikke greide å ha mye klær på meg, for jeg var så varm. Så skjerf og lue var det første jeg tok av meg så fort jeg kom ut av syne for mine foreldre, og det var sjelden jeg kneppet igjen jakka også. Kunne faktisk gå utendørs i t-skjorte om vinteren jeg!

Så det er nok ikke alle av oss som er frysepinner. Etter at jeg begynte med thyroxin har jeg imidlertid også begynt å fryse mer "normalt". Men jeg har fremdeles noe vanskelig for å kle på meg "nok" vinterstid.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Sonja, dette blir merkeligere og merkeligere...

For en irriterende sykdom med så mange "motstridende" symptomer, det gjør jo tingene enda mer komplisert.
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Jeg har i alle år blitt fortalt at "du blir forkjøla når du går så tynnkledd ute, kle på deg ellers blir du sjuk". Ja, jeg får fremdeles kjeft for det av noen av de eldste kursdeltakerne mine. For foreldrene mine har nok gitt opp å si noe.
    Men jeg har aldri blitt sjuk av å gå tynnkledd om vinteren. Skulle jeg måke snø, så hadde jeg som regel boblejakka åpen og gjerne kun ei t-skjorte eller en enkel genser under. Ã… gå 30 m tur-retur postkassa i 20 kuldegrader i kun t-skjorte, sko og bukse uten strømpebukse under var intet problem. Det er fremdeles sjelden jeg bruker strømpebukse om vinteren, jeg har stort sett bare støttestrømpene mine (knestrømper).

Forstå det den som kan. Nå skal jeg jo legge til at jeg i alle disse årene har vært overvektig, og det kan jo ha noe å si. Men uansett har nok temperaturreguleringen hos meg vært fullstendig på bærtur.
    Det jeg merker av kulda nå er at jeg fortere får vondt i leddene og må kle på meg av den grunn. Men fremdeles hater jeg en innetemperatur over 20-21 grader, da svetter jeg som søren. I vinter hadde jeg ikke råd til å ha så mye varme på inne, så jeg hadde stort sett 18 grader, og det igjen var for kaldt. Da var leddene vonde. Det skal neimen ikke være lett!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kjære Sonja
    Ja, vi er jammen meg noen raringer.... ;)
    Jeg har nesten alltid vært overvektig, til tider meget, og jeg har vært så forkjølet som barn. Hostet og hostet til jeg trodde jeg skulle kveles - altså både frøs og tålte ikke kulde - noensinne, men jeg hadde ikke den "indre frosten" før noen år siden - kanskje ca 10 år, og det er den som er med på å gjøre så vondt i muskler og ledd, det er jeg sikker på, også fordi jeg ofte rister/skjelver/dirrer i musklene og i "mitt indre". Men der er vi jo da litt like... mht kulde/ledd.

Men for noen år siden, det kan ha vært da de endelig oppdaget stoffskiftet, så hadde jeg kanskje en litt "varmere" periode, for når jeg tenker etter så klaget alle andre over at det var så kaldt her, noen mente jeg kanskje bare hadde 17 grader inne. Nå skal det sies at jeg bor i et særdeles trekkfullt hus og har dårlig råd, så før sparte jeg så godt jeg kunne på strømmen. Kan ikke huske om jeg selv ikke frøs så mye i denne perioden. Men det jeg tenker på, er at det er da jeg muligens begynte på Neo Mercazole fordi de mente stoffskiftet var får høyt, dvs - det er jo det de må ha ment. Uansett, så kan ikke denne perioden ha vart lenge.

Men det er kommet til at det er flere og flere værtyper og temperaturer jeg ikke tåler. Jeg tror at nå belastes jeg av alt vær så og si, mens jeg for noen år siden tenkte at jeg hadde tålig bra mellom 5-20 grader uten noen sterk vind eller brennende sol (men da hadde vi jo likevel kommet over 20 grader, så...). Nå tåler jeg visst ingenting...

