Nææh - Hansen - så koselig å "se" deg igjen da

Jon - veldig hyggelig at du synes det var en del interessant tanker jeg kom med, men om de var så velfunderte, se det er en annen sak ;)

Og jeg har kommet på noe annet: Kan naturlig thyroxin bli "lansert" som kosttilskudd/helsekost/naturmiddel? Er det lettere å få nødvendig godkjenning på det? Men det hjelper vel lite her i Norge, for her er jo denslags veldig dyrt. Så det var visst noen skikkelig tomme tanker...

Jon. Hvis det er slik at godkjenning må heftes på et firma/rettighetshaver - vel, da må vi vel kontakte noen i USA, England, Holland, Danmark som har "stoffet" fra før av og høre om de er villige til å selge det i Norge. Og hvis det så er så vanskelig, så må vi jo se om vi kan "pløye" veien for dem, om det er mulig. Og igjen etterlyser jeg da den tidligere godkjenning av naturlig thyroxin, hvordan så den ut? Kan den videreføres til dagens situasjon?

Når det gjelder etablerte virkestoffer som du er inne på, vel, så har vi jo da dokumentasjon på allerede godkjent Levaxin (T4) og Liothyronin (T3). Andre virkestoffer har jeg da ikke hørt at de bryr seg noe om.

Og da til Aker (eller evt andre): Skal vi lage ei liste over de av oss som ville gått inn i en slik "forskningsgruppe" - men vi kan ikke ha kalktabletter, n'Finn, så "placeboen", må i så fall være Levaxin og Liothyronin. Sammenligningsgruppa skal gå på den dosen T4 (evt også T3) de gikk på før de gikk med i prosjektet. Og noen skulle da heller ha tilført "Armour", evt Levaxin i tillegg, siden jeg har forstått det slik at manges T4 går ned ved kun bruk av "Armour". Ingen som allerede står på thyroxin, skal selvsagt tas av medisineringen - det blir jo slett ikke noe reelt sammenligningsgrunnlag. Nei, de ulike typene thyroxin - naturlig og syntetisk, det er det som må sammenlignes.

Og kontakter vi da thyreoideforbundet og ber om samarbeid med dem om dette? Vi er jo ikke så mange her inne, og kanskje bare noen få av oss kunne vært interessert i å gå med i et slikt forskningsprosjekt. Så medlemmer av NTF bør vel også spørres. Så kan vi kontakte Aker. Og det må jo gjennomføres på en grei måte. Konsultasjon hos Aker, Aker velger ut hvem som skal ha hva slags thyroxin. de samarbeider med vår lege slik at vi slipper å holde så tett kontakt med dem, men vi må vel inn noen ganger i løpet av prosjektet. Og det må føres journal på hvordan vi opplever medisineringen, og selvsagt tas jevnlig prøver og evt dosejusteringer hos legen for at hele skal være mest mulig optimalisert. Fant jo noe om et prosjekt i Danmark - men bare på T4 og T3 - lurer på om varigheten var 1 1/2 år, men jeg er ikke sikker. Uansett, det bør være ganske lenge da det kan være vanskelig å få justert dosene og effekten evt inntreffer.

Ka? Og ang kommersielt eller ikke, Aker vinner jo prestisje på dette om det lykkes. Og de får et foregangsprosjekt i Norge (evt Norden). Men om det ikke lykkes.. Hm.. Vi må jo ha en plan for å ta imot alle motargumentene de måtte komme med. Men det er jo oppmuntrende at baremei har "fått" Armour via dem.

PS - når det gjelder hostesaft, uten å ha lest linken din - det virker ikke. Kun den med morfin kan virke litt dempende. De andre smører halsen bittelitt, men lindrer ikke hoste. Dette er "barnelærdom" ;)