Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard Hvorfor blir noen helt friske av kun levaxin?

Jeg lurer på hvorfor noen blir helt frisk og "nesten" helt fri for plager bare ved å bruke levaxin, mens andre ikke blir det? Oftebro sa at når fastlegene måler ths, t3,t4 etc så er det produksjonen av skjoldb.kjertelen som ble målt. Det fantes ikke pr. dags dato noen dokumentasjon på at levexin var det som måtte til for at folk blir helt frisk. Jeg har en mor som har lavt stoffskifte, hun går på levaxin og ble "frisk" kun med det, jeg derimot er sykemeldt i 6 mnd og har ikke følt noen form av bedring av levaxin....

Og spm 2. Går det ant å reagere på levaxin? Jeg vet ikke om det er innbilling eller ikke, men etter jeg tar levaxin om morgenen får føler jeg meg værre i form av jeg får et voldsomt trykk fremme i hode.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Om man kan reagere på Levaxin:
    Jeg har lest ganske mange postinger på det engelske og det amerikanske forumet og en del på det tyske forumet om at folk reagerer til dels veldig kraftig på thyroxin, men de prøver seg gjennom alle merker som fins og oftest er det bare ett merke de ikke tåler.
    Vi har ikke så mye utvalg her i Norge....
    I england var det mange som uavhengig av hverandre over lengre tid og uten å ha lest hverandres postinger skrev at de ble veldig dårlige av Alpharmas thyroxin men ble some t nytt menneske på Gosdhield eltroxin.

man får noen aha-oplevelser ved å lese godkjenningssøknaden av Tirosint i Amerika, de beskriver at thyroxin i tablettform blir utsatt for høy varme i pressingen og at det degraderer produktet. tirosint blir ikke varmet opp. de gjør et stort poeng av det.
    (Tirosint er thyroxin i flytende form i kapsler. Brukes i Italia og Schweiz. kan sikkert fåes her på registreringsfritak. Inneholderikke laktose eller mais eller noe som man er allergisk mot. er løst opp i vann og glycerin.)

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

jeg vet ikke hvorfor det er slik. Jeg ble heller ikke bedre av Levaxin og da jeg hadde tatt det 1 år og ikke merket noen form for bedring gadd jeg ikke mer og begynte på Armour. Det var som å få et nytt liv for meg.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard Til Cat

Du sier du ikke merket noe med levaxin... men du blei ikke dårligere av å ta det? Jeg begynte jo på levaxin... blei overdosert og nu føler jeg ikke noe bedring med det (går dog kun på 50 mg nu)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei gutt_81 ;)

Ja, jeg lurer også på hvorfor noen blir bra på Levaxin, og jeg ikke gjør det. Og tanker jeg har vært inne på, er bl.a. disse:

Kanskje jeg gikk ubehandlet for lenge, har hatt visse symptomer allerede fra jeg var liten. Jeg kan ikke huske å ha bemerket på noe som helst tidspunkt at jeg er blitt bedre av thyroxin, på tross av at jeg nå må ha gått på dette i minst 10 år. Men kanskje da dosen hele tiden har vært for liten? Noen mener jo at man må ha passe dose like lenge som man har vært i mangel av thyroxin. Da kan jeg glede meg til jeg blir 80!

Så har vi for nylig vært inne på at reseptorene til thyreoideahormonene på cellene kan være tette/uimottakelige av noe. Noen mente da at kanskje karbohydrater kunne tette disse.

Jeg har da tenkt, muligens i henhold til punktene over, at noens fysiologi er litt mer vanskelig enn andres, eller har vært "understimulert" for lenge, så kanskje vi må ha naturlig thyroxin istedenfor syntetisk, men jeg vet det ikke, for jeg har ikke forsøkt det.

Men så er det også dette med slitne binyrer, og det har igjen sammenheng med for lenge ubehandlet/for dårlig behandlet stoffskifte. Og når man da endelig får rette dose, så takler kanskje ikke binyrene det - så må de visst hjelpes samtidig. Da kan man typisk føle seg overdosert, selv om man ikke nødvendvis er det - så vidt jeg har forstått.

