Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
Threaded View
-
15-06-07, 08:51 #9
ang. tsh ved kræft
Hejsa igen!
Tak for svaret. Jeg har læst lidt videre på det. Det er da utroligt at man selv skal vide mere end lægerne for at få den rette behandling. Jeg vil lige snakke med in endokrinolog næste gang jeg har en tid (14 dage)Det er i den grad kommet bag på mig at jeg skal forholde mig sådan til stofskiftet. Jeg blev jo fortalt inden at det var nemt at justere og at det bare lige skulle indstilles og så kørte det.... jeg er blevet en del klogere. I starten var jeg jo bare glad for at jeg ikke døde af sygdommen - ikke for at lyde utaknemmelig, men jeg synes ikke jeg var forberedt på at det med stofskifte skulle være så svært.
ang. om man kun fjerner knuden i skjoldbruskkirtlen eller om man fjerner hele kirtlen, ja der fortalte min endokrinolog også fra starten at der var delte meninger om, hvorvidt man skulle tage det hele eller kun en halv-sidig fjernelse. Hvor jeg går vælger man at fjerne det hele fordi man bedre bagefter kan holde øje med om der er aktivitet i sygdommen.
Det første år efter sygdommen skulle jeg trappe helt ud af medicinen - jeg tror det var 4 uger. (en kunstig TSH indsprøjtning koster 15000 kr fik jeg at vide og den giver de kun til de meget syge for at mindske ubehaget ved udtrapning). Under udtrapningen af eltroxin/levaxin fik jeg lio 2x20 mg fordelt på 4 doser dagligt. Det virkede rigtig godt for mig og det betød at jeg faktisk kun var uden medicin i 10 dage helt. Man skal nemlig have en høj TSH for at man kan scanne (scintigrafi). Det viste ikke noget optag på halsen, så derfor er det ikke nødvendigt at trappe ud af medicinen hvert år og scanne netop fordi jeg har fået foretaget en totalthyretomi og man derfor kan spore aktivitet i sygdommen med at måle Thyreoglobulin.
Så hvert halve år for jeg foretaget
Thyreoglobulin massek.
Thyreoglubolin antistoffer.
De har ikke vist noget - heller ikke her efter mit fund af den lille knude - og derfor håber jeg ikke der er noget i den knude jeg har fundet.
MVH Lene
Til n'Finn!
Jeg har lige læst på medicin.dk at når man har haft kræft tillades en TSH på 0,01-0,1. Min ligger lige for øjeblikket på 0,050 og derfor tillades at jeg trapper en smule mere ned på eltroxinen - fra nu 1400 mg/uge til 1200/uge. Så må jeg se, om jeg får det bedre af det eller om der skal mere drastiske ting til. Jeg ved at jeg kan få Liothyronin, hvis jeg har brug for det. Naturligt Thyroid har jeg som sagt ikke fået spurgt om endnu, fordi jeg ikke var inde ved min faste læge sidst.
MVH Lene
Lignende tråder
-
Operation af skjoldbruskkirtel
Av LisH i forumet OperasjonssalenSvar: 9Siste melding: 05-09-10, 08:43 -
Skjoldbruskkirtel-svigt
Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 0Siste melding: 14-01-10, 16:05 -
Afi-B-Total
Av Damen i forumet B-vitaminerSvar: 0Siste melding: 17-12-09, 23:01 -
Skal jeg takke ja til operationen?
Av LisH i forumet Høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 09-12-09, 08:10 -
total thyroidectomi)
Av sofus i forumet OperasjonssalenSvar: 4Siste melding: 16-10-07, 22:40

Svar med sitat
Bokmerker