Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: For mye levaxin?
-
11-05-07, 09:18 #1
Bruker
- Medlem siden
- May 2007
- Sted
- Østfold
- Meldinger
- 12
Hei her er jeg
Så har jeg endelig funnet ut hvor jeg kan få mest og best informasjon om stoffskifte problemene.
Jeg er ei jente på snart 29 år. Jeg er gift med den beste kona man kan få. Vi har verdens to søteste jenter, tvillinger, 7mnd gamle..
Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for ca. 4 år siden.
Har har ikke fått noe informasjon av legen min. Hun er veldig opptatt av TSH verdiene mine, og selv om ikke jeg føler meg i form så får jeg ikke lov til å øke levaxin dosen. Jeg går nå på 150-175 mikrogram per dag.. 25 mikrogram mer enn legen har sagt. Hadde jeg ikke tatt de 25 ekstra så hadde jeg ikke klart å gå på jobb hver dag, hadde heller ikke klart å være der for familien min etter jobb...
Men, nå har jeg funnet fram hit, og også funnet mer informasjon på nettet så nå blir det nok enklere å kreve mer av legen.
Gode råd og hjelp ang. hva jeg bør undersøke osv tas i mot med STOR glede!
NerusviNerusvi
-
11-05-07, 11:49 #2
Velkommen til forumet!

Jeg ville be legen din om å få utskrift av alle blodprøvesvar som er blitt tatt. Legg de så inn på forumet. Da kan vi nok si hva du bør undersøke nærmere. Du har altså krav på å få utskrift. Noen leger blir litt vanskelige hvis man ber om det har jeg hørt.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
11-05-07, 12:23 #3
Velkommen hit!
Jeg har vært her inne kort tid selv og følte det på samme måten. Endelig noen som var i samme situasjon og som hadde mye kunnskap om sykdommen.
Jeg slutter meg til rådet Anne Ma kommer med. Legg blodprøvesvarene (husk ref.området for hver prøve) ut her, og du får garantert vettuge tilbakemeldinger.
fra Lie
-
11-05-07, 21:27 #4
Velkommen hit
Jeg hadde også en lege som din tidliger som bare så på TSH verdien. Han fant at den var for lav og dermed var jeg overdosert. Kort fortalt måtte jeg la være å ta medisiner i 1 uker selv om T4 var normal. En annen lege jeg oppsøkte ble svært forskrekket og han kalte dette feilbehandling.
Legen jeg bruker nå er ikke opptatt av min lave TSH. Legene ser ulikt på dette.
-
04-06-07, 14:43 #5
Bruker
- Medlem siden
- May 2007
- Sted
- Østfold
- Meldinger
- 12
For mye levaxin?
Finnes det egentlig noen maks dose på levaxin?
Hvor stor dose må man opp i for å kunne kalle det en stor dose??
Bare lurer........Nerusvi
-
04-06-07, 18:27 #6baremei Gjest
Jeg synes at over 175mcg må kunne kalles stor.
Men hvorfor i all verden lurer du på det, da?
-
04-06-07, 18:39 #7madonna Gjest
jeg for min del bruker 200 µg pr dag..
-
04-06-07, 19:48 #8
Har ikke dette med vekten din å gjøre, synes å huske at det har stått om det tidligere.
-
04-06-07, 20:44 #9
jo det skal være et regnestykke. Hadde jeg fått så mye Levaxin som jeg burde hatt etter vekta hadde jeg dødd ;)
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
04-06-07, 21:23 #10
Hei nerusvi!
Denne artikkelen fra Legetidsskriftet av dr. Egil Haug er god:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
Leste det første innlegget ditt, bl.a. at din lege er mest opptatt av tsh-verdiene. Dette er veldig vanlig, har jeg inntrykk av, blant leger som ikke har god nok kompetanse på hypothyreose. T4 og T3 er også viktige indikatorer. Men det aller viktigste er hvordan du føler deg! Har du mange symptomer?
Anbefaler at du ber om utskrift av blodprøvene, skriv de her, pluss referanseverdiene, (som er forskjellige for hver lab). Jeg er bare under opplæring
når det gjelder hypo, men i dette fantastiske forumet er det folk med mye kunnskap som kan vurdere hvordan dine verdier er. Nora er superflink å regne ut hvordan blodprøveverdiene er i %. Da kan du lettere følge med og eventuelt be legen om å justere dosen.
Som du ser i artikkelen er behandlingsmålet en tsh på o.5 - 1.5. Men noen har ikke målbar tsh. Han skriver også om en vedlikeholdsdose på 1.6 - 1.7 mikrogram Levaxin pr. kilo kroppsvekt. Men det er nødvendigvis ikke riktig for alle. Har lest at mange hypopasienter er underdosert. Vi skal hverken ha for lite eller for mye medisin. For å finne Dosen og få et stabilt stoffskifte må vi ha en god lege og lære mest mulig om sykdommen.
Håper formen din blir bedre!
Svar med sitat

Bokmerker