Jeg tror det kan være fryktelig sammensatt dette, men jeg tror vel også at hvis noen får hjelp raskt, så er det større sjanse for at kroppen lettere tar til seg dette - fordi de ikke har fått så mange "senkomplikasjoner".

Ser du blir dårlig av å ta Levaxinen om morgenen. Kan du forsøke å dele dosen opp i to og ta dem morgen og kveld?

Forresten, har en sønn som er født i 85 - han har gått på 25 mikrogram ei god stund nå. Han synes det hjalp. Han merket det spesielt på kroppsvarmen. Jeg tar nå ca 137,5 mikrogram Levaxin og 10 mikrogram Liothyronin (som skal hjelpe spesielt på psyken og kroppsvarmen - igjen hvis jeg har forstått det riktig). Og jeg fryser like mye. Jeg tror jeg fryser mer og mer for hvert år som går! Men kanskje du bare skal ha 25 mikrogram? Det er også noe som kan forsøkes, men du må gjøre det i samråd med legen.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg ble ikke dårlig av Levaxin i den forstand at jeg ble sykere av medisinen, men jeg ble ikke bedre heller og det var jo liksom meningen det da.

Er det lengde siden du var overdosert? Selv og verdiene går ned tar det litt tid før kroppen klarer å henge med etter hva jeg har forstått på forumet her.

Dersom du ikke har vært hos endokrinolog kan du kanskje be fastlegen skrive en henvisning for deg.?

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard Takker for svar

Jeg har vært hos Oftebro 1 gang, og fikk en haug med blodprøver jeg måtte ta, får svar på disse i begynnelsen av juni så jeg er omsider kommet meg til en spesialist, angrer som en hund på at jeg ikke kom meg dit med engang.... (Cat: Jeg ble overdosert i jula, har vært helt ødelagt siden da...)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hvorfor er de fleste bra på Levaxin ?
    Det finnes ikke noen sikker dokumentasjon på dette. Legene sier at 10-12% ikke blir bra når jeg spør, men den undersøkelsen holder ikke mål. Den baserer seg bare på "legerykter" og er ikke pålitlig.
    Jeg kjenner jo ganske mange som har hypothyreose i vennekrets og familie. Når jeg spør direkte sier mange at de har det bra på Levaxin. Også de jeg tydelig kan se at ikke har det bra.
    Så hender det at jeg hører at de klager, og da kaster jeg meg på og spør og det viser seg at de sliter med symptomer - alle sammen.
    Jeg lirer av meg at det er viktig at legen vet dette, ellers kan denne ikke styre behandlingen. Men neida, klage gjør de ikke.
    Deres forsvar er jo gjerne at de jo er syke og at en jo må tåle litt.
    Og størrelsen på dette "littet" varierer enormt.

Eldre mennesker er ille ute. De har så stor respekt for legen at det kommer ikke på frågan å klage. I tillegg er mange blitt så kognitivt svekket av manglede adekvat behandling at de ikke har muligheten for å fremlegge sin sak.

Min vurdering av dette spørsmålet er at det grenser til frekkhet å legge frem et anslag på 10-12%. Tallet er langt større.
    Men det det er jo enda verre at disse innrømte 10-12% ikke får noe behandlingstilbud !
    Levaxin - take it or leave it !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Men det er jo heller ingen som kan tallfeste hvor mange som har symptomer med thyroid medisiner heller.

NTF sier det er 20% som ikke blir bra av hypotyreosen. Kanskje det er slik. jeg tror det er mer, men som du sier så lider folk i stillhet (gidder ikke syte mer ingen hører?). Jeg vet ikke om det er mulig å få alle 100% bra igjen, men jeg tror det går an å få noen opp av grøften!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Her skriver Wiersinga at en liten subgruppe ikke blir bra.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum
    men jeg mener å ha sett flere steder at en del ikke blir bra.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hvorfor blir noen så dårlige av jodtilskudd (kelp, m.fl)?
    Av Siri Ann i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 25
    Siste melding: 20-01-13, 15:44
  2. hvorfor har jeg fått hjertebank når jeg sluttet med levaxin?
    Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 5
    Siste melding: 03-05-07, 21:40
  3. Svar: 7
    Siste melding: 19-04-07, 08:01

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •