Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Threaded View
-
29-05-07, 23:10 #12
Ã…, helledussen, så kjønne dere er - Lie og cat. Tusen, hjertelig takk skal dere ha
Ja, Lie, jeg blir jo nødt til å finne noe tålig grei mat jeg kan spise, for jeg kan jo ikke bruke all den lille tiden jeg er oppegående på om dagen til matlaging og oppvask (eller enda verre: la det stå til neste dag - jeg har jo ikke flere krefter neste dag). Jeg hater det virkelig, dypt og inderlig, blant annet fordi jeg får så veldig vondt i nakken, skuldrene, ryggen og beina når jeg står med kjøkkenbenken - har dessverre ikke oppvaskmaskin heller. Så jeg kan da ikke tilbringe den lille eksistensen jeg har på noe jeg hater? (I tillegg til all stillesittinga og verkinga?) Om jeg ble 100% frisk av det, vel, da skulle jeg gjort det, for da hadde jeg jo fått masse krefter etterhvert som jeg kunne bruke på andre ting, men jeg får jo plager også av den sunne maten.
Og når det gjelder karbohydrater, så er det noe i meg som skriker etter det, spesielt jo trøttere jeg blir. Ikke spesielt sukker, men jeg kan f.eks. spise bare pasta. Og havregrøten metter jo godt, selv om jeg ikke liker den så veldig godt. Jeg vet ikke hva det, men skal jeg utføre noe mentalt arbeide med denne forferdelig tåkeheimen og utmattelsen, så blir jeg visst nødt til å innta karbohydrater. Og hvis jeg bruker tiden som jeg vil, så går jeg på trening og dans og turer. Da trenger jeg ikke så mye mat (bare jeg får sove om natta, men det løser vi i alle fall av og til med sovemedisiner). Nei, det verste er når jeg er så dårlig, eller blir nødt til å gjøre ting jeg egentlig ikke klarer/orker. Jeg må finne energi noe sted fra, og da er det altså karbohydrater som må til før at jeg kan orke noe som helst. Så takk for trøsten du, for jeg har plaget meg selv litt med dette, klart jeg ville unngått det hvis jeg kunne bli bedre av det. Men tiden er ikke alltid min egen ;)
Godt å vite, cat, jeg er litt betenkt ang dose og virkning og slikt på Armour, men det går vel ei stund før jeg får tak i noe, så jeg får se hva jeg finner ut av i mellomtiden.
Klem til dere begge!
Og her datt jeg over noe som bekrefter mine tidligere antakelser. Vet jo ikke hvor pålitelig det er jeg, men...
http://www.nokadietten.no/nokadietten.htmlKarbohydratene er grunnlaget for blodsukkeret, den eneste formen for brennstoff nevronene (hjernecellene) og de røde blodcellene godtar. Uten riktig tilførsel av karbohydrater blir du trett, uopplagt og i dårlig stand til å løse dagens mange tankeutfordringer!
Hvordan klarer de på lavkarbo seg mht dette, mon tro?
Lie - du skal absolutt driste deg til å si hva du mener - intet mindre er godt nok for meg! 8)
Og vet du - jeg kom til å tenke på en diskusjon vi hadde på Sykepleierhøgskolen: Gledeshormoner - og effekt på kroppen. Jeg påstod vel at jeg trodde at f.eks. hvis du likte høy musikk, så tålte du det bedre. Og jeg fikk det da bekreftet. Eller om det var omvendt, at vi snakket om det og jeg konkluderte med den høye musikken. Er nemlig så glad i veldig, veldig høy musikk, skjønner du, men jeg tåler ikke de minste "irritasjonslyder". (Tror musikken øker hjerterytmen min, som nok er utrolig langsom.) Men har vært litt redd for hørselen. Og det har egentlig bare vært slit og stress og sykdom i mangfoldige år - så jeg trenger litt gledeshormoner, og det får jeg av og til på dansen. Kan ikke være hjemme og lage mat og vaske opp da, nei... ;) Og nå husker jeg med stress: Positivt stress er bra for deg (og det merker du selv om det er positivt eller ikke), negativt stress er dårlig for deg. Og så kommer spørsmålene i rotehodet: Hva heter gledeshormonene da? (Stresshormonene må jo være adrenalin og kortison?) Seretonin, nå er jeg helt i koma, kan ikke huske om det er et hormon eller ikke. Det er jo i alle fall "den andre siden" av Melatonin."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
Lignende tråder
-
Anbefalt "Armour" av endokrinolog!
Av gunnda i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 6Siste melding: 14-06-08, 21:27 -
"Normale" prøver etter et par måneder på Armour?
Av Stina i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 15Siste melding: 02-10-07, 15:09 -
Artikkel om høyt stoffskifte i "Bedre Helse"
Av hias i forumet Høyt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 24-07-06, 13:34

Svar med sitat
Bokmerker