Åh - Anne Ma - godt vi har deg, jeg har også bare lest halvparten

Først av alt: Godt talt fra deg!

Egil Solberg: "Men skal det virkelig være hakkede,tørkede griseinnvoller som gjelder står en jo maktesløs. Hvorfor har jeg fortsatt til gode å møte diabetikere som krever insulin utvunnet fra grisebukspyttkjertler?"
Vel, det er vel mange diabetikere som ikke har det så alt for godt med sin lidelse og evt insulinbruk, så kanskje de skulle gjøre det? Ha'kke peiling. Men kanskje de opprinnelig ikke begynte med dette, i motsetning til thyroxin som opprinnelig ble utvunnet fra dyr. Ka? Men det er noe jeg har tenkt på siden sist: Hva skjedde når de fikk syntetisk thyroxin, med godkjennelsen av tørket skjoldbruskkjertel, mener jeg. Trakk de denne tilbake?

"Jeg har ikke problemer med å skrive resept på Armour, men jeg kaster altså ikke bort krefter på å trygle RTV om at samfunnet skal dekke utgiftene."
Nei, men er det bedre å kaste bort samfunnets ressurser på å utbetale uføretrygd til folk som kanskje kunne klart seg om de hadde fått rette hjelp/hjelp i tide? For ikke å snakke om å kaste bort hele helse og livet til disse menneskene?

"Det finnes mennesker som hopper på en konklusjon og kortslutter det hele ved å hevde at en sammenheng er sånn og sånn når virkeligheten ofte er mer kompleks. Kan Armour bringe ro og velvære til en person er det vel og bra, men slik på måfå kan en ikke drive en folketrygd. Dine egenopplevde erfaringer teller ikke som vitenskapelig dokumentasjon."
Jo, mener i alle fall at han må være arrogant. Det er vel nettopp folks erfaringer som burde telle som "vitenskapelig dokumentasjon". Hvem andre vet vel bedre hvordan folk har det, enn dem selv? At virkeligheten ofte er mer kompleks? Jo, der sier han det jo, men skjønner han hva han selv skriver? For grunnen til at Armour kanskje virker bedre enn Levaxin, evt i kombinasjon med Liothyronin, kan jo nettopp være at stoffet er mer "kompleks" fordi det vel også inneholder T2, T1, T0, selv om det kanskje er små doser av disse, så er de kanskje nødvendige?

Pernille er jo et bredere syn på ting og tang, kanskje mer åpen? Hun kommer også inn på det jeg nevner over at det optimale insulinet heller ikke er oppfunnet. Og at noen må jo ta avgjørelser og selvsagt må de ha relevante utdannelser, det kan man jo forstå...

Klarer ikke lese mer nå. Du har gjort en kjempeinnsats, baremei, godt at noen er taleføre, imens synes jeg dette oppsummerer en del:

Diabetikere blir heller ikke "som før de ble syke". Aldri. Men vitenskapen er ikke kommet lenger, og kanskje vil den aldri komme langt nok.
--
Pernille Nylehn
Jeg må bare si, ble så nyskjerrig så jeg har lest enda mer, og jeg har myyye å kommentere, men jeg orker ikke nå. Kan bare konkludere med at det er til å få blod på tann av; blir nesten provosert til å forsøke Armour bare for å sette disse egenrådige og arrogante personene på plass!

....må bare si....

Oi, dette var veldig spennende. Jeg skjønner godt at du gidder, baremei, og du har vært utrolig flink til å holde deg "rolig" ;) Jeg kan også forstå noen av de andres synspunkter, og frustrasjoner fra alle, men jeg tror nettopp at en slik debatt kan "nytte". Og selv om det blir litt overopphetet til tider, så tar det jo ikke fullstendig av, alle kan jo diskutere videre: Så jo, jeg tror det nytter! Men hvor mye, vet jeg ikke, men jeg tror nettopp disse to får sin horisont utvidet littegrann.

Veldig, veldig flink du, baremei. Ikke gi opp! ;)