Og du er jo inne på det vestentlige: temperaturreguleringen er fullstendig på bærtur, det jo helt sikkert. Og temperaturreguleringssenter sitter jo et eller annet sted i hjernen. Hypothalamus? Og hadde ikke Anne Ma nettopp en link her inne, til noe forskning som mente at hypothyreose kunne påvirke Hypothalamus, på tross av optimal dosering - i alle fall hos enkelte, og i alle fall en hypotese om dette?

Men er det sånn at hypotyreose-pasienter med dårlig temperaturregulering, også ved Levaxin og Liothyroin behandling, blir bedre på Armour o.l.?

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Jeg har vært en frossenpinn, og ble bedre på Armour ihvertfall! Min søster har alltid vært varm i kroppen, og gått rundt med bare føtter. Jeg har alltid brukt sokker og tøfler. Ikke nå lenger, nå går jeg rundt barbent store deler av året.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Jeg har ingen spesielle plager med temperaturen lenger, men jeg frøs også veldig mye før jeg fikk Armour.

Nå er jeg på lavkarbo diett, og tar tilskudd av MCT-olje. http://www.pvldirect.com/products_mct_oil.html
    MCTs Turn Up the Heat
    MCTs are burned rapidly in the liver and some of the energy is released as body heat in a process known as thermogenesis. The thermogenic effect is probably the most important reason why MCTs do not get stored as bodyfat. Instead, excess calories from MCTs are converted to body heat, increasing your metabolism and this means you burn more calories per hour. This explains why calories from MCT Supreme 100® contribute less to fat stores than an equivalent number of calories from conventional fats or carbohydrates. Scientific studies have shown that when lipids exactly like those in MCT Supreme 100® are used in place of carbohydrates, body fat stores are lower, and fewer carbohydrates are converted into fat, even in the presence of insulin
    Jeg skrev om MCT under kosthold. Jeg har kjøpt 1/2 liter på apoteket for 180-190 kr. Jeg merker ikke så mye til varmen, men ser tilfredstillende ting med vekten. -3,7 kg siden lørdag. :P Det kan være et blaff, men det er godt likevel. Jeg er ikke sikker på at dette er mirakeloljen for alle, men den kan sikkert hjelpe noen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja
    Men jeg har aldri blitt sjuk av å gå tynnkledd om vinteren.

Dette er egentlig litt morsomt tema. Varme og kulde intoleranse.
    Når det er på det kaldeste ute, så har jeg minimalt med ytterklær. Er det supervarmt ute, så ser du meg gjerne med en tykk genser. Inne, uansett temperatur, så har jeg alltid tykke klær på meg.

Ser ut til at termostaten vår virker litt motsatt av andres termostat

Er det kaldt ute, så er vi varme i kroppen. Er det varmt ute, så fryser vi...

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    6

Standard

Oi jeg trodde ikke dette hadde noe med lavt stoffskifte å gjøre i det hele tatt! Jeg har stadig følt med kjempe varm uansett vær. I vinter så besvimte jeg nesten bare fordi jeg hadde høyhalset genser med ullkåpe over. Det betyr jo ikke at det ikke var kaldt, men jeg var varm og kald samtidig hvis det går ann. Jeg har vært sånn de siste 5 årene, alltid tatt av meg klærne når jeg kom ut. Det rareste er at mange ganger når alle de andre syntes at det var varmt så har jeg syntes at det var kjempe kaldt.

Det som absolutt har plaget meg i dette guffene været er jo at på natta så er det kjempe kaldt, men jeg svetter fordi det er varmt. Ikke nokk med at jeg sliter med søvnløshet så fryser jeg og svetter samtidig. Da blir det mange turer med dyna av og dyna på igjen. :(

Også er det jo det med at jeg har alltid har lav temperatur når du tar tempen på meg da.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 19:54
  3. Lavt stoffskifte?
    Av Varla i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 22-10-07, 19:21
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn