Takk, Anne Ma ;)

Lissa
Selvfølgelig må det være mange forsøkspersoner, noe annet har aldri vært i mine tanker. Også derfor jeg nevnte NTF - er det f.eks. ikke ca 5000 medlemmer der? (I "motsetning" til de "5" av oss som drøfter det her ;) )
Jeg kan ikke forestille meg at noen i forsøket vil være med hvis de ikke får thyroxin av noen slag - unntatt!!! - de med subklinisk hypotyreose, latent hypotyreose, eller hva de kan finne på å kalle det. Alle som mener de over lengre tid har hatt symptomer, kanskje andre i nær slekt som har det, men som under andre omstendigheter ikke ville fått lov å forsøke thyroxin. Vi har jo noen av dem her forumet. Jeg kunne egentlig forestilt meg 2 hovedgrupper. Oss "gamle og uhelbredelige" - noen på syntetisk og noen på naturlig thyroxin. Så den gruppa som normalt ikke ville fått medisiner, men som har STORE indikasjoner på lavt stoffskifte. Der måtte det faktisk være tre undergrupper, slik som du nevner, en på syntetisk, en på naturlig, og en på ingenting.
Tidligere har jeg vel vært inne på 1 1/2 års varighet - minst.
Det andre du skriver, vet jeg ikke noe om, men når jeg snakker om store, seriøse klinikker og sykehus, så regner jeg sterkt med at de selv har veldig, veldig gode rutiner for hvordan slikt skal løses.

Men så er du jo jammen meg genial: Selvfølgelig kan en type medisinstudenter gjøre dette. De gjør jo slikt fra før av: Lager omfattende og seriøse forskningsprosjekter. Og da behøver vi kanskje ikke å bekymre oss så mye for økonomi? Men hvordan skal de få tillatelse til å la oss bruke naturlig thyroxin i dette prosjektet? Og hvordan skal de få tillatelse til å prøve-medisinere subkliniske/latente pasienter? Det vet kanskje de? Skolene/instituttene? Jeg tror slike forskningsprosjekt blir tatt rimelig seriøst, men jeg kan ikke huske i hvilke sammenhenger, eller om de alltid blir det. Har sykepleierstudentet lov til å drive med dette? Farmasøyter? Leger har jo nok. Men hvilken gruppe hadde hatt best nytte av det under studiene sidene - altså, hvorfor skulle de gidde? Og med et lengre tidperspektiv - på 1 1/2 år og over - er ikke de ulike studie-årene delt inn i "temaer"? Kan det da være vanskelig å overføre på flere år? I så fall, kan prosjektet utvides fra å omhandle bare effekten av naturlig thyroxin til andre elementer, så som psykiske faktorer, arbeidsevne, dødlighet osv.?

Vi har tidligere drøftet en media-sak herinne. Hadde dette vært noe å gått ut med? Buhu - vi er så dårlige. Får ikke rette hjelp. Hvem kan hjelpe oss? Hvem vil forske på oss? "Vi" tror vi kan bli bedre på naturlig thyroxin. Noen får ikke hjelp med "bare" symptomer. Vise noen eksempler fra oss, noen som vil stå fram. Og da kan jo noen stå fram som aldri blir bedre, noen som ble bedre ved overgang til Armour, noen som ikke får forsøke thyroxin, og noen som bare hadde symptomer og ble bedre av thyroxin.

Dessverre har vi noe som kompliserer det hele noe: Nemlig at vi har hypotyreose av ulike årsaker. Bør det være ulike grupper her også, eller bør man konsentrere seg om den største gruppen: Hashimotos? (I den forbindelse - senker Armour antistoffene?)